Hogyan válasszunk megfelelő óvodát?
Február végén országszerte elkezdődnek az óvodai nyílt napok, ahol a családok bepillantást nyerhetnek az intézmények működésébe. De hogyan válasszunk? Mire van szüksége egy óvodásnak? Mi az, ami használ a testi, lelki és szellemi fejlődésének? Mitől lesz boldog és kiegyensúlyozott egy kisgyermek?
A kisgyermekes szülők ma már az óvodaválasztáskor sincsenek könnyű helyzetben, hiszen egyre több módszer és helyszín közül választhatnak. Bárhogyan is döntenek, léteznek olyan alapértékek és szempontok, amelyekre minden esetben érdemes odafigyelni – írta összeállításában az Angolpalánta montessori óvoda.
Egy kisgyermek első közösségi élménye az óvoda, ahol hétköznapokon már több hasznos időt tölt a társaival és az óvópedagógusokkal, mint a szüleivel. Ezért is nagyon fontos a minőségi intézményválasztás. Rengeteg, a mai szóhasználattal élve „csilli-villi” programot kínáló intézmény várja a legkisebbeket az óvodákban. Ez igencsak megnehezíti a szülők választását, hiszen mindenki a legjobbat szeretné nyújtani gyermekének. De mire van valójában szüksége egy óvodásnak? Mi az, ami használ a testi, lelki és szellemi fejlődésének? Mitől lesz boldog és kiegyensúlyozott egy kisgyermek?
A jó óvoda ismérvei
Lehet egy óvoda állami vagy magán, alternatív vagy hagyományos, reform vagy klasszikus – egy dolgot nem szabad figyelmen kívül hagyni: a 3-6 évesek sajátos korosztályos igényeit. Egy óvoda megítélése és eredményessége nem a játékok mennyiségén, hanem sokkal inkább azok minőségén, az ott dolgozók személyiségén és a pedagógiai programon múlik.
„Érdemes minél több intézményt felkeresni a nyílt napok alkalmával, hiszen csak a személyes benyomások alapján lehet meggyőződni a választáshoz szükséges legfontosabb szempontokról, vagyis a minőségi nevelésről, a pedagógus gárda elhivatottságáról és gyermekszeretetéről.” – vallja Szabó Helen óvodapedagógus, az Angolpalánta Montessori Óvoda vezetője.
Mire figyeljenek a szülők a nyílt napokon?
-
Az első benyomás – legyen személyes tapasztalat;
-
A pedagógusok és nevelésben résztvevők személyisége;
-
Az óvoda programja, filozófiája;
-
Az óvoda külső és belső környezete, felszereltsége;
-
Csoportlétszám – pedagógusok létszáma csoportonként;
-
Étkezés, speciális igények teljesítésének lehetőségei;
-
Egynyelvű vagy kétnyelvű óvoda.
A Montessori módszer – önállóan a boldog felnőtté válás útján
Maria Montessori, Olaszország első orvosnője 1907-ben nyitotta meg a Gyermekek Házát. Pedagógia módszere örök érvényű, az idő során bebizonyosodott, hogy ma is épp olyan aktuális, mint száz évvel ezelőtt. Középpontjában a gyermek és az egyéni fejlődési lehetőség biztosítása áll. Ő volt az, aki felismerte, hogy már a legkisebbeknek is szükségük van az önálló munkavégzésre, ezért vált jelmondatává a ,,Segíts, hogy magam csinálhassam” gondolat. Ennek érdekében speciális környezetet alakított ki. Neki köszönhető például, hogy ma már az egész világon a gyermekekhez méretezett bútorokkal rendezik be az óvodákat.
A Montessori módszer további előnyei:
-
Önállóságra nevelés – hivalkodás, versengés nélküli magabiztosság;
-
Tudás megalapozása – szabad, motivációra épülő tanulás;
-
Szeretet és tolerancia egymás iránt;
-
Gondosan előkészített környezet – szabad választás lehetősége: a nyitott polcokon speciális fejlesztő játékok várják a gyermekeket, melyek közül szabadon választanak tevékenységet maguknak;
-
Nyugodt légkör, csend, harmónia.