Nem biztos, hogy boldogabb lesz a gyerek attól, ha több játéka van
Mindenki tegye a szívére a kezét, és válaszoljon egy kérdésre: hány olyan játéka van (vagy volt) a gyerekednek, amivel nem játszott többet fél óránál? Nem ciki, mindannyian belefutunk néha abba, hogy a mennyiségre megyünk a minőség helyett. És itt most nem a játék minőségére gondolunk, hanem arra az időre, amit a használatával és élvezetével a gyerek eltölt. Mondjuk veled együtt.
Egy új kutatás az egyik legrégebbi frázist támasztja alá, immár tudományosan: a kevesebb több – írta a wmn.hu-n Dr. Gyurkó Szilvia.
Játék az egész világ
Az egyik legfontosabb gyermekjog, amivel minden szülő találkozik, az a gyerek joga a játékhoz, pihenéshez és szabadidőhöz. „Népszerű” gyerekjog ez (népszerűbb, mint például a saját véleményhez való jog…). Viszonylag ritka, hogy a szülők kétségbe vonják, hogy a gyerekük (főleg ha még kicsi) szabadon játszhasson.
Sőt a kisgyerekes családoknál általában mindenhol van játék; a gyerekszobában, a nappaliban, a fürdőkádban, a konyhaasztal alatt, a lakás minden szegletében halmokban áll. Leginkább azért, mert egy gyerek számára minden és bármi lehet játék.
Erre talán a legjobb bizonyíték, amikor egy gondosan kiválasztott és tökéletesnek gondolt játékot örömmel és várakozón adunk át egy kisgyereknek, majd döbbenten nézzük, hogy a csomagolópapír izgalmasabb számára, mint maga az ajándék. Én a magam részéről jártam így lufival, díszítőszalaggal, de még papírtáskával is (amiben az ajándék érkezett).
A gyermeki kreativitás nem ismer határokat, és jó esetben a játék nemcsak a kicsomagolást és az örömöt, hanem a közös játszást is jelenti, együtt töltött időt – ehhez persze az is kell, hogy a felnőtt ne sértődjön meg azon, ha a gyerek jobban örül a csomagolásnak, mint a méregdrága cuccnak, amit beleraktunk…
A bőség zavara
A gyerekek többségének a fejlett országokban (így Magyarországon is) általában sok játéka van, ami – egy most nyilvánosságra hozott kutatás szerint – nem biztos, hogy jót tesz nekik. Sőt.
A gyerekjátékokat négy nagy kategóriába szoktuk sorolni:
- fejlesztő játékok
- szerepjátékok
- építő játékok
- „járművek”
Egy átlagos magyar gyereknek tehát van színezője, memóriajátéka, babája, játékkatonája, legója vagy építőkockája, kisvasútja és játék babakocsija. Általában egy-egy játéktípusból több és többféle is.
A kísérlet – és az eredmény
De vajon mi a jó a gyereknek? Ha sok játékból választhat? Boldogabb-e az a gyerek, akinek sok játéka van? A kutatók erre keresték a választ, amikor kíváncsiak voltak, hogyan játszanak a gyerekek akkor, ha sok (legalább 16 darab) játék van körülöttük, vagy ha kevés (csupán 4 darab).
Az eredmények pedig elég egyértelműen azt mutatták, hogy a gyerekeknek bizony az a jobb, ha kevesebb játékkal játszanak. Ha ugyanis sok játék veszi körül őket, akkor nagyon gyorsan váltogatják, nem figyelnek huzamosabb ideig egyikre sem, igazából egyikkel sem játszanak. Nem merülnek el a fantáziavilágban, nem használják a kreativitásukat, és nem összpontosítják a figyelmüket. Pedig a játéknak pont erről kellene szólnia.
Ha több mint egy tucat játék veszi körül a gyerekeket, akkor negyedóra alatt legalább a felét kipróbálják – tapasztalták a kutatók –, míg ha kevesebb, akkor azokkal hosszabban és elmélyültebben játszanak.
Ha egy gyerek körül csak kevés játék van, akkor sem „használja” mindegyiket, inkább többféleképpen használja ugyanazt. Szerepjátékozik az építőkockával vagy épít valamit egy-egy járműből, tehát egyértelműen kreatívabbnak bizonyul.
Arról, hogy a gyerekek keresik az új ingereket, illetve hogy mi számít igazán a gyerekeknek, a wmn.hu-n a teljes cikkben lehet olvasni.