10 szuper és egyszerű tipp az érettségi előtt

érettségi előtt

10 szuper és egyszerű tipp az érettségi előtt

Mit tegyél és mit ne tegyél az érettségi előtt? Legelőször is van egy jó hírem: már több millióan túlélték azt az akadályt, ami hétfőtől Rád vár. 10 évvel ezelőtt én is sikerrel teljesítettem, sőt, utólag visszagondolva igazából messze nem volt annyira nehéz vagy stresszes, mint, amit előzetesen feltételeztem róla. Úgyhogy most állj meg egy pillanatra, vegyél egy mély levegőt és fogadj meg néhány jó tanácsot, ami segíthet kitisztázni a gondolataid és felkészült nyugalommal abszolválni az előtted álló érettségi vizsgákat.

 

1. Stressz-szint csökkentése

Engedd el azokat a gondolatokat az érettségi előtt, hogy ezen múlik az egész életed, a jövőd, ez az egyetlen esélyed. Ez egyáltalán nincs így, persze, az érettséginek van tétje, azonban (díj ellenében) újra meg lehet csinálni. Szóval ne aggódj ezen túl sokat, ha esetleg most nem úgy sikerül, ahogy szeretnéd, akkor ősszel, vagy jövőre újra megpróbálhatod. Ha nem kerülsz be a kiszemelt egyetemre rögtön, akkor egy évig tanulhatsz OKJ-s képzésen, fejlesztheted a nyelvtudásod, elmehetsz dolgozni, ami később még az önéletrajzodban is jól mutat majd. Mindig van B terv, második esély és újratervezés, szóval ne árts magadnak a felesleges agyalással, nem ezen múlik az életed.

 

számológép - érettségi előtt

 

2. Segédeszközök összekészítése

Most, hogy megnyugodtál, alaposan böngészd át azt a listát, hogy melyik tantárgyhoz, milyen segédeszközt vihetsz be magaddal (pl. történelem atlasz, függvénytáblázat, számológép, stb.) Előre készíts össze minden ilyen lehetséges segédeszközt és az adott napon vidd majd el magaddal. Ez megnyugtat majd egy kicsit és ha olyan feladattal találkoznál, amire hirtelen nem tudod a választ, egyből gondolj a segédeszközeidre, amiket használhatsz.

 

 

3. A füzeteket, jegyzeteket és tankönyveket hagyd otthon!

Igen, jól olvastad, ezeket semmiképp se tedd be a táskádba. Ne vidd el magaddal azért, hogy majd még átfutod a buszon, belepillantasz a folyósón, stb. Már milliószor végigolvastad, ez csak kontraproduktív lenne és még jobban stresszelnél közben, az utazást és a vizsga előtti pillanatokat nyugodtan töltsd. Tehát reggel, az érettségi előtt már semmi jegyzet.

 

 

4. A pihenés csodákra képes

Bizony, a következő napokat már ne éjszakába nyúló magolással és késő este jegyzetkupacok közötti görnyedéssel töltsd. Fontos, hogy a bioritmusod is állítsd át, esténként aludj el időben (már 10 óra körül) és legalább 8-9 óra minőségi pihenést adj meg magadnak, reggel szintén kelj fel időben, hogy ne érje majd váratlanul a szervezeted a hétfő reggeli korán kelés. Hidd el, az agyad meg fogja hálálni ezt a kedveskedést. Kipihenten sokkal jobban tudsz majd koncentrálni.

 

limonádé - érettségi előtt

 

5. Hidratálj megfelelően!

Az agy jelentős része víz és a megfelelő vérellátásban is kiemelt szerepe van a hidratálásnak. Egyszerűen fogalmazva: ha nem iszol, sűrűbb lesz a véred, ami nehezebben jut el oda, ahova kell – ez alól az agyad sem kivétel. Tehát igyál napi legalább 2,5 liter folyadékot, hogy gördülékenyen működjenek az agyi funkcióid, pörögjenek azok a fogaskerekek! A vizsgákra is vigyél be magaddal 2×0,5 liter folyadékot!

 

 

6. Étkezz egészségesen, fogyassz tápláló ételeket, elegendő vitamint és ásványi anyagot!

Ezekben a napokban fogyassz összetett, lassan felszívódó szénhidrátokat, amelyek kellő energiával látnak el és felpörgetik a megfelelő agymunkát. Gyorsabb és jobb gondolkodást eredményez, ha megfelelően el vagy látva mikrotápanyagokkal. Egyél sok zöldséget, gyümölcsöt és a napi multivitamin adagra is most kiemelten figyelj. Az energiaitalt, koffeintablettát, chipset és a hasonló egészségtelen, üres kalóriás ételeket és italokat felejtsd el, semmit sem érnek, inkább csak ártanak. Ne most egyél nagyon fűszeres, megterhelő ételeket, vagy próbálj ki teljesen új, egzotikus különlegességeket, mert a stresszhelyzet alapból okozhat gyomorproblémát, ennek az esélyét csökkentsd a minimálisra azzal, hogy az érettségi előtt csak olyat fogyasztasz, amit biztosan elbír a gyomrod.

