107 önismereti kérdés a tudatosabb célok kijelöléséhez

színes pillangó és egy rajzolt kéz

107 önismereti kérdés a tudatosabb célok kijelöléséhez

Év elején itt a naptár diktálta lehetőség a múlt és jelen elemző áttekintésére, és jövőbeni tervek szövögetésére. Ezen kérdések segítségével nem csak egy évet tekinthetsz át, és nem is csak a szokásos szempontok alapján késztet elgondolkodásra a lenti, testi-lelki hogyléteddel, örökségeddel és terveiddel kapcsolatos kérdéssor.

A múlttal való ítélkezés nélküli, együttérző (mindful) szembenézés és elemzés segít jobban átlátni, és elfogadni, mit értél el, mit nem; miért tartasz most ott, ahol; milyen lényeges történések, horgony-pontok köré épült életed, és segít hálásnak lenned azért, amid van. Segít meghatároznod, milyen értékrend szerint élsz, ki voltál, és ki vagy ma, most – írta A test beszél blog 107 önismereti kérdést felsoroló szerzője.

Önmagunk, a reakcióink és a jövőnk

Személyiségünk fluid, nemcsak a körülményeink, de mi magunk is alakítjuk tetteinkkel, gondolatainkkal. Ami megtörtént, azon nem változtathatunk, de a hozzáállásunkon, reakcióinkon, és azon, hogy mit kezdünk az átéltekkel, mire és hogyan használjuk fel azokat, igen. Utóbbiakért – ha a legtöbbet akarjuk kihozni magunkból – felelősséget kell vállalnunk.

Az ezen alapuló jövőtervezés segít kitalálni, mik a legfontosabb vágyaink, kik a legfontosabb személyek, mik a prioritások az életünkben, miért és kiért érdemes felkelni és tevékenykedni mindennap.

A kérdések

Először általános önismereti kérdésekre válaszolhatsz, majd néhány régmúlttal, családdal, gyerekkori élményekkel kapcsolatos, önismeretet mélyítő – a vizsgált területeken való elgondolkodásra tágabb összefüggéseiben is lehetőséget nyújtó – kérdést tehetsz fel magadnak. (A belső történések ugyanis nem január elsején kezdődnek, és nem is érnek véget december 31-én éjfélkor.) Aztán az elmúlt 1-2 év történéseit gondolhatod át részletesebben, végül pedig megfogalmazhatod, milyen változásokat szeretnél, és mit szeretnél (és mit tudsz) ezekért tenni.

A kérdésekre válaszolhatsz egyedül, vagy csinálhatod valakivel, valakikkel együtt is. A hozott tulajdonságokról, szokásokról szóló rész reményeim szerint talán arra is csábít majd, hogy (ha lehetőséged van rá), elbeszélgess ezekről a témákról a családdal (olyan mélységben, ahogy az mindenkinek jólesik), ezáltal jobban megismerve egymást (is). Nem biztos ugyanis, hogy a szülők, nagyszülők élete (és személyisége) csak annyi, amennyit mi róluk eddig tudtunk. 😉

A válaszokat érdemes papírra vetni (pl. a naplóba), nemcsak azért, hogy bármikor visszatérhess a témához, és visszanézhesd, kiegészíthesd azokat (a szó elszáll). Hanem mert a papírra vetett dolgok felszabadíthatnak, tehermentesíthetnek lelkileg. A verbalizálás révén jobban tisztázódhatnak a bennünk lévő érzelmek, gondolatok, és az írás-olvasás-gondolkodás a csak_gondolkodásnál sokkal több idegpályát aktivál, ezért a leírtak sokkal jobban is rögzülnek, sokkal több asszociációval tudnak összekapcsolódni. Hát még ha rajzolsz is hozzá!

Első rész – Ki vagyok én most?

  1. Hogy érzem magam most (testileg, lelkileg, mentálisan)?
  2. Hogyan és mivel járultam ehhez hozzá az előző év során?
  3. Eddigi életem regényének mi lenne a címe, mottója? Mit íratnék a síromra feliratként?
  4. Mi dolgom van a világban? Mi az életem értelme? Miért, kiért élek?
  5. Mi motivál? Miben hiszek? Mi az ars poeticám, hitvallásom?
  6. Mennyire élem meg a pillanatot? Mennyire élek a jelenben? Mennyire szorongok a múlt vagy jövő miatt? Mennyit halogatok, mibe menekülök?
  7. Milyen fő, testi és lelki egészséggel, történésekkel kapcsolatos horgony-pontok vannak az életemben? Hogy éltem át ezeket? Miben változtattak meg ezek engem? (A negatív és pozitív érzelmekhez kapcsolódó, számomra fontos események listája.)
  8. Abból, ami rajtam múlott, mi az, amit megbántam, amit másképp csinálnék? Min változtatnék, ha tudnék? Mit tanultam ezekből?
  9. TOP 10 nap az életemben, amit bármikor megismételnék? Van ezek között olyan, ami az elmúlt 1-2 évben történt? Hogyan járultam hozzá én magam ezekhez az élményekhez?
  10. Milyen céljaim megvalósítása van folyamatban most?
  11. Milyen a kell-ek és akarom-ok aránya az életemben? Én irányítom az életemet tudatosan, vagy inkább csak sodródom és “történnek velem a dolgok”?
  12. Ismerem a jogaimat? Élek velük? Kiállok értük? És másokért kiállok-e?
  13. Hol vannak azok a helyek, ahol biztonságban érzem magam? Elegendő időt töltök itt? Hol érzem magam bizonytalannak, szorongónak, elhanyagoltnak, esetleg nemkívánatosnak?
  14. Hogy vagyok a változásokkal?
  15. Hogyan élem meg a veszteségeket, határhelyzeteket, kríziseket, életválságokat? Kitől tudok segítséget kérni? Ki figyel rám jól?
  16. Merem elmondani, kifejezni az érzelmeimet? Megfelelő – előrevivő (nem maladaptív) és társadalmilag elfogadott, másokat tiszteletben tartó – módon teszem azt? Merek szomorú, dühös lenni?
  17. Kik a legfontosabb személyek az életemben? Miért pont ők? Tudnak róla?
  18. Kiknek az életében szeretnék a legfontosabbak közt szerepelni?
  19. Milyen viszonyban vagyok magammal? Mit szeretek magamban, mit nem? Milyen viszonyban vagyok a testemmel? Mit szeretek a testemen? Mit nem szeretek? Mi az, amit el tudtam fogadni?
  20. Milyen egészségügyi problémáim vannak?
  21. Milyen erőforrásaim vannak? Miből tudok erőt meríteni nehéz helyzetekben?
  22. Miben vagyok jó?
  23. Mit szeretnek bennem a barátaim?
  24. Miért vagyok hálás? Mire vagyok büszke? Mi okoz örömöt? Mit élvezek? Mivel vagyok elégedett?
  25. Tudok együttérezni magammal?
  26. Mire van szükségem?
  27. Hogyan szoktam lazítani?
  28. Mit teszek a testi, lelki, szellemi egészségemért naponta, hetente, havonta, időszakosan?
  29. Mit teszek azért, hogy feltöltődjek és jó érzéseket szerezzek magamnak (naponta, hetente, időnként)?

A második (Amit magammal hozok, az hogyan hat arra, amilyen voltam és vagyok?), a harmadik (Az elmúlt 12 hónapban) és a negyedik rész (Kivé és mivé szeretnék válni?) kérdéseit, valamint a teljes cikket A test beszél blogon olvashatjátok.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.