Mi alapján válasszunk középiskolát? – Rangsorok, elvárások, közösségi élet
A felvételi küszöbén…
Az oktatási intézmények rangsorai mindig vita tárgyát képezik, nem azért, mert az alapul vett tanulmányi eredmények átlagát nem lehetne kiszámolni, hanem azért, mert joggal merül fel a kérdés mindannyiunkban, hogy ezen helyezések vajon a diákélet minőségét, együttműködési készséget, a toleranciát, a személyre szabott, differenciálást mérik-e? Nyilván nem tudják számokban kifejezni ezen ún. soft skilleket, pedig bizonyítottan nagy, ha nem nagyobb szerepe van ezeknek a kompetenciáknak az érdemjegyek átlagánál gyermekünk jövője szempontjából. A mostani felvételi információgyűjtés még nehezebb, hiszen a járványhelyzet miatt nem lesznek nyílt napok és börzék sem, ahol a diákok, szülők személyesen találkozhatnának az iskolák képviselőivel. Ebben segít a Felelős Szülők Iskolája #hovatovább – Középiskolai Nyílt Napok, Börze és Expo online eseménye, melyre már minden érintett, felvételiző gyerekek, diákok szülei, tanárai regisztrálhatnak ITT.
Körképünkben kicsit a falak és a számok mögé nézünk, hogyan is válasszuk középiskolát?!
Interjúnkban több oldalról közelítjük meg a témát, elsőként Eszes Valériával, a HVG ranglistáján második helyen lévő budapesti Eötvös József Gimnázium igazgatóhelyettesével beszélgetünk:
-
A több, mint 150 éve működő iskola régóta őrzi a minőség és a liberális szellemiség jelvényét. Mit jelent ez a rangsorbéli hely számotokra? Számít?
“Természetesen számít. Fontos látni minden, az intézménnyel sokféle módon kapcsolatban álló ember számára egy adott fókuszú, rendszeres mérés alapján született eredményt. Másrészt jó érzés tudni azt, hogy ebből az adott szempontsorból olyan középiskolák közé kerülünk, amelyeket tisztelünk, munkájukat figyelemmel kísérjük, hagyományaikat fontosnak és értékesnek látjuk. Jó velük egy csapatba tartozni. Továbbá fontos visszajelzés egy ilyen rangsor az adott iskola iránt érdeklődő külvilág számára is. Büszkék vagyunk a diákjainkra, akik tanáraik támogatásával ilyen eredményt érnek el, és az intézmény minden dolgozójára, akik kitartó munkája hozza meg ezt az eredményt.
Ugyanakkor tudjuk azt, hogy egy ilyen lista, rangsor az iskolai élet csak egy szeletét méri, és nagyon fontos számunkra az is, hogy más szempontokból is kiemelkedő legyen az Eötvös.
Közösségi létünk, szociális szempontjaink, nyitottságunk, a világ dolgai felé, diákcentrikus gondolkodásmódunk, a szülőkkel való kapcsolati hálónk, együttműködésünk más intézményekkel…. Sorolhatnám, hogy hány szempont, tulajdonképpen mérhetetlen összetevő tesz egy iskolát iskolává. Éppen ezért ezt a nagyon szép második helyet a helyén kell kezelnünk, nem szabad túldimenzionálni.
És nagyon fontos még azt is elmondanom, hogy sok középiskola, közoktatási intézmény van, amely neve nem szerepel a sorrend elején, talán a közepén sem, és mégis nagyszerű, minőségi munkát folytató, nagyon eredményes hely. Miközben iszonyú boldogság, nekem személyesen is, hogy az Eötvös ott áll évek óta ezen a dobogón, én magam nem ezt tartom az iskolám legfőbb értékének.” – fogalmaz az igazgatóhelyettes.
-
A középiskolai rangsor az évvégi jegyek, PISA tesztek a sikeres nyelvvizsgák számai és még egyéb numerikus, teljesítményt mérő adatok alapján kihozott átlag. Ebben nagyon előkelő helyen vagytok, minek köszönhető ez?