 

egészséges étkezés - érettségi előtt

 

7. Ép testben ép lélek

Ez az ókori római filozófia a karantén helyzet miatt aktuálisabb, mint valaha. Ahhoz, hogy maximalizálni tudd a mentális teljesítményed, a szervezeted általános egészségére is oda kell figyelned. Fontos megérteni, hogy a test és az agy szorosan együttműködő egységek. Ha elhanyagolod az egészségedet, romlik az agyad teljesítménye is, de ha időt szánsz a tested megmozgatására, az agy is hatékonyabban fog működni. Szóval érettségi ide vagy oda (karantén ide vagy oda), minden nap mozogj valamit, mert ha egész nap bepunnyadsz otthon a tételeiddel és csak a kanapé, az íróasztal és az ágy között mozogsz, az agyad teljesítményét is jelentősen lerontod. Szóval irány egy kis futás, kerékpár (persze a szabályok betartásával), otthoni saját testsúlyos edzés, vagy egy kis jóga. Rengeteg ingyenes videót találsz YouTube-on is, minimum naponta fél óra mozgásra fel! A szervezetedben létrejövő endorfin miatt sokkal jobban érzed majd magad a mozgás után. Ezt követően pedig a tanulás is hatékonyabban fog menni.

 

futás - érettségi előtt

 

8. Fókuszálj!

Ha eddig nem tetted, kezdd el most, az a jó hír, hogy még mindig nem vagy elkésve. A fókuszálás, a figyelem ráirányítása egy dologra, gondolatra, célra, stb. Koncentrálás valamire. Fontos, hogy a vizsgák során, jó mentális állapotban tényleg csak a feladatokra tudj majd koncentrálni és ne hagyd, hogy a különböző külső körülmények kizökkentsenek. Ezt gyakorolhatod úgy is, hogy kiválasztasz néhány számodra kedves, megnyugtató zenét és azok hallgatása közben megpróbálod kitartóan csak 1 dologra irányítani a figyelmed, vagy keresel a neten meditációs hanganyagot és annak az instrukciót követed, esetleg végigcsinálsz 1-1 ingyenes autogén tréning vagy agykontroll gyakorlatot. Ilyeneket szintén pillanatok alatt találsz YouTube-on. Hasznos lesz, ígérem.

 

 

9. Már ne hajszold túl magad a hosszú hétvégén!

Az érettségit kicsit a maratonhoz és az arra való felkészüléshez tudnám hasonlítani. Aki indult már hosszútávfutó versenyen, tudja – én lefutottam néhányat, szóval biztosan állíthatom -,hogy a versenyt megelőző időszak hosszú edzésmunkával telik, hogy állóképességet szerezzünk és folyamatosan szoktassuk a szervezetünket a ránk váró terheléshez, azonban a verseny előtti napokat már pihenéssel és regenerálódással töltjük, hogy a tökéletes formánkat tudjuk időzíteni a verseny napjára, mind mentálisan, mind fizikálisan. Erre az érettségire intenzíven készültél 4 évig, meg még előtte 8 évig letetted hozzá az alapokat, szóval felkészültél, elvégezted a kellő edzésmunkát, végigmentél a szükséges tananyagon, tételeken, témákon.  Ne ezen a hosszú hétvégén ess neki az elmúlt 4 év anyagának, mert az olyan lenne, mintha a maratoni versenyed előtt két nappal gyakorlásként szeretnéd lefutni a 42 km-t. Pihenj és regenerálódj, mentálisan és fizikálisan is legyél a toppon, a Te maratonod hétfőn kezdődik.

 

 

10. Képzeld el a sikeres vizsgát!

Ha elképzelsz egy örömteli eseményt, az mindig megnyugtat, boldogsággal tölt el, és ösztönzően hat a teljesítményedre. Képzeld el, milyen érzés lesz majd, amikor megkapod a sikeres érettségi bizonyítványod vagy meglátod, hogy elérted a szükséges ponthatárt és felvettek az egyetemre. Játssz el a gondolattal többször!

 

Nagyon sok sikert Nektek hétfőtől, kedves majdnem érett tanulók! 😊

 

Nézd meg Jocó bácsi érettségi tanácsait is az alábbi videóban 14 perc 25 másodperctől:

 

Kapcsolódó cikkek:

Csak írásbeli érettségi lesz, május 4-én kezdődnek a vizsgák

Elmaradhatnak a szóbeli érettségik – Jocó bácsi tanácsai

Készülj fel az érettségire az Index Iskolatévé videóival!

 

Vargacz Alexandra
  • Felelős Szülők Iskolája
  • ügyvezető

Vargacz Alexandra

sportszervező menedzser, online marketing szakember, a Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.