A Chernelbe érkezik a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja

A Chernelbe érkezik a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja

A Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja 8. – és egyben utolsó – állomásához érkezik a gárdonyi Chernel István Általános Iskola és Gimnáziumba a tavaszi szezonban. A felső tagozatos diákok számára összeállított aktivitások, foglalkozások, vetélkedők május 26-án 9:00-13:00 óra között kerülnek lebonyolításra az iskolában és az udvaron. Ennek kapcsán az iskola igazgatójával, Csordásné Bölcsics Mártával készítettem interjút, illetve a cikkből az is kiderül, milyen programokkal érkezik a Mozaik Múzeumtúra csapata a Chernelbe.

      Az intézmény Chernel István nevét viseli, aki egész életét a természet ügyének szentelte: madártani kutatásai mellett állatvédelemmel is foglalkozott, ő honosította meg hazánkban a síelést. Miként próbálják meg átadni tanulóiknak ezt a szellemiséget, a természetközeliséget és a sportolás értékeit?

Iskolánk nagyon erősen őrzi, ápolja Chernel István szellemi hagyatékát.

Már az iskolaépületünk organikus stílusa vagy a füvészkertjellegű udvarunk és a benne kialakított kis tó is a természetközeliségről árulkodik.

A természet védelme, a környezettudatosság sokféle módon megjelenik iskolánkban. Szelektív hulladékgyűjtés, papírgyűjtési akciók, környezetvédelmi szakkör szolgálják a gyakorlati megvalósítást. Éveken keresztül dobogós helyezést értünk el az országos Curie környezetvédelmi versenyen.

A sport természetesen kiemelt fontosságú a Chernelben. Minden hatodikos tanulónkat megtanítjuk síelni, majd a felsőbb évfolyamokon is szervezünk sítábort, ahol nagyon komoly sítudásra tesznek szert. A harmadik és az ötödik évfolyamon pedig biztos úszástudást szereznek. A testnevelésórákon szerzett alapoknak és szemléletnek köszönhetően szinte minden diákunk sportol valamit: futballoznak, kosárlabdáznak, eveznek és teniszeznek. De kiemelkedő nemzetközi eredményeket érnek el tájfutásban, küzdő sportokban is. Természetjáróink a tavalyi országos versenyen az összes első helyezést megszerezték.

Chernel István szellemi hagyatékának ápolására pedig minden tanévben Chernel-hetet rendezünk, amelynek egyik kiemelkedő programja a Chernel-verseny, amelyen elméleti feladatok és izgalmas terepgyakorlat várja a hozzánk érkező versenyzőket.

        Az Önökhöz járó diákok milyen tagozatok, szakirányok, fakultációk közül választhatnak? Mire fektetnek nagy hangsúlyt az oktatás során?

 Egyik erősségünk az idegennyelv-oktatás. A gimnazisták idegen nyelvi tagozatos képzésen vesznek részt. Fakultációink közül népszerű az idegen nyelvek mellett a matematika, a biológia vagy éppen az etika. Általánosan elmondható a magas színvonalú és az egyéni igényeknek megfelelő képzésre, fejlesztésre igyekszünk hangsúlyt fektetni.

          A tavaszi félévben összesen 8 általános iskolába látogat el a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja, amelyből az egyik az Önöké. Nagyon nyitottan fogadták a megkeresést. Az osztályok saját alkotásokkal is készülnek majd a megmérettetésre, valamint fél napon keresztül különböző interaktív foglalkozásokon, múzeumpedagógiai játékokon, aktivitásokon vesznek részt. Hogyan tudják például erre a múzeumi programra ráhangolni Őket? Illetve miként állnak pedagógusként a különböző tanórán kívüli foglalkozásokhoz, projektnapokhoz, vetélkedőkhöz?

 Kollégáimnak nagyon nagy tapasztalata van az efféle programok megszervezésében. Több évtizedes hagyománya van például a literatúra hétnek, az idegen nyelvi projektnek, a természettudományos Chernel-hétnek vagy az egészségnapoknak. Mára inkább a bőség zavarával küzdünk, és a következő időszakban éppen arra készülünk, hogy egy kicsit talán kevesebb, de elmélyültebb programot szervezzünk.

