Egyetem – a pedagógus pálya csúcsa felé
Csikós Máriával, a Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Pestszentlőrinci Technikum igazgatójával beszélgettünk a pedagógus pályafutás lépcsőfokairól. Egy csodás karrier, melynek szerves része a folyamatos tanulás. Mária a Kodolányi János Egyetemen szerezte meg az igazgatói poszthoz szükséges képesítését, ma már ő is egyetemi docensként oktat egykori alma materében.
Hogyan jött a lehetőség az igazgatói posztra?
Sok-sok éve voltam a pályán már, az akkor még közgazdasági és informatikai szakközépiskola igazgató helyettese voltam, amikor nyugdíjba készült az intézmény vezetője. A tantestület elkezdett agyalni, hogy hogyan tovább, és egyöntetű volt a vélemény, hogy nekem kéne megpályáznom a vezetői pozíciót, hiszen teljes mértékben átláttam már az iskola működését. A köznevelésben ahhoz, hogy valaki igazgatói posztot töltsön be kötelező a közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga. Nekem csak tantárgyi szakvizsgáim és pedagógia szakos végzettségem volt, ezért elkezdtem keresni egyetemet, ahol megszerezhettem a szükséges képesítést.
Felesleges tehernek érezted?
Jó kérdés. Bevallom 5 diplomával és komoly gyakorlati tapasztalattal a hátam mögött csak egy újabb papírnak tartottam ezt a képesítést, de nem akartam elengedni a rengeteg befektetett munkát. Megvolt a szakmai ambícióm, a karriercélom és természetesen a jobb bérezés is motiváló tényező volt. Nagy segítség volt, hogy a fenntartónk egy részét kifizette a képzésnek.
Miért pont a Kodolányira esett a választás?
A munkám és a családom mellett maximális rugalmasságú távoktatásra volt szükségem. Átnéztem a teljes kínálatot, és úgy találtam, hogy a Kodolányi János Egyetem adja a legtöbb lehetőséget ebben a tekintetben is. Nem volt kötelező bejárni minden előadásra, az e-learning rendszerébe – már a vírushelyzet előtt évekkel – minden tananyagot konzekvensen feltöltöttek, és mindig megadták a választási lehetőséget, hogy hogyan teljesítsük a követelményeket.
A Kodolányinak azért is van jó híre a szakmában, mert komoly ismeretet adnak, és – sok más akár ingyenes kreditpont gyűjtési lehetősséggel szemben – itt diploma is jár a pedagógus továbbképzésekhez.
Mennyire nehéz tapasztalt gyakorló tanárként beülni az iskolapadba?
A legfontosabb, amit előbb is említettem, hogy munka mellett csak úgy lehet elvégezni egy egyetemet, ha a személyes jelenlét kapcsán rugalmas az intézmény. Itt elég volt akár havonta egyszer személyesen megjeleni, és folyamatosan lehetőségünk volt online konzultációra.
A másik, hogy nem estünk ki a szerepünkből. Mi mindig tanítunk, de amikor beülünk az iskolapadba ismét diákká válunk. A Kodolányi oktatói szerencsére teljesen elfelejtették a hierarchikus viszony érzetét, ehelyett kollegaként tekintettek ránk. Ahhoz képest, hogy igazából csak egy papírra volt szükségem, nagyon sokat tanultam az egyetemen.
Mit adott számodra gyakorló, tapasztalt pedagógusként, felsővezetőként az egyetem?
Olyan általánosítható szemléletet adtak át az oktatók, amit valóban tudtam hasznosítani a vezetői pályafutásom során. Akkori tanáraim, ma már kollégáim óriási gyakorlati tudással rendelkeznek, így nem elméleti tudást adnak át, hanem a saját életüket, valós szakmai tapasztalataikat osztják meg a hallgatókkal.
Emellett, ahogy említettem már akkoriban, 2014-ben kiemelkedően jól működött a Kodolányin a digitális oktatás, így sokat fejlődhetett az online kompetenciám, aminek óriási hasznát vettem most.
A Kodolányi János Egyetem oktatójaként mi a legfontosabb a pedagógus képzésben?
A szemlélet átadása, és a párbeszéd a valós problémákról, kérdésekről. Köznevelés vezető szakon tanítok. Látom, hogy nagyon sok teher van a pedagógusokon, fontos, hogy ezeket a témákat átbeszéljük, és együtt találjunk megoldásokat. Rendszeresen tartok ’brainstormingot’ az óráimon, olyan témákban, mint például az, hogy hogyan motiváljuk a diákokat a ’nem szeretem feladatok’ elvégzésére, vagy hogy hogyan lássuk át a gyakori törvénymódosításokat. Sokat beszélünk arról is, hogy milyen a jó vezető személyisége. Idézhetnék szakirodalomból óráimon, de én inkább a hallgatóim véleményére vagyok kíváncsi, és az a célom, hogy a közösen levont tanulságokat beágyazzuk a valós életükbe. A közhiedelemmel ellentétben a tanárok 90%-a nagyon elkötelezett, de emellett is azt gondolom, hogy a mi dolgunk, hogy megváltoztassuk a negatív megítélését a szakmánknak. Büszke vagyok arra, hogy igazgató lehetek, és arra is, hogy a pedagógus továbbképzésben az egyik legelismertebb egyetemen, a Kodolányin taníthatok, ahol van, hogy 160-an hallgatják egyszerre online óráimat.
A mi szakmánkban fontos a folyamatos fejlődés, a Kodolányi jól végigkíséri ezt a folyamatot. Legutóbb például a végzett igazgatóknak és vezetőknek meghirdette a köznevelési mestervezető szakot is, ahová volt hallgatóinkat is szeretettel visszavárjuk.