Miért ne hagyd ki az ERASMUS szakmai programot az életedből?

Miért ne hagyd ki az ERASMUS szakmai programot az életedből?

Miért ne hagyd ki az ERASMUS szakmai programot az életedből?

Interkulturalitás, tudásmegosztás, élethosszig tartó tanulás új környezetben, új módszerekkel

 

Egy hét Rovinjban, kezdődhetne így egy ízig-vérig tengeri nyaralás beszámolója, de ezt egy sokkal izgalmasabb, összetettebb szakmai program helyszíneként vonult be a saját élettörténetembe az idei nyáron, ahol is felnőttképzési ösztöndíjjal több szakmai szerepkörömből vehettem részt az Adria partján rendezett szakmai továbbképzésen.

 

Miért ne hagyd ki az ERASMUS szakmai programot az életedből?

 

A helyszín is nagyon vonzó volt, de mégsem ezt emelném ki elsőként, hanem az egy hetes mobilitás mindennapjaiban megtapasztalt szakmai és emberi együttműködést, tapasztalatmegosztást, hiszen többfajta képzésen vettünk részt, kaptunk bepillantást akár az AI és az IKT eszközök által adott vizuális oktatási módszerekről, akár a tanári jóllét tanfolyamról, ami a személyes kedvencem lett, hiszen jómagam is tartok képzéseket, tréningeket pedagógusoknak és azt a módszertant hatalmas eszközkészlettel egészítette ki a mindennapi oktatás.

A tudásmegosztás, a horvát, az erdélyi, szlovák területekről és Szerbiából érkező tanár kollégák eltérő tapasztalatai is nagy mértékben árnyalták a képet, betekintést adtak a nemzetközi edukációs területre, kicsit olyan volt az érzésem, mintha sok tanteremben, tanáriban is lennénk egyszerre. A tanár kollégák által hozott példák, azok lehetséges megoldásai mindannyiunkat érzékenyítette, segítette a perspektíva váltásunkat, tágította a látásmódunkat.

 

Miért ne hagyd ki az ERAMUS képzést az életedből?

 

Ez a fajta időben, térben is komplex tanulási mód rendhagyó, aki már járt Erasmus programon tudja, hogy különösen intenzív, nagyon sok saját élménnyel, ami nem csak a tananyag módszertani átadására vonatkozik, hanem az eltérő személyiségtípusok különböző megoldási stratégiájának megismerésére is.

Lehetőségünk nyílt személyes és csoportos beszélgetésekre, műhelymunkákra, amiben nagyon sok módszer és vélemény is előkerült, ez még jobban segít abban, hogy a tanárok véleményét, megélését még inkább lássuk és ezt tovább vigyük a Felelős Szülők Iskolája által működtetett Tanár Klub programjaiban, előadásokban, de akár az egyéni foglalkozásokban, coaching ülésekben is, ahol pedagógus kollégákkal dolgozok, akik sok esetben komoly motivációhiánnyal, stresszkezelési és önértékelési problémákkal küzdenek.

A tanári jóllét programját szeretném kicsit jobban bemutatni, mert ennek az üzenete emelkedett ki számomra leginkább.

 

Miért ne hagyd ki az ERAMUS képzést az életedből?

 

Miért fontos a tanárok mentális egészségével foglalkozni?

 

Egy mondatos válaszom az lenne: A tanár a személyiségével is tanít, ha jól érzi magát az a gyerek hasznára vagy hátrányára lehet és jelentősen befolyásolja a tananyag átadhatóságát.

A tanári jóllét kurzusba oktatási újságíróként, sport mentáltrénerként, coachként kaphattam betekintést, a Felelős Szülők Iskolája alapítójaként.

A közel 20 fős csoport sokfélesége, diverzitása nagyon sok tapasztalatot, perspektívát adott a módszerek feldolgozásakor, a műhelymunkák kapcsán.

A frontális edukációs előadások és a saját élményű, kooperatív feladatok váltogatták egymást, nagyon jó dinamikával, feldolgozó körökkel, ahol a stresszkezelés, az önbizalomépítés, az asszertív kommunikáció témái voltak a kedvenceim, mert itt jöttek elő nagyon eltérő megoldások.