„Van egy nagyon nívós tudással hozzánk érkező, motivált, a tudás iránt elkötelezett ifjúság, akik tanulni szeretnének. Ők vannak túlnyomó többségben nálunk. Van egy nívós tudással rendelkező, az oktatás a pedagógia iránt elkötelezett tantestület, akik minden nyűg ellenére is szeretik a hivatásukat, ők alkotják az Eötvös felnőttvilágának többségét. A két csoport kapcsolódása nagyon inspiratív és munkára sarkalló. Fontos az eredményesség mindenki számára, de ugyanilyen fontos, hogy a munka közben alapvetően jól érezzük magunkat és biztonságban legyünk. Talán ez tekinthető valamiféle origónak.” – mondja Eszes Valéria.
-
A pedagógiai módszer, attitűd hozza meg az eredményt? Vagy mi az Eötvös titka?
„Én hiszek abban, hogy minden pedagógiai attitűd és módszer csak akkor tud hatékonyan működni, hogyha valódi kapcsolat, egymás iránti elköteleződés, és közösen meghatározott célok vannak az együtt alkotó, dolgozó emberek között. És bizalom, és szeretet… Nagy szavak így kimondva. De ha megvalósulnak (még ha nem is tökéletesen) tudnak nagyon hatékonyan segíteni az eredményességben.” – árulja el a szakmai titkot az Eötvös igazgatóhelyettese.
-
Kiknek ajánlod az Eötvöst? Hogyan lehet „beleszagolni” a feelingbe, most, hogy nincsenek nyílt napok, személyes fórumok?
„Azok, akik szeretnek nyugodt, derűs környezetben, jó közösségben tevékenyen élni, akiknek fontos a tudásuk mélyítése, akik szeretnek az órákon túl is az iskolában létezni. Akik szeretnek munkafolyamatokat végig vinni akkor is, ha azok nem mindig gyorsak és könnyűek.
A nyílt napok helyett pedig filmeket készítünk, amelyekből tájékozódni lehet. Lehet online fórumokon részt venni. Lehet telefonon beszélgetni az iskola vezetőivel is… Nem lehet most azt az élményt megélni, hogy milyen bejönni egy nagyon öreg épület nagyon fiatalos, lendületes hangulatába. Azt a személyességet nem tudjuk most megmutatni, ami valóban személyes.
Az idei évben talán az a titok egy része, hogy hinni és bízni kell abban a szájhagyományban, ami egy-egy középiskola körül kialakult. Figyelni ezt az információt is a különböző sorrendek mellett. És talán még kevésbé szabad azt elfelejteni, hogy nincsen minden fiatal számára egyforma érvényességgel működő iskola. Mindenkinek más útjai lehetnek, mindenkinek a saját alma materét kell megtalálnia, és azt kell keresni is.” – ad útravaló tanácsot a felvételizőknek és szüleiknek az Eötvös József Gimnázium igazgató-helyettese, Eszes Valéria.
A következő kitekintésünkben egy általunk szintén nagyra tartott, vidéki, református gimnázium, a Szilády Áron Református Gimnázium műhelyébe kukkantunk be, ahol Varga Judit igazgatónővel hosszú évek óta dolgozunk együtt és látjuk az állandóan megújító, pedagógiai innovációkat megvalósító törekvését.
-
Milyen a „Szilády”?
„Nagyon erősen kötődöm ehhez az iskolához: 19 éve szülőként, 12 éve pedagógusként és 9 éve igazgatóként is kapcsolatban vagyunk :). Az én számomra a Szilády egy befogadó, barátságos, és fejlődni, változni képes szervezet. A „református” ebben az esetben kicsit eltér a Tiszántúli erős református többséggel rendelkező intézmények esetében kialakult képtől. Nálunk a diákok és a tanárok esetében is többségben vannak a katolikusok, sőt, vannak (még) nem keresztelkedett iskolapolgárok is. Én is így érkeztem ide, hiszen 2011-ben felnőttként keresztelkedtem, és konfirmáltam: a gyerekeim bíztattak erre és nagyon hálás vagyok nekik ezért. De ez az út egyáltalán nem elvárt, inkább csak lehetőség.
