5 tény, mielőtt tanuláson kívül letiltanád a gyereket a számítógépről

számítógép túlhasználat

5 tény, mielőtt tanuláson kívül letiltanád a gyereket a számítógépről

A gyerekek, a fiatalok az otthonlétet egy szabadabb és korlátoktól mentesebb környezetként ismerik. Most, hogy a tanulástól a szórakozásig minden otthon, az otthoni számítógépen történik, nehezebb betartható szabályokat hozni, összeegyeztetni a kötelességet a kikapcsolódással és a szórakozással. A négy fal között a videójátékok tökéletesen alkalmasak arra, hogy a gyerekek a hirtelen jött szabadidő nagy részét rájuk áldozzák. Számukra úgy tűnhet, hogy mostantól korlátlanul netezhetnek, játszhatnak online vagy merülhetnek el a digitális eszközök képernyőiben. Ez a túlzás azonban nem csak a napirendet borítja fel, de komoly hatással lehet az alvás minőségére és az érzelmi életükre is. 

 

 

Mielőtt tanuláson kívül letiltanád a gyereket a számítógépből vedd figyelembe:

 

1.    Az online világ, a játék szociális térként is funkcionál. (A gyerekeknek akkor is, ha a szüleik ezt nem értik, nem tudják átérezni.)

2.    A virtuális tér a kikapcsolódáshoz és a pihenéshez, lazításhoz is hasznos felület lehet.

3.    A bizonytalanság és a növekvő stressz mellett az öngyógyítási próbálkozás azt jelenti, hogy az addig működő megoldásainkhoz is többször nyúlunk.

4.    A digitális világban, játékokban való elmerülés jelezhet a szociális élethez vagy a teljesítményhez kapcsolódó feszültséget, problémákat.

5.    Az eltiltás, a teljes megvonás ritkán ajánlott csak, a legtöbb esetben beszélgetéssel, a probléma feltárásával megoldható a helyzet.

A koronavírus világjárvány miatt a gyerekek nem jártak se iskolába, se edzésre és közös offline progrogramokat sem lehetett szervezni. Csak az online eszközök segítségével tudtak kapcsolódni a barátaikhoz, és az online eszközeik segítettek a szabadidő eltöltésében is. Szülőként ilyenkor lehetünk elnézőbbek, ám szabályokra, keretekre – a túlhasználat elkerülésére – ebben az időszakban is szükség van, illetve arra is gondolnunk kell, idővel hogyan lehet visszaterelni a gyerekeket a normális kerékvágásba.

 

Mikor beszélünk videójáték túlhasználatról?

A videójáték túlhasználat mögött a leggyakrabban két dolog áll:

–    Szociális probléma: a gyerek a perifériára került az osztályban vagy a kortársai között, túl kevés barátja van, de az is lehet, piszkálják, szekálják és gyakran érzi magát céltáblának. Emiatt kerüli a többieket és a szociális készségeit is leggyakrabban online fejleszti vagy használja. Ettől az élő közösségi helyzetek szokatlannak, ijesztőnek tűnnek neki és nehezebben tájékozódik vagy érvényesíti magát bennük.

–    Teljesítményszorongás: az iskolai érdemjegyek, a dicséret, elismerés hiánya, vagy a szülők felől érkező maximalizmus is állhat. Ilyen helyzetben jó ötletnek tűnhet az online világba menekülni, ott keresni társaságot, vagy ilyen módon megélni, hogy kompetens, sikerei vannak és ezért (a játéktól) jutalmat is kap.

Fontos, hogy figyelembe vegyük, hogy a túlzások mögött rossz szokások, megoldási kísérletek állnak az esetek többségében. Ahhoz, hogy ezek ne alakulhassanak ki, fontos, hogy az online és az offline világ közötti egyensúlyt otthon is fenntartsuk, ha pedig felmerül a videójáték túlhasználat, akkor közösen keressünk megoldást az egyensúly visszaállítására.

 

 

Ragadós a szülői példa

Pozitív és negatív értelemben is „ragadós” lehet a szülői példa – a hozzáállásunk, az eszközök fontossága vagy mellőzhetősége, az életünkben betöltött szerepe mintaként szolgál. És hiába beszélünk az offline világ fontosságáról, ha nem mutatunk, nem csinálunk közösen ilyen programokat.

Emellett felügyeleti applikációkat (Norton Family, Google Family Link) is bevethetünk annak érdekében, hogy a biztonságos online környezetet biztosítani tudjuk otthon. A határok, otthoni és a kütyükre vonatkozó szabályok megbeszélése nagyon jó alkalmat adhat arra, hogy bepillantást kapjunk a gyerek digitális életébe, élményeibe, de egy saját digitális házirend összeállítása is jó alapokat teremthet ehhez.

Odafigyeléssel nagyon sokat tudunk egymásnak segíteni és a minőségi együtt töltött idő alatt sokat tanulhatunk egymástól. A fiatalabb generáció eltérő szemszöge újdonságokat, veszélyekre adott megoldásokat hozhat be a képbe, a szülők tapasztalata, jelenléte pedig kétségeket, ijesztő helyzeteket oszltathat el. Mindig van mit adni egymásnak, akár a digitális, akár az offline világról legyen szó!

 

szerző: Villányi Gergő

forrás: digitaliscsalad.hu

 

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.