Minden gyerek máshogy szeret és tud tanulni
Állandó összeütközésben éltem a tanáraimmal és az iskolával, annak ellenére, hogy nem voltam rossz tanuló, sem igazán hülye. A legtöbb tanár nem igazán kedvelt, és én sem őket. Amikor néha napján anyámat megkértem, hogy segítsen a matekban, 10-ből tíz alkalommal sírás, veszekedés, „soha többé nem szólok hozzád” lett a vége. A gimiből ki is rúgtak, vagyis „közös megegyezéssel megkértek, hogy járjak máshová”.
Ma már értem, mi történt. Nem egy nyelven beszéltünk.
Így aztán a legtöbb gyereknek olyan tanulni, mintha a bal kezével kéne írnia, vagy még rosszabb, kínaiul zajlana az oktatás. Ennek eredményeként nem szeret tanulni, vagy nem is tud. Több olyan kutatás is született, amely azt bizonyítja, ha egy gyereket hagyunk/engedünk/bíztatunk, hogy a saját tanulási stílusában tanuljon, akát több jegyet is javíthat az eredményein.
A fiam elsőben betegség miatt sokat hiányzott. Írni, olvasni már tudott, ez nem volt gond, de a matekból kimaradtak az alapok. Tiszta szívéből utálta a számokat, hiszen nem volt sikerélménye. Főként vizuálisan tud tanulni, így a megoldás egy jópofa weboldal lett, ahol a matekpéldákat gazdagon illusztrálják. Élvezte a gyakorlást, és azóta jobb a viszonyuk ezzel a tantárggyal.
Bence markáns auditív típus, szereti az órán hallgatni a tanárt, de nem szokott jegyzetelni. A suliban gyorsan megjegyez és megért mindent, de az otthoni tanulás nem ment neki, hiszen a könyvet olvasva semmi nem maradt meg a buksijában. Amióta felmondja diktafonra a szöveget, és azt hallgatja vissza, még a jegyei javultak.
Laura kinesztetikus típusként nem bír egyhelyben ülni tanulás közben. Rengeteg, sírásig elfajuló vitája volt édesanyjával, aki ragaszkodott hozzá, hogy az íróasztala mellett csinálja meg a házit. A kislány halálra unta magát, percenként kitalált valamit, ami miatt felpattant a székről. Amióta édesanyja megértette, hogy Laurának mozgásra és élménydús tanulásra van szüksége, számtalan új formáját alakították ki. Például, jó időben a közeli parkban sétálnak, és minden egyes padnál más és más tantárgyat vesznek elő. Az édesanya igyekszik a tananyaghoz tartozó élményekhez is hozzájuttatni kislányát, például görög gasztronómiai estet tartottak, amikor töriből ez volt a téma.
Remélem, egyszer majd azt mondhatjuk, hogy minden tanulási stílust preferáló gyerek ugyanolyan eséllyel indul az iskolában, de egyenlőre még nincs így. A fordítás az iskola és a gyerek feje között jobb híján a szülő dolga. Szerencsére, ha ismerjük a gyerek tanulási stílusát, minden tantárgy és anyag ehhez igazítható. Rengeteg erőfeszítés, de megéri. A felméréshez kifejlesztettem egy kérdőívet, intergálva többféle megközelítést, az alkalmazhatóságot is szem előtt tartva. A szülőknek egyéni tanácsadás, vagy csoportos workshop keretében tanítom meg fejlesztő pedagógus kolléganőmmel közösen, hogyan fordíthatják le az iskolai anyagot a gyerek nyelvére.
Kapcsolódó esemény: Más, mint a többi! – gyerek, iskola, tanulás MÁS szemszögből, november 19, szombat
A standomon bepillantást nyerhetsz a tanulási stílusok világába, várlak szeretettel, gyere és töltsd ki a kérdőívet!
Írta: Pethő Orsolya, pszichológus, www.kolyokszerviz.hu