Ezért is érzem befogadónak a mi iskolánkat: azt várjuk el, hogy fogadjuk el egymást, támogassuk a saját útján; ne ítélkezzünk, és ne várjunk el tőle nagyon idegen dolgokat. És nem mellesleg a „református” nekünk azt is jelenti, hogy megreformáljuk azt, amit lehet és szükséges.” – fogalmaz az igazgatónő.
-
Új módszerekkel oktattok, dupla órák keretében dolgozzátok fel a tantárgyakat. Ez első hallásra azt feltételezi, hogy több idő van elmélyülni egy-egy témában. Mik a tapasztalatok?
“Második éve tanítunk duplaórában. Ezt az innovációt egy dániai intézménylátogatásról hoztam, majd egy erős lendülettel meg is valósítottuk. Az elején – mint minden komoly változás esetében – nagy ellenállás és félelem volt tapasztalható. Szerencsére a fenntartónk támogatta és akarta ezt a váltást, így erőforrásokat is kaptunk: továbbképzéseket hoztunk, szakértőt fogadtunk és nem mellesleg a tanáraink az elmúlt évben csak 20 órában tanítottak. Most ez heti 22 óra. Ez azt jelenti, hogy megkaptuk a szükséges tudást és időt a változás miatti többletmunkára.
Jó érzés azt látni és tapasztalni, hogy a befektetett energia megtérül: a duplaórát megszerettük és igazából már nem is szeretnénk máshogyan tanítani. A számtalan előnye közül kiemelem a lassabb pörgést, könnyebb iskolatáskát, a mélyebb és alaposabb órai munkát, egymás jobb megismerésének lehetőségét és azt, hogy így jó néhány kollégámnak csak 4 nap van órája. Nyilván hátrányai is vannak a duplaórás tanításszervezésnek, de az előnyöket lényegesen nagyobb súllyal érezzük.” – számol be a pedagógiai újításokról, reformokról Varga Judit, igazgatónő.
-
Sokat dolgoztál Budapesten is. Miben más egy vidéki egyházi iskolát vezetni, a diákok életét terelgetni, mint a főváros oktatási életében lenni?
„Valóban budapesti vagyok, és ott kezdődött a tanári pályám is. Röviden: egészen más az itt és az ott. Hosszabban: itt közelibb minden – és ezt nem csak a földrajzi távolságokra értem. Ismerjük egymást, a diákok családját, mindenki ismerős valamilyen szinten. Ennek persze sok hátránya is lehet, de a tanítás szempontjából inkább előnyös: többet látunk egymás életéből, hamarabb megértjük a helyzetet és nagyobb eséllyel találjuk meg a neki megfelelő támogatást. Nekem feltűnő különbség az is, hogy a hiteles emberek jelenléte itt valahogy feltűnőbb, köztudottabb…igazi példaképpé tudnak válni. Ebből itt tényleg sok van. Szerintem itt jobb és kényelmesebb az élet :)”
-
Sok kollégistátok van, ami jó lehetőség számtalan diáknak, szülőnek, hogy ne csak Kiskunhalasról, de a környékből is jöjjenek hozzátok? Divat ma kollégistának lenni?
“Biztonságos, szép kisvárosunk van, ami ráadásul középiskolai központ is. Sok bejárós gyerekünk van, akik 50 kilométeres körzetből utaznak hozzánk. Éppen ezért nagyon szerencsések vagyunk, amiért kollégiummal is rendelkezünk. Ennek működése jól jellemzi az iskola egészének rugalmasságát: nincsen kötelező „bent alvás”, a szülővel egyeztetve ki tudunk alakítani egyéni megoldásokat: csak bizonyos napokon vagy időszakokban (például télen) is igénybe vehető a diákszállás. A diákok számára személyre szabott foglalkozást, igény szerinti korrepetálást adunk. Azon vagyunk, hogy anyai gondosságot és szülői következetességet tudjunk adni a kollégista gyerekeinknek, hiszen ők itt „itthon” vannak a hét 5 napján.” – meséli Judit.
-
Mi a Szilády legfőbb értéke, üzenete?