 

Miért ne hagyd ki az ERAMUS képzést az életedből?

 

Nem kérdés, hogy a pedagógusoknak a magánélet és munka mérleg szétválasztása, a túlterheltség és a motiváció megtalálása nagyon fontos feladat, ami a mindennapi erős leterhelés mellett sokszor elhanyagolódik… de most erre került fókusz.

Mivel kommunikációs szakember vagyok, ezért nagyon értékesnek tartottam, hogy egy egész blokk foglalkozott a szülő-tanár, a tanár-gyerek, tanár-szülő kommunikációval, a megfelelő csatornák kiválasztásával, a határszabással és az asszertív kommunikációval.

A tanult technikák, módszerek kiválóak voltak, hiánypótló, hogy a tanároknak ezt megtanítsuk, mert sajnos ez nem vagy csak nagyon kis részben van jelen az tanárképzés alaptananyagában, pedig a valós helyzet ezt nagyon is indokolja, a gyerekanyag diverzitása, megnövekedett figyelemigény, differenciálás okán.

 

Nem kérdés, hogy a többi kurzus is nagyon fontos témával foglalkozott, akár a játékos matek oktatás, ami könnyeden, kihívásokkal a gamificationt felhasználva mutatja meg a gyerekek számára a matematika szépségét, itt a szakos kollégák szemének csillogása is már elárulta, hogy mennyi konkrét játékot visznek el és adaptálnak majd az iskolában.

A másik, számomra nagyon fontosnak és értékesnek tartott kurzus, audio-vizuális narratívára tanította  a tanárokat, hogy tudjanak, akarjanak képekkel, videókkal motiválni, projekteket megvalósítani, akár a saját tananyaguk feldolgozása kapcsán, akár kiadható projekt feladatok kapcsán. A XXI. századi gyerekek nyelve egyértelműen a képi világ, a videók, az így átadott, gyors és hatékony üzenetek, ehhez meg kell ismerni a technikát, a digitális tér ezen részét és el kell sajátítani ezt a fajta gondolkodásmódot, amit itt a kurzuson is megtapasztaltunk.

 

Miért ne hagyd ki az ERASMUS szakmai programot az életedből?

 

A változás ami állandó, de itt jó érzés volt ebben az impulzív, de nagyon jól strukturált tudásmegosztásban és szakmai kapcsolódásban részt venni.

Természetesen a nemzetközi kapcsolatok kialakítása, a csodás hajózások és közösségi programok tengerparti helyszínei még jobban segítenek a ráhangolódásban. Mosolyogva mindenkinek könnyebb beszélgetni, megnyílni is.

 

Miért ne hagyd ki az ERASMUS szakmai programot az életedből?

 

 Az Erasmus programról készített videó is a sokszínűségről tanúskodik, a résztvevők kihangosított mondatai is alátámasztják a fentieket.

 

 

A megszerzett tapasztalatot, tudást jómagam személyes üléseken, tréningeken viszem tovább, előadások és workshopok keretében is, amivel célom a pedagógusok szakmai és emberi támogatása, mert kulcsszerepük van nemcsak az oktatásban, de a gyerekek, diákok szemléletének bővítésében, formálásában is és ez nagy felelősség.

Köszönöm a lehetőséget, hogy itt lehettem és bízom benne, hogy még lesz rá alkalmam, hogy más országban, más közösségeket, kurzusokat is meglátogathassak és továbbadhassam a több ezer fős Tanár Klubunk számára a megszerzett tudást.

A szervezőknek szívből gratulálok a végig gondolt, alapos és profi szervezésért, amire az emberi és szakmai megbecsülés adja rá a koronát.

 

Ha Téged is érdekel hasonló lehetőség, jelentkezz a Tanártovábbképzés ingyenes tájékoztató webináriumára, ahol a további részleteket is megtudhatod az Erasmus+ pályázatokról és arról, hogy Te és az oktatási intézményed hogyan vehettek ebben részt ⬇

 

  • Felelős Szülők Iskolája
  • alapító, ügyvezető

Tibenszky Moni Lisa

2 gyermek édesanyja, újságíró, marketing-kommunikációs szakember, sportmentáltréner, life coach, a Felelős Szülők Iskolája alapító ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.