Mese és játék! Az iskolásoknak is?
Az iskolakezdés nagy változás a 6-7 éves gyermekek életében. A megszokott közösséget egy új közösség váltja fel, új személyek válnak meghatározóvá az életükben, megváltozik a környezet, a napirend, megváltoznak a velük szemben támasztott elvárások és szabályok. De marad még hely az osztálytermekben a mese és a játék számára? Kell ez egyáltalán?
A Szülő 2.0 cikke az elsősök szabad játékáról és a mesével való körülvevésükről írt.
(…) az első osztályban még kiemelt fontossága van a játéknak. Különösen a szabad – tehát nem a felnőttek által irányított, szabályozott – játéknak, ami valójában a gyerekek létformája, és számukra ez a tanulás alapvető módja.
Születésünket követően így kezdjük el használni és birtokba venni a testünket, a kíváncsiság és játék teszi lehetővé, hogy járni kezdjünk egy szép napon, kanállal enni, labdázni, fára mászni, írni, olvasni, számolni.
Mire jó a szabad játék?
A gyerekek a szabad játék során szüntelenül olyan dolgokat gyakorolnak, ami a későbbi, felnőtt életükben nélkülözhetetlen tudásokkal vértezi fel őket. Csak néhányat felsorolva a teljesség igénye nélkül: mindenféle mozgás gyakorlása, kivitelezése, a testtudat, a beszéd gyakorlása, használata, az önindította cselekvés megélése, az önszabályozás, a tájékozódás, a tervezés, a próbálkozás, az újratervezés, az alkalmazkodás, a rugalmasság, a kudarc és a sikerélmény megélése egyformán jelen van minden játékban.
Ezeket végig olvasva már könnyebben érthető, hogy a szabad játék, (vagyis az, amikor a felnőttek csak azt látják, hogy a gyerekeik nem csinálnak semmit, mégis milyen remekül elvannak) miért van komoly fejlesztő hatással gyerekeinkre.
Miközben gyarapítja a világról való ismereteiket, modellezi a lehetséges tanulási utakat, megalapozza a későbbi életkorokban alkalmazható problémamegoldási technikákat, a társakkal való együttműködés és konfliktuskezelés lehetőségeit. Egy biztonságos és kihívásokból soha ki nem fogyó gyakorlóterep. De a játék még több is ennél. Nem csupán a világ értelmezésének és a tanulásnak, hanem a gyerekekben lévő feszültségek feldolgozásának is tökéletes terepe.
Mindennapi mese
A szabad játék mellett a mindennapos mese jelenléte az iskolában nem kevésbé fontos az iskolakezdés időszakában, mert egyrészt a gyermeki lélek számára mással csak nehezen pótolható támogatást tud nyújtani.
Másrészt azok a gyerekek, akiknek rendszeresen olvasnak, mesélnek, másfél évvel előzhetik meg nyelvi fejlettség szempontjából a mesét nem, vagy alig hallgató kortársaikat. Márpedig az iskolai tanulás nagy százalékban még mindig a verbalitásra épül, bármilyen szintű oktatásra is gondolunk.
Emellett azok a gyerekek, akiknek rendszeresen olvasnak fel a szüleik, tanáraik, sokkal inkább válnak önmaguk is olvasóvá. Jó olvasóvá és olyan szülővé, aki a gyermekének ugyanezt tudja majd továbbadni.
A teljes cikket a szulo2pont0.hu oldalán olvashatod el.