Finommozgás és grafomotorika az óvodapedagógusok szemszögéből – Mikor, mit kell fejleszteni és hogyan?

Finommozgás és grafomotorika az óvodapedagógusok szemszögéből - Mikor, mit kell fejleszteni és hogyan?

Finommozgás és grafomotorika az óvodapedagógusok szemszögéből – Mikor, mit kell fejleszteni és hogyan?

Az óvodai nevelés komplex szemléletében ‒ melynek az Óvodai nevelés országos alapprogramja ad keretet ‒ az anyanyelvi- és értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása, az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált közösségi nevelés kiemelt jelentősége mellett meghatározott szerepet tölt be az egészséges életmód kialakítása is. Ez utóbbi egyik fontos eleme a harmonikus, összerendezett mozgás fejlődésének elősegítése.

A kisgyermekek számára az óvodába lépéstől számítva válik rendszeressé a testnevelés, az addig bölcsődében vagy otthoni környezetben tapasztalt egyedi, esetleges mozgás szervezetté válik. Ez az óvodáskorú gyerekek idegrendszeri érésének szempontjából is nagyon fontos, hiszen ennek az életkori szakasznak az elején (3-4 éves kor között) óriási a mozgásigényük. Azt tapasztalhatjuk, hogy szinte egyfolytában mozognak, szaladnak. Az életkor előrehaladtával, az idegrendszeri éréssel párhuzamosan nyugodtabbá válnak, mozgásuk is rendezettebb lesz.

 

Az óvodáskor mérföldkövei a mozgások tekintetében

Az óvodába lépéskor az alapvető nagymozgásokkal (mint pl.: hátról hasra fordulás, hempergés, kúszás, négykézlábra állás, mászás, felülés, felállás, tipegés, járás) már rendelkeznek. A szervezett óvodai tevékenységek (ezen belül is főként a „Mozgás tevékenység”) keretein belül óvodapedagógusként alkalmunk nyílik megfigyelni a fejlődés egy-egy állomását, az egyéni különbségeket, az esetleges eltéréseket.

A finommozgások harmonikus fejlődését jelentősen befolyásolja a nagymozgások (például mászás, járás, futás, ugrás stb.), ezen belül is a mozgáskoordináció fejlettsége, ami a különböző mozgások összerendezettségét eredményezi.

 

Finommozgás és grafomotorika az óvodapedagógusok szemszögéből - Mikor, mit kell fejleszteni és hogyan?

 

Milyen nagyobb változások következnek be óvodáskorban a nagymozgások területén, melyek hatással vannak a finommozgás és grafomotorika fejlődésére?

Eleinte a kisgyermekekre a tipegő járás jellemző, ami általában középső csoportos korra szűnik meg. Ebben a szakaszban már váltott lábbal tudnak felfelé közlekedni a lépcsőn, lefelé menetben inkább az ún. utánlépést részesítik előnyben. Nagycsoportos korukban az akadályokat az átlépés helyett már ugrólépéssel oldják meg.

A mászás még óvodás korban is az egyik legkedveltebb mozgásforma, melynek intenzitása az évek előrehaladtával növekszik. Talán ez a leglátványosabb keresztezett (ellentétes kéz-láb) mozgás, melyben jól megfigyelhető az óvodapedagógus számára is, ha egy-egy gyermeknél még fennmarad a féloldaliság.

A finommotorika (a kéz és az ujjak apróbb, egységesített mozgása) és a grafomotorika (az eltérő íróeszközökkel végzett mozgás) szempontjából óvodáskorban szinte minden esetben felmerül az oldaliság, a dominancia kérdése.

 

Jobb vagy bal?

A kezdeti időben nagy általánosságban még mindkét kezüket használják a gyerekek. Időnként jobb, majd bal kézzel rajzolnak, esznek, és a játékukban is megfigyelhető, hogy mindkét kézzel építenek, rakosgatnak.

Középső- és nagy csoportos korban a legtöbb gyermeknél már kivehető, hogy melyik oldalukat használják inkább, de még előfordulhat kézcsere egy-egy tevékenység alkalmával. Ilyenkor a megfigyelés és a folyamatok követése az elsődleges, nem szükséges az általunk vélt domináns oldalt erőltetni. Az iskolába indulás időszakában stabilizálódik a domináns oldal.

 

Finommozgás és grafomotorika az óvodapedagógusok szemszögéből - Mikor, mit kell fejleszteni és hogyan?

 

Miként támogathatjuk, segíthetjük pedagógusként a jobb vagy bal oldali dominancia kialakulását?

A tudatos eszközfelkínálás lehetőséget adhat arra, hogy átfogóbb képet kaphassunk a dominancia felmérésében. Az íróeszközök esetében segítségünkre lehetnek a Stabilo termékek, mivel egyidőben kínálnak jobb- és balkezes, az óvodások életkorának megfelelő méretű ceruzákat, melyek különleges kialakítása (rézsútos apró bemélyedések) segít a gyerekeknek abban, hogy tapasztalati úton kipróbálhassák, melyikkel kényelmesebb nekik a rajzolás. Amennyiben folyamatosan felkínáljuk számukra ezt a lehetőséget, megfigyelhetjük a próbálkozásaikat, és biztosabban megállapíthatjuk,  hogy az iskolakészültségük elérésekor melyik kezüket részesítik majd előnyben.

 

gyakorlati tippek:

A szakemberek részéről az lenne a legfontosabb, hogy megfigyeljék, motiválják a gyerekeket. Kínáljanak minél több lehetőséget a manuális tevékenységekre, de ne befolyásolják az oldaliság természetes folyamatának kialakulását. A helyes, 3 ujjas ceruzafogás előkészítése se legyen direkt, inkább arra helyezzék a hangsúlyt, hogy sok finommotoros játékot játszanak (pl. csippents a mutató, középső és hüvelykujjaddal asztalon lévő terméseket, mint egy kis madár a csőrével).

 

Finommozgás és grafomotorika az óvodapedagógusok szemszögéből - Mikor, mit kell fejleszteni és hogyan?

 

 

eszköz ajánlat:

 

STABILO EASYgraph grafitceruzák és EASYcolors színes ceruzák, amelyeket augusztusban és szeptemberben 20% kedvezménnyel lehet megvásárolni a

Pirex webshop-jában, a EASY08 kuponkód beírásával.

 

TOVÁBBI INFORMÁCIÓK

 

  • egyetemi oktató, mese-és játékkutató

Kerekes Valéria

Célom, hogy a szülőknek és a kisgyermekekkel foglalkozó szakembereknek átadjam és megmutassam a mese és a játék felszabadító, örömteli világát.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.