Jocó bácsi is zsűrizett a Hankook az Év Digitális Oktatóit díjazó pályázatán
Rendkívüli megpróbáltatásokkal teli év után, kivételesen erős mezőnyből kellett kiválasztania a díjazottakat a szakmai zsűrinek és a közönségnek a Hankook Oktatási Pályázati Program (HOPP) idei fordulójában. A programot azzal a céllal hívta életre az abroncsgyártó, hogy mindazokat az általános- és középiskolai pedagógusokat díjazzák, akik kreatív, formabontó módszereikkel teszik hatékonyabbá a digitális oktatást. Balatoni József „Jocó bácsi”, a Felelős Szülők Iskolájának szakértője szerint nagyon nehéz volt kiválasztani a legjobb pályaműveket a sok színvonalas munka közül.
Minden eddiginél nagyobb érdeklődés övezte a Hankook Oktatási Pályázati Programjának (HOPP) idei fordulóját, amelyre összesen 110 érvényes pályázat érkezett. A program rendkívül fontos, hiszen a pedagógusoknak a 2020-2021-es tanév során soha nem látott kihívásokkal kellett megküzdeniük, amelyek új – az oktatásban korábban nem alapértelmezettnek számító – készségek, továbbá magasszintű digitális szakmai ismeretek elsajátítását igényelték. A tanárok ezen erőfeszítéseit elismerve döntött úgy a Hankook Tire Magyarország Kft. csapata is, hogy 2021. október 1-jén új formában hirdesse meg a Hankook Oktatási Pályázati Programot (HOPP).
A Balatoni József „Jocó bácsi” (történelemtanár, a Felelős Szülők Iskolájának szakértője, író és influenszer), Dóczi Attila „Attis” (a Tanulom Magam YouTube-csatorna influenszere és kommunikációs szakember), valamint Dr. Szűts Zoltán (digitális pedagógia, média- és információs társadalomkutató, egyetemi docens) részvételével felálló szakmai zsűri és a közönség összesen négy kategóriában díjazta az „Év Digitális Oktatóit”: a zsűritagok döntése nyomán általános iskolai alsó és felső tagozatos, valamint középiskolai tanárokat díjaztak, a közönségdíjast pedig online szavazás keretében választották ki. A 4 millió forint összdíjazású HOPP Program keretében a nyertes pedagógusok mellett az őket foglalkoztató oktatási intézmények is külön jutalomban részesülnek.
Jocó bácsi: Nekem is tudtak újat mutatni a pályázók
Balatoni József „Jocó bácsi”, a Felelős Szülők Iskolájának szakértője szerint nagyon nehéz volt dönteni a győztesekről, mivel rendkívül kiélezett volt a verseny, rengeteg igényes, minőségi munka érkezett a pályázatra. A program keretében beérkezett pályaművekkel kapcsolatban úgy fogalmazott: „Mindegyiket élvezettel olvastam, mert rengeteg jó példát láthattam arra, hogy igenis meg lehetett oldani a digitális oktatást azon túl is, hogy ’olvasd el a 132-135. oldal között’. És ez mind a pedagógusok talpraesettségén, leleményességén múlott, amiért hálás lehet mindenki, aki ebben részesült.” Jocó bácsi hozzátette: köszönettel tartozik azért, hogy zsűritagként olyan platformokat, módszereket ismerhetett meg, amikkel eddig nem találkozott, és örömmel töltötte el, hogy a pályázók neki is újat tudtak mutatni. „Bízom benne, hogy máskor is lesz lehetőségem a HOPP zsűrijének lenni, mert bár nagyon fárasztó, de nagyon élvezetes feladat volt” – tette hozzá Balatoni József „Jocó bácsi”.
Az Év Digitális Oktatója pályázat díjazottjai
Az általános iskola alsó tagozat kategóriában a szakmai zsűri Kiss Mónika Mária, a Szegedi Orczy István Általános Iskola oktatójának pályázatát ítélte a legjobbnak. A 22 éve a pályán lévő pedagógus 2006-ban kezdett el digitális eszközöket alkalmazni a tanításban, ezt azonban a koronavírus-járvány alatt új szintre emelte: mesei keretbe ágyazott projektjével azt próbálta elérni, hogy a diákjai az online tanulás időszakában is úgy érezzék, hogy együtt vannak, közösségként, egy történettel, ami róluk szól. Ez a történet lett a „Csillagösvény”, amit végigjárva a tanulók különböző alkalmazásokon keresztül valósítottak meg közös projekteket, többek között a Padlet, az AnswerGarden, a Mentimeter, a lino, a Nearpod, a Microsoft Sway, a Minecraft, a Voki, a Piktochart, a BeFunky és a Skype alkalmazások használatával.
