Digitális 5 pont – Ön mennyire tudatos digitális-média használó?

Digitális 5 pont – Ön mennyire tudatos digitális-média használó?

Da Vinci Kids percek

Csodálkozz rá a digitális világra!

Bárkivel előfordulhat, felnőttekkel és gyerekekkel is, hogy a kelleténél több időt töltenek a virtuális világban a különböző játékok, közösségi oldalak, videómegosztók használatával. Az itt következő 5 kérdés, 5 szempont segít abban, hogy felmérjük, mennyire vagyunk egészséges, tudatos digitálismédia-használók. Az Ön gyereke hányra tudna igennel válaszolni? És Ön?

 

A digitális média kínálatában sok olyan élményben lehet részünk, amit sikerélményként, örömforrásként élünk meg. Akár a kapcsolatok, akár teljesítmények terén gondolkodunk, profi játékok, tökélyre fejlesztett oldalak, appok állnak rendelkezésünkre, amik többnyire azt éreztetik velünk, hogy jók vagyunk valamiben. Csakhogy ha a valósak helyett ezek a virtuális pozitív élmények kerülnek túlsúlyba, akkor könnyen elveszthetjük a kapcsolatot a való világgal – a valódi kapcsolatok, kihívások unalmasnak, szürkének tűnhetnek. Ezért fontos, hogy a digitális médiát használók ismerjék magukat és használt eszközöket is, különösen gyerekkorban.

 

Az itt következő – elsősorban gyerekeknek szóló – 5 kérdés, 5 szempont segít abban, hogy felmérjük, mennyire vagyunk egészséges, tudatos digitálismédia-használók.

 

  1. Tudod-e biztonságosan használni az internetet?

Ismered a használt oldalak biztonsági szabályzatát? Ismered az adatok, képek biztonságos megosztásának módjait? Hogyan intézed a pénzügyeket a neten? Szoktál chatelni idegenekkel? Tudod, hogyan kerülheted el az internetes zaklatást?

 

      2. Használod-e tanulásra a digitális médiát?

A facebookozás/insta/chatelés és játszás helyett töltöd-e hasznosabban is az idődet? Használod-e tanulásra, alkotásra akár az iskolában, akár otthon? Pl. programozás, nyelvtanulás, grafikai programok, filmkészítés, zenekészítés, ismeretszerzés?

 

      3. Tudsz-e nemet mondani?

Vannak-e olyan percek, órák, napok, amikor leteszed a telefont? Amikor választás elé kerülsz, hogy letedd-e, akkor ki a főnök: Te vagy a telefonod/géped? Van-e olyan családi étkezés, időtöltés, amikor mindenki nemet mond a telefonjának? Tudod-e mérsékelni a digitális, virtuális térben töltött idődet?

 

      4. Vannak-e valódi kalandok és kapcsolatok az életedben?

Vannak-e olyan programjaid, amikor el tudod felejteni a virtuális életedet? Ezek a programok lehetnek baráti találkozások, hobbik, hétköznapi programok: kirándulás, foci, alkotás, családi időtöltés, vagy olyan kalandos program, ahol valódi kihívásokkal szembesülsz, amiknek a teljesítése örömöt, sikerélményt jelent…

 

      5. Van-e olyan felnőtt, akit ismersz, és akivel tudsz beszélni, ha olyan hatás ér, amit jól esik          megbeszélni?

Az illető lehet rokon, tanár, edző, barát, de fontos, hogy olyan legyen, akit személyesen ismersz. Ha olyan dologgal találkozol, ami furcsa, ijesztő, szorongáskeltő, vagy úgy érzed, kicsi vagy hozzá, akár olyan, ami nagyon tetszik, vicces, vagy te is szeretnéd kipróbálni: beszélj egy felnőttel!

 

Ezekről a kérdésekről gondolkodjanak el együtt a gyerekekkel: ki hányast kapna? Ki miben tudna fejlődni? Hogyan lehetünk tudatosabb felhasználók?

 

Hogyan segíthetnek a szülők a felelős digitális eszközhasználatban?

Vajon mitől olyan nehéz ez az ügy? A mai szülőnek – a technológia folyamatos frissülése miatt – nincs saját szülői mintája. A gyerekek tájékozottabbak, jobban értenek az okoseszközökhöz. Környezetünkben is nagyok az ellentmondások a károsságról vagy hasznosságról, a korlátlan használattól a teljes tiltásig széles skálán mozog a családok értékrendje. Amikor erről gondolkodunk, a legfontosabb, hogy megértsük a gyerekeket, továbbá megértsük a virtuális világ működésének néhány jellemzőjét.

 

Vágyott, tiltott örömforrás a digitális média, vagy praktikus, tanulási eszköz? Az, hogy hogyan gondolkodik és beszél erről a szülő, az nagyban befolyásolja a gyereke hozzáállását is. Kiemelten fontos a példamutatás: a szülő is használja tudatosan, felelősen, mértékkel. Legyenek idők, mikor a szülő is leteszi az eszközt, vagy, amikor a családi szabály szerint nem használja senki, például közös étkezések, családi ünnepek alkalmával.

 

A legtöbb szülő egyetért abban, hogy egy mobil eszköz könnyebbé teszi a gyerek életét például egy hosszú autóúton, de érdemes a képességeket fejlesztő, tanulást segítő oldalakat és alkalmazásokat telepíteni. A Da Vinci Kids applikáció okostelefonra és táblagépre letölthető játékos, ismeretterjesztő alkalmazás kisiskolás gyerekek számára. Több mint 2500 díjnyertes, tananyag-alapú kisfilm érhető el ebben az online videótárban. A gyermek saját tempójában tanulhat, és fedezheti fel a szórakoztató ismeretterjesztő anyagokat, és játékosan szerezhet új ismereteket, és indulhat el a virtuális térben a világ felfedezésére.

 

A tartalom nyomon követése mellett az is legalább olyan fontos, ahogyan figyeljük, mivel foglalkoznak a gyerekek, és közösen, értő figyelemmel beszéljük meg a tapasztalatokat.  A játékokat pedig a szülők is bátran kipróbálhatják. Fontos az esti offline mód, a közös mese vagy beszélgetés a nyugodtabb alvásért. A növekvő gyerekeknél a kontrollálás helyét pedig fokozatosan a mentorálás veszi át, a gyerekek vezetése és támogatása a digitális térben.

 

A szülő műveltsége a digitális tér biztonságos használatával kapcsolatban elengedhetetlen. Sok tanulásra van tehát szükségünk, hiszen ezeket a témákat, a felelős online magatartást, az internetbiztonság kérdéseit, korlátozás módjait, az erre szolgáló különböző appokat mind magunknak kell megtanulni. A legfontosabb pedig a valós élet örömteli, mozgalmas, kapcsolatokkal és kihívásokkal teli megélése, hogy ne csak a virtuális világ legyen izgalmas…

 

A cikkünkhöz kapcsolódó Da Vinci Kids percek videó a gyerekek számára dolgozza fel a témát. A kisfilmek segítségével az egész család biztonságosan mozoghat a digitális térben. A Da Vinci Kids oktatási csatorna tartalmai a szórakozást a tanulással ötvözik, hogy megfeleljenek a kíváncsi gyerekek és szüleik elvárásainak és a digitális kor követelményeinek.

 

Kapcsolódó film:

Digitális 5 pont

Vásárhelyi Kriszta

klinikai gyerek-szakpszichológus

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.