“Ez élmény mindenkinek” – A Komplex Alapprogram gyereknek, szülőnek, pedagógusnak egyaránt sikert jelent
A Kisnánai Szent Imre Általános Iskola tantestülete az elsők között vezette be a Komplex Alapprogramot (KAP). A tapasztalatokról Szlama Tiborné intézményvezető beszélt.
Intézményünk már a bevezetési szakaszban csatlakozott a Komplex Alapprogramhoz. Ennek több oka is volt. Először is rendkívül innovatív tantestületben dolgozom: mindig is szerettünk az elsők között lenni – legyen szó tehetségpont létrehozásáról vagy boldogságórák bevezetéséről. Úgy gondoljuk, nagyszerű lehetőség valami újba kezdeni, akár tevőlegesen is alakítva egy-egy új projektet, módszert. Lényegében tehát a KAP-hoz való csatlakozás sem volt kérdés számunkra. Annál is inkább, mivel mindenképpen szerettünk volna javítani a kompetenciamérésünk eredményein: csalódottan láttuk ugyanis, hogy a különböző programok, a lehetőségek, a felzárkóztató foglalkozások, tehetséggondozás ellenére sem tudunk ebben sokkal előrébb lépni – meséli az iskolaigazgató.
Azt tapasztaltuk, hogy a Komplex Alapprogramot minden intézmény a saját képére formálhatja, és megőrizheti korábbi hagyományait, sőt ebben segítenek is a KAP szakmai támogatói. Személy szerint ezt tartom a Komplex Alapprogram egyik nagy erősségének: gyakran látogattak meg bennünket szakmai támogatók, akik nem a szabályokat hangsúlyozták, nyitottak voltak a közös gondolkodásra. Segítettek átalakítani, illetve adaptálni a már meglévő jó gyakorlatainkat a KAP kívánalmainak megfelelően, meghallgatták észrevételeinket, javaslatainkat – teszi hozzá Szlama Tiborné.
A mi csoportjainknak sokszor még tanári segítséggel is nehézséget jelentett egy-egy feladat megoldása. Mindez szinte pillanatok alatt változott meg, amikor csatlakoztunk a Komplex Alapprogramhoz, és a szakmai támogatónk segítségével már nyílt végű feladatokat adtunk az egyes csoportoknak: egyre jobb lett az órai hangulat, ami azonban nem ment a munka rovására – éppen ellenkezőleg: a gyerekek örömmel és könnyedén végezték órai feladataikat. Köztudott, hogy egy osztályteremben igen nehéz a státuszkezelés, hiszen a pedagógusnak szem előtt kell tartania az egyéni értékeket és készségeket, képességeket, akármennyi gyerek jár is az osztályába. Ez komoly sikerélményt jelenthet minden tanulónak, és támogatja a közösségépítést is. Mindez természetesen nem egy pillanat műve, hanem hosszú folyamat eredménye, hiszen a közösségi létet mindenkinek tanulnia kell – hangsúlyozza az intézményvezető.
Az eredmények természetesen csak később mutatkoznak meg, de már most is tapasztaltunk pozitív osztálytermi változásokat. Jó példa erre az órai magatartás: jóval kevesebb a rendbontás, a fegyelmezés a komplex órákon. Három-négy hónap elteltével már bennük is tudatosodott, hogy a komplex órákon könnyebben megértik a feladatokat és aktívabban részt vesznek a munkában. Így nem is unatkoznak – a rendbontásra pedig lényegében nem marad idejük, és kedvük sincs hozzá. Arról nem is beszélve, hogy hatalmas lépést jelent a hátrányos helyzetű, illetve magatartási problémákkal küzdő tanulók integrálásában. Tapasztalataink szerint a felkészülés a kezdeti időszakban a korábbiakhoz képest több energiát igényel a pedagógusoktól, de e téren is komoly mentori segítséget kaptunk. Egy idő után egymás felé is megnyíltak a kollégák, egyre kevésbé tartottak a jó szándékú kritikától, és a mentor javaslatait, javításait is megosztották egymással. A szülők részt vehettek a csoportmunkában is, és így közvetlenül megtapasztalhatták, hogyan is dolgoznak gyermekeik a KAP óráin. Sokan álltak fel a következő mondattal: „Az én időmben miért nem voltak ilyen órák?”. Azt gondolom tehát, hogy az ő számukra is pozitív a kép – teszi hozzá Szlama Tiborné.
Összességében azt mondhatom, hogy a Komplex Alapprogram mindenki számára élmény volt: gyereknek, szülőnek, pedagógusnak egyaránt fontos és jó tapasztalatot jelentett, így mindenkit biztatok a jelentkezésre a www.komplexalapprogram.hu oldalon!
„EFOP-3.1.2-16-2016-00001 A köznevelés módszertani megújítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése céljából”