Hovatovább 2025 – Irány a középiskolai felvételi!
Elindult a #hovatovább 4 – Középiskolai felvételi információk egy helyen online esemény, amelynek keretében a következő 2 hónapban felvételivel kapcsolatos szakmai tartalmakkal érkezik a Felelős Szülők Iskolája. Egyszerre szeretnénk szólni a felvételizőkhöz, szüleikhez, és a pedagógusokhoz.
A múltheti heti nyitó beszélgetésben azt a témakört jártuk körbe, hogy mit csináljunk szülőként és diákként a következő 1,5 hónapban a központi írásbeli vizsgáig, milyen szempontokat vegyünk figyelembe az iskolaválasztásnál, hány intézményt érdemes optimálisan megjelölni, miben ad mást egy alternatív, magán középiskola.
A beszélgetés szakértői voltak:
Dobos Orsolya, az Alapítványi és Magániskolák és Óvodák Egyesületének társelnöke, az Alternatív tagozat vezetője
Fülöp Bea, magyartanár, újságíró, a Felelős Szülők Iskolája Tanár Klub szakmai vezetője
Balatoni József, Jocó bácsi, pályaorientációs konzulens, történelemtanár, író, influencer
Moderátor: Tibenszky Moni Lisa, sportmentál tréner, oktatási újságíró, a Felelős Szülők Iskolája alapítója
A teljes beszélgetés itt tekinthető meg:
A legfontosabb kérdés, hogy milyen szempontok alapján tájékozódjanak az érintettek a következő hetekben. Mostanra már remélhetőleg mindenki jelentkezett a központi írásbeli felvételire. De továbbra is számtalan kérdés merül fel.
Milyen iskolatípust válasszunk?
Miben különbözik egy alapítványi iskola a klasszikus középiskoláktól? Aki abban gondolkozik, hogy egy olyan intézményt választana, amely rugalmasabban igazodik a gyermeke igényeihez, annak érdemes felkeresnie az elérhető magánfenntartású intézményeket. Igaz, ezekből a legtöbb a fővárosban, illetve a megyeszékhelyeken van. Itt alternatív pedagógiai módszerekkel, alternatív szemlélettel találkozhatunk. A magán fenntartású intézményekben demokratikusabb vezetésre számíthatunk, ahol hatékonyabban tudják például az SNI-s tanulókat is integrálni. Vannak közülük hátránykompenzáló iskolák is, hiszen sokan a középiskolába érve már nagyon sok kudarcon vannak túl, és komoly lemaradással küzdenek. Miután ezekben az intézményekben nem az évfolyam és osztálykeret a lényeg, saját ütemében haladhat a diák. Cél, hogy a neki megfelelő módon juttassák el az érettségiig.
Az alternatív középiskolák általában a felvételi eljárásról is másként gondolkodnak, a törvényileg szabályozottnak megfelelően járnak el, de például a szóbeli vizsgákat másként szervezik. Inkább azt figyelik, hogyan tudnak a diákok együttműködni, hogyan reagálnak egy adott helyzetben, és nem a tantárgyi tudást mérik.
Mit kell tudnia egy diáknak ma a felvételi során?
Bár az iskolákban történik képességfejlesztés, de nem olyan mértékű, mélységű, amennyi kellene. Stresszkezelésről, időmenedzsmentről pedig szinte nem is esik szó. Pedig éppen ez az, amelyre szükségük lesz a következő hetekben a gyerekeknek. Valamilyen stresszoldó relaxációs technikára, akár az aromaterápia módszerére, elég időre ahhoz, hogy töltődjenek a tanulás mellett egy jól beosztott, megtervezett napirenddel, tanulási idő kijelölésével. Olyan napirendet rakjunk össze közösen, amelyikben mindenre jut idő és élhető egy kamasz számára is, és nem nyomja össze őket a következő hetekben.
Az önismeretre azért is szükségük lenne, mert az írásbeli után szóbeli vár rájuk, ahol magukról kell majd 5-10 mondatban mesélniük, vagy az iskolaválasztást megindokolniuk. Ehhez pedig megfelelően tájékozottnak is kell lenniük. Nem a legoptimálisabb, ha tantárgyi tudást mérnek a szóbelin, mert ha valaki sok iskolát jelöl meg, valamennyi szóbelire fel kell készülnie, ami hatalmas munka.
Ideálisabb, ha a szóbeli kiscsoportos foglalkozással zajlik, akár játékokkal, szituációs gyakorlatokkal, ahol a tanárok, az iskolapszichológus megfigyelheti a fiatalokat. De amíg nem így van, addig érdemes átgondolni, hány iskolát jelölünk meg, mit bír el a tanuló.
Ki választ iskolát? A szülő, vagy a gyerek?
Szülői támogatással, de a gyerek válasszon iskolát. Érdemes több tervet felvázolni, átbeszélni a szóba jöhető helyeket, aztán valós időben lejárni az utat odáig. Ne sajnáljuk rá az időt, csak így derül ki, hogy mit is vállal a gyerekünk. A nyílt napok nagy része már lezajlott, de azért érdemes nézni az intézményi honlapokat. Fontos, hogy tudjuk, mi felé haladunk, mi a cél. Nézzük meg, milyen volt az elmúlt években a bejutási ponthatár és ezt is figyelembe véve írjunk listát.
Gyakorolni éjjel-nappal?
Szülőként se magunkat, se a gyerekünket ne nyomasszuk állandóan az írásbelivel. Bízzunk abban, hogy az elmúlt években a tananyagot sikerült elsajátítaniuk és most éppen annak rendszerezése zajlik az iskolában, vagy a felkészítő tanfolyamokon. Bőven elég, ha tanáraikkal gyakorolnak, megoldják az otthonra megadott feladatokat, fogalmazást, szövegértést. Ezek elkészültét azért kövessük nyomon, mert valóban közeleg az a januári időpont, de ne essünk kétségbe! Hagyjunk időt az ünnepi készülődésre, pihenésre is. Tegyük mindezt úgy, hogy egy jól megtervezett, kiegyensúlyozott felkészülési időszakot éljenek át a gyerekeink. Ne hagyjuk magunkon elhatalmasodni a szülői pánikot! Legyünk következetesek és bizakodóak. Minden gyermeknek lesz középiskolai helye.
Csatlakozzatok az eseményünkhöz itt:
https://felelosszulokiskolaja.hu/hovatovabb
Kövessétek folyamatosan frissülő tematikus oldalunkat itt:
#hovatovább 4 Középiskolai Nyílt Napok, Börze és Expo 2 hónapon keresztül az online térben a Felelős Szülők Iskolája weboldalán Mindent (is) a felvételiről, nagylátószögben! Regisztrálj INGYENESEN felvételi információkért, érdekes előadásokért! |