„A küldetésnyilatkozatunk így szól: Isten olyan iskolát akar látni a Sziládyban, amely egy bátor, békés, biztonságos, krisztuskövető, támogató, elfogadó közösség, mindenkinek segít megtalálni a saját útját és felkészíti a gyermeket arra, hogy a társadalomban építő szerepet vállaljon.
Megkérdeztem a diákokat is, mit gondolnak erről, hiszen az én nézőpontom nagyon is sajátságos… A válaszok: elsősorban tudást jelent, hiszen itt készülnek fel a felnőtt életükre; mindezt személyes odafigyeléssel, egyéni tanulóutak biztosításával, támogató, elfogadó attitűddel és légkörrel tesszük. Ez persze egy eszményi kép, de ez nem azt jelenti, hogy hibátlanok vagyunk… Ahogyan Donald W. Winnicott megfogalmazta 1953-ban (igaz, ő az édesanyákra vonatkozóan írta, de úgy gondolom, hogy egy iskola esetében is ez az ideális törekvés): Mi nem tökéletesek akarunk lenni, hanem „csak”elég jók…”
-
Hol és hogyan ismerkedhetnek meg Veletek a most negyedikes és most nyolcadikos diákok, akik felvételizni szeretnének?
„Sajnos a megszokott nyílt napot most mi sem tudjuk megszervezni. Marad az egyéni bejelentkezés az iskola megszokott csatornáin keresztül (telefon, e-mail), a honlap, facebook profil, az online szülői tájékoztatók és fogadóórák, a hagyományos médiatartalmak és a legfőbb: kérdezzék meg a most idejáró diákokat és szüleiket, igazán hitelesen az ő benyomásaikkal együtt érdemes véleményt alkotni rólunk.
Igény és egyeztetés szerint személyesen is körbevezetjük az érdeklődőket az épületben, és közben a felmerülő kérdésekre is válaszolunk. De ott leszünk a virutális kiállítók között a #hovatovább – Középiskolai Nyílt Napok, Börze és Expo eseményén is, ahol a diákéletről és a pedagógiai módszerekről beszélgetünk majd egy edukációs panelbeszélgetés keretében, élőben, online.”
És nem utolsó sorban, nézzünk egy, a nem a ranglista dobogós helyein szereplő intézményt, a budapesti XV. kerületi Kontyfa Általános Iskola és Gimnáziumot, ahol nem feltétlenül versenyistállós gyerekek tanulnak, de mégis az újító szellemiség, az élménypedagógiai műhelyek egyik kályhájaként emlegetik az oktatási szegmensben. Itt dolgozik történelemtanárként, szakértőnk, az ismert influencer, író, Balatoni József, alias Jocó bácsi is.
-
Mi a híres „Kontyfa szellemiség”, amiről szakmai berkekben is igen sokat hallani?
“Ezt nagyon nehéz megfogalmazni néhány szóban, ezt igazából meg kell élni. A legfontosabb talán az, hogy nagyon sok szempontból nem állunk be a sorba, próbálunk egyedi utakat keresni, egyedi módszerekkel dolgozni, ami azért néha egy külsős szemmel káosznak tűnhet, holott nagyon is van koncepció, csak más. Lényeges a gyerekközpontú felfogás – ami tudom, hogy szinte mindenhol szerepel az iskola alapdokumentumaiban – ami nálunk ténylegesen és sokrétűen megjelenik, nálunk tényleg a gyermek a fő. Hosszú évek óta változatos módszertannal (élménypedagógia, játékpedagógia, kooperatív pedagógia, stb.) és programokkal (saját, egyedi témahetek, témanapok, tematikus táborok, stb.) dolgozunk azért, hogy a hozzánk járó, nagyon színes és változatos hátterű gyerekek minél több élményt kapjanak.” – mesél oktatási intézményéről Balatoni József, aki történelemtanárként ötödiktől egészen érettségiig tanítja a gyerekeket.
-
Nem arról vagytok híresek, hogy elitgimnázium vagytok és még csak az érettségi átlag sem kimagasló. Viszont igen sok gyereknek tudtatok motivációt adni, az oktatásban tartani. Mi a pályaorientáció legfontosabb feladata egy tanár, egy intézmény számára szerinted?
