Kúszástól a ceruzafogásig – Mire figyeljünk szülőként a kisgyerekeknél a finommotorikánál és a grafomotorika kialakulásánál?
A gyermekek növekedésének egyik leglátványosabb előrehaladását főként a mozgásuk fejlődésében figyelhetjük meg. Alig tizenkét hónap alatt a hátról hasra fordulásból, hempergésből, kúszásból, négykézlábra állásból, mászásból, felülésből, felállásból, tipegés, majd járás lesz. Mindeközben folyamatosan fejlődik a kézügyességük, finomodnak az apróbb mozgásaik. A finommotorika (vagy finommozgás) ‒ mint gyűjtőfogalom ‒ alatt leginkább az utóbbi mozgások összerendezettségének módjait értjük, de fontos megemlítenünk, hogy ide kapcsolatható az arc, a szem, a nyelv, a száj izmainak összehangolt mozgása is. A finommozgások harmonikus fejlődéséhez nagymértékben hozzájárul a nagymozgások (például a mászás, a járás, a futás, az ugrás, stb.), ezen belül is a mozgáskoordináció fejlettsége, ami a különböző mozgások összerendezettségét eredményezi. Ez pedig az önálló tevékenységek végzésének elengedhetetlen feltétele, esetünkben kiemelten fontos az iskolaérettség eléréséhez.
Szülőként, a gyermekek mindennapi tevékenységeiben ezt leginkább az öltözködés, önkiszolgálás, mosdóhasználat és nem utolsó sorban a különféle játékeszközök használata során tapasztalhatjuk.
Hány évesen mit kell csinálni? Cipőbekötés, villafogás, rajzolás?
Számos esetben merül fel a kérdés, hogy egy-egy életkori szakaszban mit „kell(ene)” tudnia a gyermekünknek? Mielőtt kiemelten részleteznénk a finommozgás és a grafomotorika fejlődésének állomásait, fontos előtérbe helyeznünk, hogy a normál fejlődési menet folyamatában is vannak egyéni különbségek. Vannak gyermekek, akiknek előbb alakulnak ki különböző készségeik, és vannak olyanok is, akiknél később tapasztaljuk az egyes területek stabilizálódását. A továbbiakban kiemelten a finommozgás és a grafomotorika fejlődését vesszük röviden górcső alá.
Finommozgásoknak nevezzük a kéz és az ujjak apróbb, egységesített mozgásait. Ezt figyelhetjük meg például akkor, amikor a gyermekek apróbb tárgyakat csippentenek fel, gyurmával vagy agyaggal dolgoznak vagy az olló használatával ismerkednek.
Hogyan fejlődik a finommotorika? – születéstől az iskolába lépésig
A születéstől számítva az óvodába lépésig óriási és látványos fejlődésen megy keresztül. A kezdeti ökölbe szorított kezek, az átlagban három hónapos koráig megfigyelhető fogó-reflex (ha a baba tenyerébe tesszük az ujjunk, azonnal rászorít) a fogást és a tárgyakkal való manipulációt készíti elő. Pár fontos finommozgás az óvodába lépés előtt: egy éves korban csippentő mozdulatokkal már önállóan is tudnak enni, átveszik a tárgyakat az egyik kezükből a másikba. A kiscsoportos óvodások már ketté tudnak vágni ollóval egy kisebb darab papírt, képesek lesznek vízszintes- és függőleges vonalakat, illetve kört rajzolni, nagyobb méretű gyöngyöket fűzni, a kigombolás tudományát is elkezdik elsajátítani. Középső csoportos korban már meg tudják érinteni a hüvelykujjukkal a többi ujjukat, négyzetet, téglalapot és ferde vonalakat is rajzolni, villával enni, nagyobb méretű puzzle-t kirakni és szétszedni. Ami ebben az életkorban már jól megfigyelhető, hogy melyik a dominánsabb kezük. Nagycsoportos, iskola előtti évben tovább fejlődik a rajztudásuk és már háromszögeket is rajzolnak. Kulcsra tudják zárni és nyitni az ajtót és a cipőfűzőjüket is be tudják kötni.
Grafomotorika – rajzolás, írás – mikor és hogyan?
A grafomotorika nem más, mint eltérő íróeszközökkel végzett mozgás, amit írásmozgásnak is nevezünk. A különféle készségek közül ez az egyik leglassabban fejlődő, körülbelül két éves kortól három-öt évig is eltarthat. Az első próbálkozásoknál még marokfogással tartják az íróeszközöket (ebben az életkorban a nagyméretű zsírkréta a legjobb választás), így hagynak nyomot. Ebből alakul ki lassan a helyes, három ujjas ceruzafogás. Ennek kialakulása viszont lassú folyamat. A ceruza helyes tartásában kiemelten nagy segítségünkre lehetnek a STABILO termékek, hiszen nem csak az íróeszközeik ergonómiája idomul a gyermekek ujjaihoz (apró bemélyedések, ún. fogózónák a ceruzákon), hanem a az életkornak megfelelő vastagságú és a már kialakulni látszó kézdominanciához is alkalmazkodnak, hiszen a jobb- és balkezes gyermekek részére is kínálnak megfelelő eszközt. Segítve ezzel a szülőket abban, hogy a legnagyobb mértékben támogathassuk gyermekeink fejlődését.
gyakorlati tippek:
A lényeg, hogy ne legyen semmi direkt fejlesztésen alapuló, próbáljuk spontán módon minél több háztartási és kreatív tevékenységbe befogni a gyereket.
Sok gyurmázás, tésztagyúrás, háztartási csomagolópapír tépése, galacsinok gyúrása, szintén ilyen nagyságú felületre való firkálás, főleg zsírkrétával.
A későbbiekben a nemezeléshez hasonlón vattából kisebb gombócok gyúrása. Lehetőség szerint mindig legyen otthon is előkészítve egy “vizes sarok” vagy csak egy nagyobb tálcán egy ceruzatartó színesekkel és rajzpapír (lehet újrahasznosított is, sőt). Ez biztonságot és folyamatosságot biztosít a gyerekeknek, hogy otthon is bármikor rajtolhatnak. A “kezességet” semmiképpen ne alakítsuk. Sokat dicsérjünk, ha bármilyen finommotoros dolgot tesz.
Bármilyen hihetetlen, de a teregetés, a csipeszek felhelyezése, összecsíptetése is finommotorikát fejleszt, szóval fogjuk be a gyereket bátran.
javasolt eszközök:
A STABILO márkának kiváló jobb és balkezes ceruzái is vannak, amelyek ergonomiailag is támogatják a helyes ceruzafogást: ezek a fent említett fogózónákkal ellátott EASYgraph grafitceruzák és EASYcolors színes ceruzák, amelyeket augusztusban és szeptemberben 20% kedvezménnyel lehet megvásárolni a
Pirex webshop-jában, a EASY08 kuponkód beírásával.
|