Gyermekeink hogyan használhatják okosan és hasznosan a világhálót?
Fiatalkorú médiahasználók védelmében jönne létre oktatóközpont
Oktatóközpontot hozna létre a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a fiatalkorú médiahasználók védelmében, melynek elnevezésére pályázatot hirdet. Elsősorban gyermekek ötleteit várják – jelentette be Szalay Annamária elnök a Biztonságosabb Internet Napján, február 7-én. Internetezésre alkalmas mobil telefonnal egyébként tíz családból hat rendelkezik, a tinik 43 százaléka pedig sajáttal is bír, mely eszközök a közösségi oldalakon való folyamatos megjelenési kényszert szolgálják ki. Ott viszont egymás között alkotnak képet a világról anélkül, hogy felnőttek is elmondhatnák tapasztalatukat – fejtette ki a fiatalokat érő veszélyekről Tari Annamária pszichológus.
A Biztonságosabb Internet Napja célja, hogy világszerte ugyanazon a napon hívja fel a figyelmet az internetezés tudatos, biztonságos használatára – ezekben a napokban hetven országban rendeznek hasonló konferenciákat és ünnepségeket. Szalai Annamária az NMHH által megrendelt EU KIDS Online tanulmányra hivatkozva felhívta a figyelmet, hogy a gyerekek egyre fiatalabb korban kezdik el az internetezést. A tanulmány szerint a jövőben ez a mutató valahol 5-6 éves korban fog stabilizálódni. Az óvatlan internetezés veszélyeire tájékoztató kiadványokkal kívánja figyelmeztetni az érdeklődőket. Az NMHH elkötelezettségét emellett több konkrét kezdeményezés is bizonyítja, ilyen például az internetes tartalmakra kiterjesztett korhatárkarikák alkalmazása, valamint a 2011 szeptemberétől átvett internethotline forródrót üzemeltetése – hangsúlyozta az elnök. Kiemelte azonban: a gyermekvédelem területén évtizedes lemaradást kell megszüntetni. A médiaoktatással foglalkozó központról elmondta, hogy abban játékos, interaktív környezetben ismerkedhetnek meg a diákok az internet és a média színes világával, valamint annak veszélyeivel és kockázataival. Ehhez kapcsolódóan bejelentette, hogy a központ elnevezésére hamarosan pályázatot hirdet meg a hatóság a diákok körében – olvasható az nmhh.hu-n.
Hiábavaló a közösségi oldalak korhatára?
Ma már 91 százalékos az internettel ellátott háztartások aránya, miután két év alatt hét százalékkal nőtt a részesedés. Internetezésre alkalmas mobil telefonnal tíz családból hat rendelkezik, a tinik 43 százaléka pedig sajáttal is bír – idézi az adatokat Kósa Éva és László Miklós a Média hatása a fiatalokra című 2011-es tanulmányából Tari Annamária. Hozzáteszi: a Z generációs – az 1995-2000 közötti születésű – gyerekek ott voltak a „digitális korszak” kezdetén, mikor egyre többen kezdték el használni az internetet és a közösségi oldalakat. Ennek következtében nagyon értenek a technikához, rugalmasak, okosabbak – legalábbis az eszközhasználat és a felhasználói ismeretek tekintetében. A második hullám – a 2005-2010 közöttiek – már beleszületik a digitális világba, ahol a közösségi oldalakon való megjelenés elvárás, az on-demand szórakozás (akkor, amikor akarom, például azt nézek a tévében, amit akarok) pedig teljesen normális. Közben egyre csökken az internethasználó gyerekek életkora, hiába határoz meg például 13 éves korhatárt a Facebook – mutat rá a pszichológus arra, milyen ingerek érik a fiatalokat még gyermekkorban.
Otthon is elérhető lenne az értékes tudás
Lenne egyébként az átlag szülőnek lehetősége arra, hogy gyermeke internetezési szokásait figyelje: a Roper Reports Worldwide nemzetközi online felmérés nemrég nyilvánosságra hozott eredménye szerint a magyarok többsége inkább zenehallgatással, olvasással tölti a szabadidejét, a lényeg, hogy otthon végezhető program legyen, társasági eseményekre az európai átlagnál kevesebben szakítanak időt. Érdekes és egyben ismeretterjesztő tartalmat pedig otthon is találhatnak a fiatalok és szüleik: a január 21-22-én megtartott Educatio Kiállításon, ahol Tari Annamária a két fiatal generáció legfontosabb jellemzőit ismertette, a Da Vinci Learning TV-csatorna is bemutatkozott. Az ismeretterjesztő csatorna a diákok számára érthetővé, mindennapivá teszi a felfedezéseket, a legújabb kutatási eredmények közötti összefüggéseket, és ezáltal felkelti az érdeklődésüket – főként a természettudományok iránt. A csatorna családoknak szóló edukációs eseménysorozata február 5-én startolt a Csodák Palotájában, ahol minden hónap első hétvégéjén Da Vinci Learning Vasárnapok keretében játékos kísérletekkel várják a kis felfedezőket. Emellett a Da Vinci Learning Mozi nem csak a kiemelt vasárnapokon, hanem minden nap érdekes filmekkel szolgál a tudomány szerelmeseinek. A család felnőtt tagjai részére pedig nevelési és életmód tanácsadással, előadásokkal készül a Felelős Szülők Iskolájával közösen.
Szülők hiányában téves ítéletre sarkallhatnak az online portálok
Az interneten elérhető tartalmak egy része veszélyes és ijesztő. A Z generációs gyerek bármikor találkozhat olyan hírportálokkal, vagy zanzásított oldalakkal, melyet saját készítője szerkeszt, és nyilván saját ízlésének megfelelően frissít. Sokszor ezeken a portálokon találkoznak a fiatalok életkoruknak nem megfelelő, a felnőttek számára feldolgozható tartalmakkal – figyelmeztet Tari Annamária. „A szülők egy része képtelen energiát mozgósítani annak érdekében, hogy a családban valódi érzelmi kommunikáció működjön, ez pedig érthetőbbé teszi, hogy a gyerekek egyre többet ülnek a képernyők előtt. Miután azonban életkoruk és érzelmi fejlettségük még nem teszi lehetővé, hogy értelmezzék a látott és hallott információkat, a saját kortárs csoportjaikban alkotnak sokszor téves véleményt és ítéletet” – teszi hozzá.