UCCU neki! – Roma fiatalok a cigányságért

UCCU neki! – Roma fiatalok a cigányságért

Az UCCU nevű civil szervezet roma fiatalok segítségével érzékenyít és informál. Általános –és közép iskolákban találkozhatunk velük, ahol informális órák keretén belül beszélnek cigányokról és a kisebbséggel kapcsolatos előítéletekről. Míg kezdetben csak diákoknak tartottak órákat, ma már tanároknak is kínálnak programot. És, hogy miért UCCU? Mert a szó jelentése cigány és magyar nyelven is egyet jelent. Emellett pedig megmozdulást, törekvést és ösztönző változást takar. Szénási Szilvivel, az alapítvány vezetőjével beszélgettünk.

Mikor és miért alakult az UCCU?

Az Uccu alapötlete 2008-ban fogalmazódott meg. Az akkori cigányellenes közhangulat és a társadalmi szolidaritás hiánya motivált minket arra, hogy tegyünk valamit- még ha kicsiben is- mindennek megváltoztatására. A munka kezdetben a Haver Informális Zsidó Oktatási Alapítvánnyal szorosan együtt működve zajlott. Mind a célok, mind a módszertan, mind a később kialakított eszközök esetében a mintát a Haver csapata szolgáltatta.

Mivel foglalkoztok?

Alapítványunk elsődleges célja, hogy csökkentse a társadalomban meglévő, a roma társadalommal kapcsolatos tévhiteket és előítéleteket. Célunk, hogy egy nyitottabb és befogadóbb világban élhessünk.  Az Uccu roma fiatalokból álló önkéntes oktatóstábja elsősorban 10-19 éves diákoknak tart interaktív órákat az informális oktatás eszközeivel a roma identitás és kultúra témájában.

Miért tartod fontosnak az UCCU létezését/ tevékenységét?

Mert az elfogadás hiánya leggyakrabban az ismeretek hiányából ered. Magyarországon a cigányellenes emberek jelentős része nem is igazán ismeri azokat, akiket utál vagy elutasít. Ezért jött létre az Uccu alapítvány. Lehetőséget teremtünk  általános és középiskolás diákoknak a találkozásra és a beszélgetésre roma fiatalokkal,hogy ezáltal csökkentsük cigánysággal kapcsolatos sztereotípiák és tévhiteket. A foglalkozások során a diákok elsőkézből kapnak információt  a cigányságról, feltehetik kérdéseiket tabuk nélkül, melyekre hiteles választ kapnak roma önkéntesektől.

Milyen kompetenciákat sajátíthatnak el a résztvevők a programjaitok során?

A foglalkozások során arra törekszünk, hogy a diákok minél több információra, és személyes tapasztalatra tegyenek szert a romákkal kapcsolatban és minél nyitottabbá váljanak egymás és a külvilág iránt. A konkrét ismeretanyag megosztása és átadása mellett oktatási programjaink olyan kulcsfontosságú képességek és készségek kialakításában és fejlesztésében segítenek, mint például a kritikus gondolkodás vagy a vitakultúra.

Forrás: flickr.com

Forrás: flickr.com

Kik az önkénteseitek? És miért velük dolgoztok?

Az UCCU alapítvány munkájának egyik legfontosabb eleme a személyesség és az interakció. Fiatal roma önkéntesekkel dolgozunk, akik a 90 perces foglalkozás keretein belül saját személyes történeteiket is megosztják a többségében nem roma diákokkal.

Roma önkénteseink  hitelesen tudnak  beszélni személyes történeteiken keresztül arról, hogy mit jelent ma Magyarországon cigánynak lenni. Az ilyen személyes találkozások során tudjuk csökkenteni az előítéleteket a romákkal kapcsolatban, legalábbis ebben bízunk.

Milyen hatások érnek titeket a témával és a munkásságotokkal kapcsolatban?

Az alapítvány országosan látja el tevékenységét. A budapesti önkéntes csoport mellett 2014 óta Pécsen is működik Uccu- műhely és 2016 augusztusától már Miskolcon is. A roma önkéntes fiatalok száma jelenleg a három helyszínen 30 fő. A szervezet megalakulása óta több mint 50 fő roma fiatal dolgozott önkéntes moderátorként az alapítványban. Közülük többen láttak el projekt koordinátori szerepet is. A szervezet iskolai foglalkozásaival évente körülbelül 3000 diákot, és az ő tanáraikat ér el közvetlenül. Közvetetten a diákok családjára, barátaira, illetve egyéb közösségekre van vélemény és attitűd formáló hatással.

Miért látod fontosnak a hozzátok hasonló civil szerveződéseket?

A civil szerveződések nagyon fontos szerepet játszanak a társadalmi folyamatokban és szemlélet formálásban. Társadalmi problémákra, hiányokra reagálnak, azért,  hogy egy humánusabb élhetőbb, befogadóbb világban élhessünk.

 

A szerző Kékesi „Mandarin” Alexandra.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.