Mit ért a gyerek a TV-ből?
Sokszor nem tudjuk eldönteni, vajon mit értenek gyermekeink a Tv illuzórikus világából. Érdemes néhány egyszerűnek tűnő feladattal kontrollálni, visszajelzést kérni, kapni.
Íme 1-2 tipp, amivel ellenőrizhetjük(3-4 évesnél idősebb gyermekeknek):
-
Rakj be a videóba a gyerekről készült videó-felvételt. Állítsd meg a képet, amikor a gyermek van a képernyőn, s kérdezd mag a gyereket, ha a TV-ben is vagy, és itt a szobában is vagy, akkor 2 van belőled?
Gondolom, egyértelmű, ha igennel válaszol, akkor még nem érti, hogy ott a TV-ben látott kép csak illúzió. Ezt azért hasznos tudnunk, mert ha bármilyen agresszív képet, filmet lát, azt ő valóságosnak fogja gondolni, és ennek bizony negatív hatásai is lehetnek. -
A videóval vegyél fel egy tál gyümölcsöt vagy pattogatott kukoricát, mintha fényképet készítenél. Majd ezt a képet (tál gyümölcs vagy kukorica) vetítsd a TV-be. Tehát a gyerek egy tál gyümölcsöt vagy kukoricát fog látni a képernyőn. Ekkor kérdezd meg tőle, hogy, ha fejre fordítanánk a TV-t, akkor kiesik a gyümölcs/kukorica a tálból?
Ezzel a feladattal is azt lehet ellenőrizni, hogy a gyerek átlátja-e a televízió illúzióját. - Mutass veszekedős filmrészletet a gyereknek.(Pár perc is elég.) Kérdezd meg tőle, mit érez most a néni és a bácsi? Mit csináltak? Miért veszekedtek? Ha nem tudja elmondani, akkor még nem érti a filmek folyamatát, a sorozatok történését. Ennek előnye, hogy kevésbé keseríti el a sok esetben negatív érzelemmel töltött film. Hátránya, hogy kevésbé mérhető, hogy egy ilyen sok érzelmet felvonultató film láttán, milyen reakciók, érzelmek keletkeznek bennük.