Balkezesség, ceruzafogás, finommotorika – Hogyan segíthetjük az írástanulást?

Balkezesség, ceruzafogás, finommotorika - Hogyan segíthetjük az írástanulást?

Balkezesség, ceruzafogás, finommotorika – Hogyan segíthetjük az írástanulást?

Tanárként, fejlesztőként gyakran találkozunk azzal, főként első osztályba lépő gyerekeknél, hogy ceruzafogásuk bizonytalan, grafomotorikájuk gyenge, kezességük kialakulatlan. Mit tehetünk, hogy mégse okozzon kudarcot az írástanulás, hogyan segíthetjük őket?

 

 

A ceruzafogás a finommotorika része, ennek kialakulása a mozgásfejlődés teteje, hasonlóan a tiszta beszédhez, az artikulációhoz. Ha ezt fejletlennek látjuk, mindenképpen küldjük el egy mozgásvizsgálatra a gyermeket, ahol kiderülhet, van -e elmaradás, amit mozgásterápiával pótolni lehet.

Ilyenkor a terápia hatására javulhat a ceruzafogás, szebbé válhat az íráskép. A ceruzafogás, illetve a dominancia bizonytalansága már óvodában megfigyelhető, ennek jeleit meglátva, javasolt a végére járni, mi okozza ezeket. Bizonytalan dominancia esetén mindig középre tegyük a használni kívánt eszközt, választási lehetőséget adva a gyermeknek.

 

Segíthetünk -e speciális eszközökkel vagy technikákkal?

Az írás óra elejébe beépített kézgyakorlatok, ha lehet, egészen a vállkörzésből indítva az ujjakkal való gyakorlatozásig, nemcsak felkészítik az írásra a gyermeket, hanem hosszú távon segítik fejlődését. Az ergonomikus íróeszközök támogatják a folyamatot, a jó minőségű ceruzák, tollak segíthetik az írás folyamatát. A nagymozdulatokból a kicsibe történő átfolyatás, akár az íráselemek gyakorlásakor is jól bevált módszer,  amit a tanításban régóta alkalmazunk. 

Bár időveszteségnek tűnhet, de hosszú távon megtérül. Szintén fejleszthetjük a mozgás és a beszéd összehangolását, ami az idegrendszer fontos funkciója, minden tanulási folyamat alapja. Ilyenkor az íráselem rajzolásakor beszéddel kísérjük azt a tanulási folyamat első szakaszaiban.

Természetesen nem minden gyermeknek egyforma a rajzkészsége, felnőttként sem írunk mindannyian szépen, ennek figyelembe vételével elkerülhetőek a gyermekben a kudarcélmények is. Lehet, hogy a csúnyán író gyermek más területen tud bizonyítani. 

 

Balkezesség, ceruzafogás, finommotorika - Hogyan segíthetjük az írástanulást?

 

Van-e speciális technika a balkezes gyermekek segítésére?

A bal kézzel író gyerekeket apró praktikákkal tudjuk támogatni: Elsőként a pad bal oldalára való ültetéssel, így nem ütközik a padban ülő két gyermek könyöke, zavarva ezzel a mozgásukat írás közben. A sor eleji mintát gyakran nem látják, hiszen kézfejük rajta fekszik írás közben. Ezen a motívum jobb oldalra való megjelenítése is segítség lehet. Fontos számukra a megfelelő eszközök használata: a túl puha ceruza elmaszatolódik a kezüktől, a folyós tintájú toll szintén így tesz, főleg, ha izzad is a kezük az írás nehézsége miatti szorongástól. Ilyen apró figyelmességek az írás szépségét is felfedhetik számukra a tanulási szakaszban.

 

Balkezesség, ceruzafogás, finommotorika - Hogyan segíthetjük az írástanulást?

A STABILO márkának kiváló jobb- és balkezes ceruzái is vannak, amelyek ergonómiailag is támogatják a helyes ceruzafogást:  ezek a fent említett, fogózónákkal ellátott EASYgraph grafitceruzák és EASYcolors színes ceruzák, illetve a hozzájuk tartozó hegyezők.

TOVÁBBI INFORMÁCIÓK

 

  • pszichopedagógus

Sólyom Brigitta

Sólyom Brigitta vagyok, pszichopedagógus, vezető-oktató Alapozó terapeuta, Nild-terapeuta, Homloklebeny-terapeuta, a Csodakapu Alapítvány szakmai vezetője.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.