Erről beszéltél már a gyerekeddel ovi/sulikezdés előtt?
Az óvodákban, iskolákban a gyerekek közel ötöde különleges igényű, mások pedig csak mások valamiért: szemüvegesek, szeplősek stb. Beszélgessünk a másságról a gyerekekkel!
Kezdődik az ovi, az iskola, és az én szívem összeszorul. És most már nem is enged. Mert a nyáron mosolygós, csacsogó, a lehetőségekhez képest haverkodó gyermekem ismét szorong, ideges, agresszív. Fél.
Fél, hogy megint bántják, hogy elküldik, hogy nem játszanak vele, hogy folyton elutasítják. Mert ezeket már mind megélte a játszótéren, a korábbi integráló óvodában – írta a Zűrzavaros Család szerzője.
Már többször volt róla szó a blogon, hogy a gyerekek (és felnőttek) 18%-a különleges igényű (special needs, eltérő fejlődésű). Vagyis minden hatodik: ha van diagnózisa, ha nincs. Vagy csak nem publikus. Ez bizony azt is jelenti, hogy minden osztályban, minden csoportban, minden családban(!) és minden munkahelyen van ilyen gyermek (felnőtt). Vagy csak szemüveges, husi, szeplős. Vagyis ovi/sulikezdés előtt ideje felkészíteni a gyermekeket, hogy a rokon, az osztálytárs, a leendő főnöke lehet, hogy tőle különböző, s hogy ezt hogyan lehet elfogadással, kedvesen, mindannyiunk örömére kezelni.
Mert ne feledjük, ez nem szívesség!
Ez a te gyerekednek is elemi érdeke. Mind szeretnénk boldog, sikeres gyereket nevelni, nem igaz? Ennek legfontosabb része (igen, kutatták) nem az IQ, hanem az EQ. Az érzelmi intelligencia, ami szintén tanulható és amelynek a legfontosabb eleme az elfogadás, a mások érzéseinek megismerése. Vagyis lehet, hogy hasznosabb – vagy legalább olyan hasznos – az angol oktatás mellett erre is odafigyelni, és napi egy percet rászánni.
Arra kérlek, hogy a sulikezdés előtt beszélgess el a gyermekeddel arról, hogy mennyire különbözőek vagyunk és hogy ez nem baj, sőt, milyen jó, hogy mindenki másban jó, mert így, ha sokan vagyunk, mindenben jók tudunk lenni.
A cikk folytatása a Zűrzavaros Család oldalán olvasható.