 

Mi vár az osztályokra május 26-án? A felső tagozatosok az alábbi aktivitásokon vehetnek részt:

Minden csapat játékos formában bemutatkozik majd a 2017-ben esedékes jeles emlékévekhez kapcsolódva. Ezt követően pedig improvizatív játékok és élő szoborképek következnek számukra Elek Ányossal, a Veled Kerek csapat vezetőjével. Az osztályokok részt vesznek majd egy „Arany János kocsmakvíz” c. vetélkedőn, amelyet Balatoni József, Jocó bácsi, a népszerű történelem tanár állított össze és vezet le. Itt nem csak irodalmi és történelmi háttértudásra, hanem sokkal inkább kreativitásra és komplex gondolkodásra lesz szüksége a diákoknak, hogy megfejtsék a különböző anagrammák és képrejtvények világát.

Mindezek mellett az osztályok egyszerre több állomáson kalandozhatnak történelmünkben, hagyományainkban vagy épp a természettudományok világában, ahol pontokat szerezve egymással versenyeznek a Mozaik Múzeumtúra legügyesebb osztálya címért. A következő állomásokon tudják bizonyítani rátermettségüket, tudásukat, kreativitásukat.

Tudományos „mozi” – időutazás a Da Vinci Learning TV csatornával

A Da Vinci Learning TV csatorna jóvoltából ezen az állomáson 3 ismeretterjesztő kisfilmet nézhetnek meg a gyerekek, hogy utána a következő kérdésekre is válaszolni tudjanak.

Ki volt Nagy Sándor tanítója? Miként hódította meg Ázsiát és győzte le Dareiosz, perzsa király háromszor nagyobb létszámú seregét? Mi a gordiuszi csomó története?

Miért lett ilyen sikeres a Rubik kocka? Hogyhogy a világ minden részén ismerik? Milyen játékok voltak a Rubik kocka elődei? Mi a leggyorsabb idő, amivel valaha kiraktak egy Rubik kockát?

Tudtátok, hogy 3,5 méter pontossággal az egész világon bármilyen helyet meg tudunk határozni a GPS segítségével? Vagy azt, hogy az első GPS-t az amerikai hadseregnek fejlesztették?

Katonai Emlékpark, Pákozd – alaki kiképzés és a huszárság története

A pákozdi Katonai Emlékpark és Nemzeti Emlékhely 2 állomással is érkezik Gárdonyba. Az egyik egy alaki kiképzés 1848/49-es szabadságharc harcalaki mozzanataiból, ahol a gyerekek korhű ruhába öltözve, szivacsszuronnyal ellátott fafegyverrel a kezükben „indulhatnak a csatába”. Egy kiképzésen vesznek részt, ahol megtanulják a vezényszavakat és a fegyver helyes tartását, illetve érdekességeket az akkori katonák életéről. A másik aktivitás pedig a huszárság, mint a legmagyarabb fegyvernem történetét mutatja be Mátyás korától egészen a II. világháborúig.

Magyar Földrajzi Múzeum – Magyar utazók, földrajzi felfedezők c. interaktív foglalkozás

A foglalkozás a magyar utazókról szól, érdekes feladatokkal, tárgyakkal fűszerezve a Magyar Földrajzi Múzeum közreműködésével. A gyerekek 5 indián tárgyat ismerhetnek meg: kacsina baba, indián fejdísz, gyöngyhímzéses késtok, pánsíp, békepipa elszívása. Bepillantást nyerhetnek Xántus János alias Old Shatterhand életútjába is mozgókép segítségével, illetve egy részletet is megismerhetnek a Winnetou-ból.

Leskowsky Hangszergyűjtemény

Kalandozás a különleges hangszerek világában

Tudod, hogy melyik a legérdekesebb hangú hangszer, vagy azt, hogy melyik a legfélelmetesebb? Szerinted mivel üzentek egymásnak a pásztorok az SMS előtti időkben és mivel csalogatják az álomvilág szellemeit az ausztrálok?

Az ország legnagyobb hangszermúzeuma, a kecskeméti Leskowsky Hangszergyűjtemény a legizgalmasabb instrumentumokat mutatja be.  A hangszerek világán keresztül megismerhetjük más népek kultúráját, a hangok fizikáját és természetesen a magyar népzene érdekesebb hangkeltő eszközeit is kacagtató, interaktív formában.

 

Május 26-án érkezünk, hajrá Chernel!

 

A programokat a Felelős Szülők Iskolája szervezi és koordinálja.

A Mozaik Múzeumtúra program a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.

 

www.mozaikmuzeumtura.hu

felelosszulokiskolaja.hu

 

Írta: Vargacz Alexandra

  • Felelős Szülők Iskolája
  • ügyvezető

Vargacz Alexandra

sportszervező menedzser, online marketing szakember, a Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.