Ami minden nap kerüljön a gyerek tányérjára

Ami minden nap kerüljön a gyerek tányérjára

Miből mikor mennyit? Mennyi normális, túl sok vagy túl kevés? Az esetleges étkezéssel kapcsolatos kételyek eloszlatása érdekében mutatjuk a szükséges mennyiséget, a szakmai iránymutatást – a tányér-elvet.

Mi számít “elégnek”? A tudnivalókat a Babaszoba szedte össze, íme egy iránymutató étkezési mennyiségi táblázat (ml/alkalom) életkor szerint:

Életkor Mennyiség (ml/alkalom)
6 hó 180-210
7-8 hó 210-230
9-10 hó 240-25
11-12 hó 250-300
1-3 év 300-350

Fontos hangsúlyozni: ezek csak irányadó mennyiségek, sokkal fontosabb, hogy a gyermek hogy viselkedik:

  • Kér még enni az előbbieken kívül? Adj neki!
  • Nem eszik ilyen adagokat? Ha jól fejlődik, jó a kedve és nincs egyéb tünete, megnyugtatunk, nagy gond nem lehet. Azonban ha kételyed támad, védőnőd és gyermekorvosod segíteni fog az étkezéssel kapcsolatos kérdésekben.

Miből álljon össze ez a mennyiség?

Optimális, ha egy tányért képzelünk magunk elé.

A felén zöldségek és gyümölcsök (elsősorban friss, de a párolt, főtt is ide tartozik, a burgonya nem) szerepeljenek. A bio zöldségek beltartalmi értékben nem igazán különböznek a nem bio társaikhoz képest. Lényeg a hámozás, és az alapos mosás, így a növényvédő szerek legnagyobb része eltávolítható.

A tányér 1/4-én fehérje legyen:

  • húsok vegyesen, a vas és a B12-vitamin miatt: borjú, malac, csirke, pulyka, nyúl (tenyésztett), bárány, stb.
  • halak: szálkamentes, tengeri és édesvízi egyaránt
  • tojás: nem szükséges a sárgáját és a fehérjét külön bevezetni
  • tejtermékek (egyik sem light): natúr joghurt, natúr kefir, sajt, túró, ricotta.

A tányér maradék 1/4-ére szénhidrát kerüljön. Nem a kakaós csigára kell gondolni, hanem tésztára, kiflire, zsemlére, kenyérre, rizsre, burgonyára…

A tányér melletti “pohárban” (vagyis ami folyadék állagú):

  • 12 hónapos korig anyatej, tápszer, víz. Előbbi 2 a gyermek tápanyag-ellátottságához is hozzájárul.
  • 12 hónapos kor után: anyatej, víz, napi max. 1-1,5 dl gyümölcslé, tehéntej

A cukor, sóbevitelre érdemes figyelni!

A cikk folytatásaa Babaszoba oldalán olvasható!

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.