Jobb- vagy balkezes? Erőltessem? Fejlesszem? Hagyjam? – a mozgásterapeuta válaszol

Jobb- vagy balkezes? Erőltessem? Fejlesszem? Hagyjam? – a mozgásterapeuta válaszol

Jobb- vagy balkezes? Erőltessem? Fejlesszem? Hagyjam? – a mozgásterapeuta válaszol

Számtalan szülő aggódik a gyereke „normális” fejlődése kapcsán, megesik, hogy néha túlaggódjuk, néha beavatkozunk természetes fejlődési folyamatokba is, mert bizonytalanok vagyunk, jó -e úgy, ahogy van, vagy tereljük más irányba szakemberek segítségével.

Mozgásterapeutaként gyakran keresnek aggódó szülők a finommotorika, ceruzafogás, dominancia kialakulás kérdésével. Sokszor csak megerősítésre van szükség, időnként praktikus tanácsra, máskor mozgásterápiára a helyes út megtalálásához.

 

Jobb- vagy balkezes? Erőltessem? Fejlesszem? Hagyjam? – a mozgásterapeuta válaszol

 

Miért is fontos, hogy mit mikor csinál egy kisgyerek, főként az iskolakészültség, iskolaérettség időszakában?

Az iskolába kerülés fordulópont minden gyermek életében. Az, hogy a kezdés sikeres vagy kudarcokkal teli, meghatározza a további éveket. A kulcs, hogy fel van -e készülve az iskolára! Az érettségét mozgásos idegrendszeri érettség mutatja a legjobban, aminek része a finommotorika, ceruzafogás készsége. Semmiképpen nem az iskolában kell elkezdeni tanulni. A tanulási folyamat 2-3 éves korban kezdődik, amikor lehetősége van a gyermeknek, mert lehetőséget kap, hogy manipuláljon kezével, ujjacskáival. Gyurmázzon, homokozzon, segédkezzen gyümölcsszedésben, mosásban, bármi olyan tevékenységben, amihez a kezecskéit használja. Lehet ujjal, kézzel festeni is, a fejlődés fontosabb, mint a kezek tisztán maradása. Ha már tisztaság, a szappannal történő kézmosás szintén nagyon jótékony az ujjak fejlődésére.

 

Mikor kell megtanulni írni?

Írni egyértelműen az iskolában, de papíron nyomot hagyni már korábban. Ha egy sarokban mindig van papír és színesceruzák, amelyek bármikor használhatóak, hívogatóak, akkor biztosan kedvet kap a gyermek. Ha a szülő is beszáll a rajzolásba, az együtt alkotás öröme feledtetheti, hogy nem sikerül elsőre mindent lerajzolni, amit elképzel a gyermek.

 Jobb- vagy balkezes? Erőltessem? Fejlesszem? Hagyjam? – a mozgásterapeuta válaszol

 

Mit tegyünk, ha látjuk, hogy bal kézzel, vagy szabálytalanul fogja a ceruzát?

A dominancia kialakulása 8 éves korig kell megtörténjen, addig lehetséges, hogy amikor elfárad, váltogatja a kezében a ceruzát. A dominancia kialakulását a telefonok gyakori használata sajnos nem segíti, így még egy ok arra, hogy ne kockuljon az 5-6 éves gyermek. A gyakorlatban magától kialakul a dominancia, így arra rásegíteni azzal, hogy a “jó” kezébe adjuk a ceruzát, nem kell. Középen legyen az asztalon, és az ügyesebb kezével nyúl majd érte, így megfigyelhetjük, hogy melyik az. Manapaság szerencsére a balkezes gyermekeknek is találunk megfelelő eszközöket.

A szabályos ceruzafogás kialakulása egy hosszú folyamat, amihez a kéztő csontosodása is hozzátartozik. Így azt sürgetni nem tudjuk, de vannak jelek, amikre érdemes figyelni. A ceruzafogás, a finommotorika a beszédhez hasonlóan mozgásos megnyilvánulás, aminek az alapjai születéstől fogva fejlődnek. Amikor arra gondolunk vagy azt látjuk, hogy nehezebb a gyermeknek, érdemes egy mozgásvizsgálaton megnézni a többi, alatta lévő terület fejlettségét, ami befolyásolja a finommotorika, ceruzafogás kialakulásának tempóját is.

 

Jobb- vagy balkezes? Erőltessem? Fejlesszem? Hagyjam? – a mozgásterapeuta válaszol

 

Az idegrendszeri érettség, genetikai adottság vagy épp ezek elegye befolyásolja, hogy melyik gyerek milyen kezes?

A kezességet több dolog befolyásolja, egyértelműen nem tenném felelőssé egyiket sem, ám van, amikor külső tényezők megváltoztatják azt. Ha tartósan nem tudja a domináns kezét használni, akkor átszoktatja magát a másikra. Ha a látott példa és annak való megfelelés olyan erős, hogy másik kezét kezdi használni. Ezek a bonyolultabb esetek, amelyek később a tanulási folyamatokat is befolyásolhatják (az átszoktatott kezesség jelensége).

 

Fontos -e, hogyha már kiderül, hogy melyik a „szebbik” keze, ahhoz megfelelő íróeszközt, pl. balkezes tollat, ceruzát adni neki?

Amikor ez egyértelművé válik, nagyon fontos, hogy jó minőségű eszközökkel dolgozzon. Akár otthoni, óvodai rajzolásnál, akár iskolai tolltartóról beszélünk, az írástanulás kezdeti szakaszában (igazából számomra még most is jelentőséggel bír) jó fogású, ha lehet a kézhez igazodó, ergonómiailag is megtervezett, megfelelő heggyel rendelkező tollakkal, ceruzákkal sokkal könnyebb az írás. Ha a toll hegye, illetve a megfelelő puhaságú grafit siklik a papíron (amelynek szintén legyen jó a minősége, ne gyűrődjön könnyen, na akadjon rajta a csúsztatott kéz), ezek nem akadályozzák a folyamatot, máris jobban tud a gyermek az írás tanulására figyelni. 

 

Jobb- vagy balkezes? Erőltessem? Fejlesszem? Hagyjam? – a mozgásterapeuta válaszol

A STABILO márkának kiváló jobb- és balkezes ceruzái is vannak, amelyek ergonómiailag is támogatják a helyes ceruzafogást:  ezek a fent említett, fogózónákkal ellátott EASYgraph grafitceruzák és EASYcolors színes ceruzák, illetve a hozzájuk tartozó hegyezők, amelyeket augusztusban és szeptemberben 20% kedvezménnyel lehet megvásárolni a

Pirex webshop-jában, a EASY08 kuponkód beírásával.

 

  • pszichopedagógus

Sólyom Brigitta

Sólyom Brigitta vagyok, pszichopedagógus, vezető-oktató Alapozó terapeuta, Nild-terapeuta, Homloklebeny-terapeuta, a Csodakapu Alapítvány szakmai vezetője.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.