Szorongás: hogyan lehet kiszállni az ördögi körből?
Régebben is voltak szorongó gyermekek, ám napjainkban egyre több gyermek jut el a pszichológiai rendelőkbe nagyon komoly testi tünetekkel járó szorongásos problémákkal – mondta el a TanTrendnek Dr. Árvainé Koczok Márta tanácsadó szakpszichológus és relaxációs terapeuta.
A gyermekkori szorongásnak sokféle fizikai – és egyéb más – tünete lehet, ám ezek önmagukban még nem biztos, hogy a szorongásra utalnak. Van-e olyan tünetegyüttes, amely egyértelműen okot adhat a gyanakvásra?
Ez egy nagyon fontos kérdés. Az első lépés a pszichológiai megsegítés során mindig a pontos diagnózis felállítása, melyben kérdőívek és tesztek vannak a segítségünkre. Tudni kell azonban, hogy többféle szorongásos zavar létezik gyermekkorban (pl. generalizált szorongás, iskolai szorongás, társas, szeparációs szorongás, de ide tartozik a fóbia, a pánikbetegség is), s ezeknél eltérő tünetek figyelhetőek meg. A szorongás egyébként sok más zavar mellett is jelentkezhet, ám ilyenkor fontos az elsődleges probléma felismerése, annak kezelése, mellyel természetesen a szorongás is csökken, vagy megszűnik. Tehát a válaszom a kérdésre, hogy van-e tünetegyüttes: igen, vannak, melyek a különböző szorongásos zavarok esetében specifikusak, ezek ismerete a szakember feladata. A testi tünetek jelentkezésekor (pl. rendszeres hányinger, hányás, fejfájás, hasfájás, stb.) a gyermeket gyermekorvos látja. A negatív orvosi leletek szokták először alátámasztani, hogy itt bizony valamilyen pszichés probléma állhat fenn.
Mennyiben veti vissza a szorongás egy gyermek iskolai teljesítményét?
A teljesítményszorongásnak két fajtája létezik. Az ún. facilitáló szorongás egy egészséges izgalmi-készültségi állapotba hozza a diákot, ami arra sarkallja, hogy minél jobban tudjon összpontosítani és teljesíteni. A másik fajtája a debilizáló szorongás, ez sajnos olyan mértékben eluralja a gyermek agyát, hogy nem képes másra koncentrálni, csak arra, hogy mi lesz, ha megbukik, és azt mondja, „úristen, semmi nem jut az eszembe!”, vagy „mindjárt elájulok!”. Ez a fajta túlzott mértékű szorongás lerontja, és hullámzóvá teszi a tanuló teljesítményét.
A magyar diákok leterheltsége vissza-visszatérő probléma az oktatásüggyel kapcsolatos diskurzusokban. Mennyire komoly probléma a teljesítményszorongás?
Régebben is voltak szorongó gyermekek, ám napjainkban egyre több gyermek jut el a pszichológiai rendelőkbe nagyon komoly testi tünetekkel járó szorongásos problémákkal. Sok esetben azonban nem a teljesítményszorongás, hanem a kiközösítés (társas izoláció) és a sorozatos sikertelenség (iskolai, társas kudarcok) állnak a háttérben. A diákok leterheltsége a felső tagozattal és a középiskolával látványosan, folyamatosan nő, ez sokat ront a helyzeten. És ha valaki az elején nem kér/kap megfelelő segítséget, 15-16 éves korra komoly depressziós és szorongásos zavar alakulhat ki a gyerekben.
A túlzott közösségimédia-használat veszélyeire számos szakértő felhívta a figyelmet az Y és a Z generációval összefüggésben. Az örökös lájkvadászat, a szétfilterezett képek hamis világa és az elismerés iránti folyamatos igény új típusú szorongást is előidézhet?
Az okos internethasználatról is érdemes beszélgetni velük. Ma már a kamaszok többsége inkább csetel egymással, mint beszélget. A szorongás itt is megjelenik, hisz nem mindegy, mit és hogyan írok, illetve rágódhatnak azon, hogy a másik mit reagál rá, vagy épp miért nem reagál. Egész este online vannak, ami hatással van az alvási szokásaikra is. Kutatásokból tudjuk, hogy ha nem megfelelő és nem elegendő mennyiségű az alvásunk, akkor az kimerültséghez, krónikus fáradtsághoz vezet, mely hosszútávon elmélyíti a szorongásos és depressziós tüneteket is. Úgyhogy az online-lét nem megfelelő használata valóban hozzájárulhat a társas szorongás elmélyüléséhez, a fáradt tanuló pedig nehezebben figyel és tanul. Az ördögi körből pedig nehéz kiszállni, sokszor segítség nélkül nem is megy.
A teljes interjú elolvasható a TanTrend oldalán.