Földrajzi felfedezések a digitális térben
Ha még sosem vettünk részt kihívásokkal, veszélyekkel teli expedíciókon, ha már lekéstük Afrika, Ázsia vagy akár a Kárpát-medence fehér foltjainak feltérképezését, esetleg az őshaza, vagy új kontinensek felfedezését, akkor sem kell elkeserednünk.
Őshazakutatók nyomában
A Magyar Földrajzi Múzeum most segít, hogy társául szegődjünk mások mellett az egykor élt őshazakutatónak (Julianus barát), szabólegénynek (Jelky András), nyelvésznek (Vámbéry Ármin), geológusnak (Lóczy Lajos) és hittérítőnek (Brentán Károly), és bepillantsunk utazásaik kevésbé ismert részleteibe, naplóbejegyzéseikbe, útirajzaikba, különös kalandjaikba.
3 dimenziós virtuális séta
Ugyanis a Magyar Földrajzi Múzeum összes kiállítása megtekinthető egy 3 dimenziós virtuális séta keretében, ami a hazai múzeumok tekintetében még igen nagy ritkaságnak számít.
A digitális túrán láthatunk Dél-Amerikából származó zsugorított emberfejet (zanza) a Magyar utazók, földrajzi felfedezők részben; a Balaton-kutatásnál egykor használt összehajtható, bőrből készült csónakot (A Kárpát-medence tudományos feltárói); bekukkanthatunk a múzeumalapító Balázs Dénes saját méretére elkészített expedíciós sátrába (3276 expedíciós nap, Balázs Dénes a múzeumalapító geográfus újra olvasva); beleolvashatunk az 1945-ben Érdről málenkij robotra elhurcoltak ún. szélleveleibe (Szabadulás nélkül); vagy megismerkedhetünk a varázslatos Fundoklia-völgy egykori és mai élővilágával és a csak Érden növő deres szádorgóval (Érd elszórt természeti kincsei).
27 információs pont, 3D technológia
Virtuális sétánk során 27 információs pont segíti a tájékozódásunkat, hogy éppen melyik kiállítási egységben tartózkodunk, és minden teremben egyetlen kattintással megállhatunk a minket érdeklő tárlónál, enteriőrnél, diorámánál.
A legkorszerűbb 3D technológiával elkészített digitális múzeumlátogatás a VR House Hungary segítségével jött létre. Zombory András ügyvezető egy speciális, 6 objektíves kamerával szkennelte be a Magyar Földrajzi Múzeum kiállítótereit, majd erre a digitális modellre feszítette fel azokat a nagy dinamikatartományú fotókat, melyekből végül a háromdimenziós digitális modell létrejött.
Múzeumi óra tervezéséhez is
A virtuális túrával elsődleges célunk a tájékoztatás, a kiállításaink iránti érdeklődés felkeltése. Emellett segítséget szeretnénk nyújtani a majdan hozzánk látogató iskolás csoportok pedagógusainak is, hiszen így sokkal egyszerűbb és hatékonyabb egy tárlatvezetés vagy múzeumi óra tervezése. Természetesen tudjuk, hogy a virtuális séta nem pótolja a személyesen átélhető élményeket, de reméljük, hogy sokan érdeklődve fogadják digitális kiállításainkat, melyek az alábbi linken érhetők el: https://my.matterport.com/show/?m=uNBMW2FHAad
Kellemes barangolást kívánunk!
Szerző: Fekete-Mácsai Anetta