“Az érettségi eredményeink nem rosszabbak, mint más gimnáziumokban, sőt, sokszor átlag feletti eredményeket érünk el. A pályaorientáció nem egy nap az évben, nem egy előadás, hanem egy négy évre kidolgozott és felépített koncepció, amit az osztályfőnök és a szaktanárok egyaránt végeznek a szakórák kereteiben is. A legfontosabb feladat az, hogy mindegyik gyermekben megtaláljuk azt, amiben tehetséges, ebben erősítsük még jobban, és fejlesszük azokat a képességeiket, amelyekben nem annyira kiemelkedőek.” – válaszol Jocó bácsi.
-
Milyen kompetenciák kellenek ma a munkaerőpiacon, amit nálatok elsajátíthatnak a gyerekek?
“Fontos az, hogy a tanítás közben nagy hangsúlyt fektessünk a XXI. században elengedhetetlen kompetenciák (kooperáció, kommunikáció, önismeret, társismeret, kreativitás, stb.) fejlesztésére. És mi ezt meg is tesszük, folyamatosan. Talán ezért is tudom azt elmondani, hogy ugyan nem mindenki a lexikális tudásával tűnik ki a diákjaink közül (bár iskolánkból egyre többen, 60% felett kerülnek be felsőoktatásba, akik szeretnének menni, szinte mindenki be is jut tőlünk) de magabiztos, céltudatos, képességeikkel tisztában lévő, szuper felnőtteket engedünk ki a kezeink közül. Vallom, hogy a tényanyagok tudása nem minden, nagyon nem.” – mondja Balatoni József, alias Jocó bácsi, aki közismerten híve az élmény alapú oktatásnak.
-
A mostani felvételizők igen nehéz helyzetben vannak, hiszen semmilyen személyes nyílt nap, börze nem áll rendelkezésükre abban, hogy megkönnyítse a választásukat. Mit tanácsolsz a felvételizőknek és az iskoláknak, annak érdekében, hogy jó párosítások jöjjenek létre, sikeres egymásra találások az intézmény – diák (és a családja) között?
“Ha csak online térben is, de a kereslet-kínálatnak találkoznia kell egymással. Sajnos most a személyes benyomás nem alakulhat ki, pedig az lenne a legfontosabb. Viszont a novemberben induló #hovatovább – Középiskolai Nyílt Nap, Börze és Expo program szakmai házigazdájaként igyekszem arra törekedni, hogy a diákok, a szülők minél több iskola életébe beleszagolhassanak a videók, kerekasztal beszélgetések, írásos bemutatkozók formájában. A döntés most sem könnyű, sőt, talán most nehezebb, mint bármikor, de igyekszünk segíteni ebben mindenkinek, hogy olyan helyre kerüljön, ahol jól fogja érezni magát, és megkapja azt, amire igazán szüksége van.” – foglalja össze Jocó bácsi.
Október 20-ig adják meg az iskolák a meghirdetett szakok listáját. A felvételi előtt álló diákok, szülők és a számukra oktatást kínáló iskolák is nehéz helyzetben vannak, miként a járványügyi helyzetben nincs vagy csak minimális lehetőség adódik nyílt napok, szülői fórumok vagy épp börzék megszervezésére. Az oktatas.hu oldalon működő intézményi kereső segít ugyan az adatok begyűjtésében, de ezen túl elég kevés a lehetőség további impulzusokat beszerezni.
#hovatovább – Középiskolai Nyílt Napok, Börze és Expo – JELENTKEZZ!
Ennek folyományaként a Felelős Szülők Iskolája 2020. november 15-től egészen 2021. február 15-ig egy erre kialakított külön aloldalt fog működtetni, melyen keresztül felvételi információkat, szempontokat, interjúkat és edukációs előadásokat érhetnek el az érintett szülők és diákok. Ezen a felületen az iskolák, oktatási szolgáltatók jelennek majd meg.
Heti hírlevélben küldjük majd a legfontosabb, érdekesebb információkat!
Felvételizők, (érintett diák, szülő és tanárok) számára a regisztráció ingyenes: ITT
Iskolák, oktatási szolgáltatók itt jelezhetik megjelenési igényeiket: info@felelosszulokiskolaja.hu