Nyelvtanulás játékosan
Azt hinnénk, nyelveket tanulni ma már sokkal egyszerűbb, mint néhány évtizeddel ezelőtt. Minden adott, hiszen nem csak utazni lehet bárhová, de a világ is beköltözött az életünkbe az internet segítségével. Minden azonnal elérhető, megtalálható. Módszerek, tanfolyamok, segédanyagok, idegennyelvű filmek, videók megszámlálhatatlan mennyiségben. Tényleg ilyen egyszerű lenne?
Erre is egyértelműen a bőség zavara a legmegfelelőbb kifejezés, vagyis a sok bába közt elvész a gyerek állapot. A tanórákon továbbra is nyelvtanárok és diákok ezrei küzdenek a tudásért, a szülők pedig sokszor nagy összegeket költenek arra, hogy gyerekeik boldoguljanak a nyelvekkel. Mert ez ma már belépő a felsőoktatásba és a munkaerőpiacra is.
Vajon mi lehet a titok, van-e egyáltalán titok egy igazán kellemes, hatékony ám játékos módszertanhoz?
Miholics Zoltán (MiZo) nyelvtanár és tananyagfejlesztő szerint mindenképpen kontextusba kell helyezni a tananyagot életszerű szituációkkal. Az a jó, ha folyamatos impulzusok érnek bennünket és nem csak nyelvórákon találkozunk a tananyaggal. A jó nyelvtanulás tehát a kontextustól függ. A Xeropan és KRÉTA együttműködéséből született ingyenes nyelvtanulási lehetőség az Idegennyelvi Felkészítő Modul, azaz IFM.
A Z és Alfa generációs diákok már megváltozott attitűdökkel érkeznek az iskolákba, így számukra akkor korszerű a nyelvtanulás, ha digitalizációról, önszabályozó tanulásról és játékosításról beszélünk. Az IFM pedig ezeknek a feltételeknek tökéletesen megfelel, hívta fel a figyelmet Fegyverneki Gergő, digitális tartalomszakértő. Ma már működik az a lehetőség, hogy tanár nélkül kommunikáljon a tanuló, például nyelvet tanul egy mesterséges intelligencia által vezérelt chatbottal, az online térben beül egy taxiba és elbeszélget a taxisofőrrel, miközben megtanulja a szavakat, szófordulatokat és megtanítjuk helyesen kiejteni azokat. Sokan nem mernek megszólalni, mert félnek beszélni. Ha valaki nem teheti meg, hogy anyanyelvi közegben gyakoroljon, tapasztaljon meg ilyen helyzeteket, akkor a digitalizáció megteremti számára ezt és játékosan tanulhat, rutint szerezhet egy online platformon. Éppen a nyelvtanulás az tehát, ahol a legkorszerűbb eszközöket kell alkalmaznunk.
Hogyan támogatja a tanulót egy jól kidolgozott rendszer, a Xeropan?
Ez a játékos alkalmazás arra ösztönzi a felhasználót, hogy folyamatosan dolgozzon vele, olyan tartalmakat ad, amelyek érdekesek. MiZo tapasztalatai kapcsán arra jött rá, hogy az alkalmazást használva nem ő tanítja a diákjait, hanem a gyerekek sajátítanak el egy nyelvet játékos módon. Mindezt két nyelven, a saját szintjüknek megfelelően. Az angol nyelvi lehetőség belépő szinttől egészen a felsőfokú nyelvvizsga szintjéig ki van dolgozva. Ezzel a tanárok számára tökéletes lehetőséget kínál a differenciálásra, úgy, hogy egy helyre van összegyűjtve 3500 lecke, számtalan aktuális téma, hanganyaggal, feladatokkal és ami külön előny, hogy nyelvvizsgatémák és érettségitémák szerint kategóriákra bontva, nyelvi készségenként csoportosítva.
Miért köti le a figyelmüket az IFM?
Van az egésznek egy izgalmas kerettörténete, amivel leköti a figyelmet és benntart bennünket. Eszerint különböző szigeteken kell utat bejárnunk, haladunk az időben a bábeli zűrzavartól indulva, Max Professzort segítve abban, hogy megmentse a világot, amelyben megszűnt a kommunikáció. A NAT szerinti célszinteknek megfelelően 12 sziget bejárása során építjük fel magunkat. Szigetenként 5 téma kapcsolódik a történethez, ezekhez leckecsoportok. Természetesen igazodva a fiatalok igényeihez videótartalmak állnak a leckék középpontjában, amelyek naprakész, informatív tartalmakat adnak.
Az alábbi módszer alapján megtanítja a program a szavakat, kifejezéseket: kép-szó-jelentés-példamondat, begyakoroltatás többféle feladaton keresztül, kiejtés gyakorlása, kifejezések élőnyelvben való gyakoroltatása chatboton keresztül.
Lehet egyszerű, gyakorlatias ugyanakkor eredményes is a nyelvtanulás?
Az elv az, hogy a nyelv használata közben egy kicsit mindig többet kérünk tőled, mint amit már tudsz, de még pont megérted, kikövetkezteted. Ezzel is tanulsz, hiszen mire elmagyarázzuk a nyelvtant, már használtad is. Utána tesztekkel ráerősítünk, gyakoroltatjuk. Így építjük föl a nyelvtudást. A rendszerrel beszélni is lehet és kell is, ami kimondja, majd kimondatja a kifejezéseket, egészen addig, amíg ki nem ejted helyesen. Mire a videóhoz eljutsz, már ismered is a szóanyagát és ki tudod ejteni, vagyis ismerősebben cseng. A végén pedig a nyelvtani anyagot is megmutatjuk neki, hogy ez így működik, így használd.
A diáknak tehát szinte nincs is alkalma megijedni, elbátortalanodni, mert elkezd játszani az alkalmazással és mire a neheze jönne, már képes megérteni, kimondani és a legfontosabb, használni is. A gyengébb képességű tanulók is hatalmas fejlődésre képesek észrevétlenül az alkalmazás használata során. MiZo elmondása szerint az egyik legnagyobb dicséret, ami a diákjaitól az alkalmazás használata kapcsán érkezett, hogy az IFM-nek köszönhetően jobban értik a YouTube-videókat.
Milyen gyakran üljünk neki a nyelvtanulásnak akár a szünidőben is, hogy eredmény legyen?
A szünidő elsősorban pihenésre, kikapcsolódásra való. Éppen ezért jó egy olyan alkalmazás, ahol az őket érdeklő témákkal találkoznak azon a nyelven, amelyben fejlődni szeretnének. Nem mi tanítjuk, taníttatjuk őket, hanem van egy alkalmazás, a Xeropan alkalmazás, amit ingyen letölthetnek akár a telefonjukra is, majd a KRÉTA belépőjükkel már el is kezdhetik a kalandot. Ha napi 10 percre, akkor annyira, ha jobban beszippantja őket, akkor több időt töltve a kedvenc helyükön, az online térben. Ez valamennyi KRÉTA felületet használó diák és tanár számára korlátlanul elérhető már.
További információk és használat a KRÉTA Idegennyelvi Felkészítő Modulhoz ITT.