Hogyan válasszunk játékot sajátos igényű fiataloknak? – 5 tipp a szakértőtől

Hogyan válasszunk játékot sajátos igényű fiataloknak? – 5 tipp a szakértőtől

Hogyan válasszunk játékot sajátos igényű fiataloknak? – 5 tipp a szakértőtől

A társasjátékok kínálata folyamatosan bővül, ami izgalmas, ugyanakkor kihívást is jelenthet a választás során. A játékok témája, mechanikája és ára is változatos, így nem mindig könnyű eligazodni közöttük. Az érdeklődési kör mindig jó kiindulópontot jelent, de közel sem az egyetlen szempont, ami fontos lehet, különösen, ha neurodivergens fiatalnak keresünk játékot.

 

De mit jelent pontosan a neurodivergencia?

Olyan idegrendszeri eltéréseket foglal magában, amelyek hatással lehetnek az információfeldolgozásra, érzékelésre és a társas interakciókra. Ebbe a gyűjtőfogalomba tartoznak az autizmus, a figyelemhiányos-hiperaktivitás zavar vagy a diszpraxia is.

 

Miért fontos egyáltalán a játék?

A játék nemcsak szórakozás, hanem fejlesztő eszköz is. Segíti a problémamegoldó képesség, a figyelem és a szociális készségek fejlődését. Emellett a strukturált játékidő biztonságérzetet adhat, és támogathatja az önállóságot is. Egy jól megválasztott társasjáték pedig még szorosabbra fonhatja a családi kötelékeket.

 

Hogyan válasszunk játékot sajátos igényű fiataloknak? – 5 tipp a szakértőtől

 

Erre az 5 dologra mindenképp érdemes figyelni a választásnál

  1. A gyermek érdeklődése: Ha a játék témája vagy mechanikája illeszkedik a gyermek kedvelt tevékenységeihez, nagyobb eséllyel fogja élvezni.
  2. A játék alkatrészei és anyaga: Bizonyos anyagok kellemetlenek lehetnek érzékenyebb gyermekek számára. Ha szükséges, nyugodtan cseréljük le a zavaró alkatrészeket, például egy zajos homokórát egy klasszikusra vagy egy telefonos időzítőre, vagy egy túl kicsi bábut, amit nehéz megfognia a gyermeknek, egy nagyobb, jobban kézreálló darabra.
  3. A játék bonyolultsága és időtartama: Ha a gyermek és a szülők is kezdők a társasjátékok világában, érdemes egyszerűbb, rövidebb játékidejű darabot választani. Ha a játékszabály elolvasása után úgy érzed, hogy a játék lépéseit le tudnád rajzolni, mint egy vizuális segédletet, akkor jó az irány.
  4. Egyszemélyes játékmód lehetősége: Ha a gyermek szeret egyedül játszani, olyan játékokat érdemes választani, amelyek rendelkeznek szóló móddal, fejlesztve ezzel a problémamegoldó és stratégiai gondolkodást.
  5. Rugalmas szabályrendszer: A szabályok könnyen módosíthatóak legyenek, hogy a játék alkalmazkodjon a gyermek egyéni igényeihez. Például egy gyorsasági verseny helyett körjátékká is alakíthatunk egy játékot.

 

De honnan tájékozódjunk ezekről?

A mai információ rengeteg hozadékaként számos lehetőségünk van alaposabban megismerkedni a társasjátékokkal a vásárlást megelőzően. Több erre szakosodott YouTube csatorna, kifejezetten játékokról szóló Facebook csoportok és a kiadók nyilvános eseményei és ügyfélszolgálata is mind a segítségünkre lehetnek. A fenti tanácsokon kívül konkrét kérdéseket is érdemes feltenni, mint

  • milyen anyagból készültek a kártyák? (Az Imagine játék kártyái például kicsit csúszósabb, műanyag lapok, ami egy szenzorosan érzékeny gyermek reagálhat rosszul.)
  • elérhető-e valahol online a játékszabály?
  • mennyire könnyen pótolhatóak az alkatrészek sérülés esetén? (Ha az állandóságban talál biztonságot gyermekünk, ez nagyon fontos lehet.)

 

Konkrét játéktippek, amik otthoni környezetben és utazáskor is jól jöhetnek

Dobble – Gyors, pörgős és könnyen tanulható játék. Ha szükséges, könnyíthetünk a szabályokon, például gyorsasági verseny helyett körjátékban is játszhatjuk. Egy állandó referencialapot (játék végéig ugyanaz a kártya, amihez párosítunk) is kijelölhetünk, hogy megkönnyítsük a párosítást.

Sztorikocka – Remek választás a figyelem, a mondatalkotás és a kommunikációs készségek fejlesztésére. Számos módon játszható, és akár csoportosan, akár egyénileg is használható. Ha a kockák hangja zavaró, egy puha dobótálca csökkentheti a zajt.

Maci kártya – Rugalmas játék, amely alkalmazkodik a gyermek igényeihez. Lehet vele mozgásos, történetmesélős vagy akár gyűjtögetős játékokat is játszani, így szinte minden helyzetben bevethető. Egyénileg, társaságban és nagyobb csoportoknak is jó választás lehet.

Nem én voltam! – Ez a játék szinte minden korosztálynál meglepő sikereket aratott. Fejleszti a memóriát, a figyelemtartást, lehet vele színeket és állatokat tanulni, és kiválóan alkalmas közösségépítésre. A szabályai könnyen módosíthatók, így rugalmasan alkalmazkodhatnak a játékosok igényeihez. Tavaly például ennek a játéknak köszönhettük, hogy egy 12 éves fiú – aki a szülők elmondása szerint sosem kapcsolódik be a játékba – három alkalom megfigyelés után több kört is játszott velünk. Ha egy játékban van humorfaktor, az még inkább segíti a gyermekek bevonását – ebben pedig bőven van, hiszen azt kell kideríteni, melyik gazdi kisállata piszkított a szőnyegre!

 

Forrás: Simon Gabriella

Fotók: Raboczki Sára

 

 

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.