Közvetítés a gyerek–gyerek közötti konfliktusban az értő figyelem alkalmazásával
Milyen módon lehetne eredményesebben segíteni a gyerekeket abban, hogy a személyközi problémáik megoldásában hatékonyak legyenek? Segítség, esetleírással.
A gyerekek megkeresnek bennünket a társas kapcsolataikban megjelenő nehézségeikkel, és azt várják, hogy segítsük őket problémáik megoldásában. Eddigi tapasztalataim szerint a csoportunkban jellemzően előforduló problémák gyakoriságában, az alkalmazott megoldási módokban az óvodai nevelés hatására változás kevéssé tapasztalható. Milyen módon lehetne eredményesebben segíteni a gyerekeket abban, hogy a személyközi problémáik megoldásában hatékonyak legyenek? Írásomban erre a kérdésre keresem a választ.
Közvetítés a gyerek–gyerek közötti konfliktusban az értő figyelem alkalmazásával
Gordon (1994) szerint az értő figyelem alkalmazásával segíthetjük gyerekeinket problémáik megoldásában. Hozzásegíthetjük növendékeinket ahhoz, hogy végigjárják a problémamegoldás folyamatát.
1. esetleírás
Laura gyakran panaszkodik a társaival való problémáiról arról, hogy csúfolják, nem akarnak játszani vele. Egyik nap odament három társához, akik a babakonyhában játszottak, de néhány perc múlva sírva jött hozzám:
Laura: Szilvi csúfol!
Pedagógus: Szomorú vagy, mert csúfoltak.
Laura: Igen, azt mondták, hogy nincs is cicám.
Szilvi: Ezt mondtuk, mert Laura ma nem hozott cicát az oviba.
Laura: Tényleg nem hoztam, de otthon van.
Pedagógus: Szóval nincs nálad cica, mit gondolsz, csúfoltak?
Laura: Nem – mondta, és mosolyogva elindult a rajzoláshoz.
Ez a rövid beszélgetés hozzásegítette Laurát ahhoz, hogy felismerje a félreértést. A gyermek számára problémát jelentő szituáció kommunikációs félreértésen alapult.
A cikk folytatása és újabb esetleírás az ovonok.hu oldalon.