Az általános iskola felső tagozatos tanárok közül Antaliné Miss Lilla pályázatát díjazta a szakmai zsűri. A Dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskola történelem-magyar szakos tanárnője már a karanténidőszak előtt is rendszeresen használt digitális eszközöket az óráin. Ez a koronavírusjárvány alatt sem volt másképp: tanulói többek között fiktív névjegykártyák, képregények, filmplakátok készítésén, digitális történetmesélésen vagy akár mémkészítésen keresztül tanulhattak új készségeket, miközben a tananyagot is játékos formában sajátíthatták el kvízekkel, szófelhő- és gondolattérkép-készítéssel, pontvadász villámkérdésekkel. Az órákon sokféle applikációt, többek között a Geniallyt, a LearningAppset, a Wordwallt, a Mentimetert, a Wordartot, a Mindomot és a Fakebookot is használták a diákok projektjeik megvalósítására.
A középiskolai pályázók közül József Attila, a Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium tanárának pályázatát találták a leginkább elismerésre méltónak. A 20 éve oktató nyelvtanár elsősorban a Google Classroom és a Google Drive által kínált lehetőségeket aknázta ki az online tanulás időszakában. A motiváció fenntartására és a játékosításra a LearningApps saját és mások által készített, nyilvános tartalmait használta. Később ezt kiegészítette a diákjaival közösen készített Quizlet alkalmazásokkal, Kahoot! feladatokkal, Mentimeterrel, Liveworksheets-szel, a Test zur Grammatik telefonos alkalmazással, a LyricsTraining alkalmazással, a text2mindmap gondolattérkép-készítővel, a Redmenta és Google Forms teszt-funkciójával, az Etherpaddal és a BookCreatorral is. Mindezeket a szókincs és a nyelvtan gyakorlására, készségfejlesztésre, tanórai összefoglalásra, véleménynyilvánításra és szorgalmi feladatokra használta. A diákok osztályzására is kreatív feladatokon, projekteken keresztül került sor.
A szakmai zsűri mellett a február 2-án lezárult online szavazásnak köszönhetően a közönség is kiválaszthatta a legjobbnak ítélt pályázatot: döntésük nyomán Márffy Bence, a Sárvári Nádasdy Tamás Általános Iskola tanára lett a közönségdíjas, több mint kétezer szavazattal. A magyar-történelem szakos pedagógus az iskolai oktatás mellett népszerű, irodalmi-történelmi témájú YouTube-csatornát is működtet 43 ezer követővel, amelyen szórakoztató formában mutat be a tananyaghoz kapcsolódó témákat. A gamifikáció módszerét rendszeresen használja, az ehhez kapcsolódó feladatok között szerepel plakátkészítés, képregényalkotás, társasjáték szerkesztése játékszabállyal, saját dolgozat készítése megoldókulccsal, tanult művek parafrázisainak megírása, kiselőadások, kisfilmek vagy épp Rambo-vers elkészítése is.
A szakmai zsűri tapasztalatai
Jocó bácsi fent ismertetett véleményét a szakmai zsűri másik két tagja is osztotta: mindannyian egyetértettek abban, hogy a pályázatra kivételesen sok magas színvonalú pályamű érkezett be, ezért nehéz dolguk volt a legjobbak kiválasztásánál.
Dr. Szűts Zoltán digitális pedagógia, média- és információs társadalomkutató, egyetemi docens a pályázatokkal kapcsolatban kiemelte, hogy a pedagógusok láthatóan sokat fejlődtek a digitális oktatás terén a Covid alatt, az általuk választott megoldások komplex szemléletet tükröztek. „Jó volt látni, ahogy az egyes pedagógiai célokhoz igazítják az oktatásra használt platformokat, kommunikációs csatornákat és számonkérési formákat. Azt is mondhatnánk, hogy ilyen rendszerszemlélettel lehetőség kínálkozik arra, hogy a digitális oktatás egyes esetekben a tantermi teljes értékű alternatívája legyen” – fogalmazott Szűts Zoltán.
Dóczi Attila „Attis” a pályázatok értékelése során számos olyan felülettel találkozott, amelyeket korábban nem ismert, és ezek rá is inspirálóan hatottak. „Rengeteg kreatív, játékos, érdekes megoldást láttam, amiket sokszor a részvételi oktatásba is jól beépítettek, még izgalmasabbá és szórakoztatóbbá téve a tanulást. Többször is azon kaptam magam, hogy arról ábrándozok, hogy milyen jó lett volna, ha az én diákkoromban is lettek volna ilyen eszközök (és persze tanárok), hiszen úgy én is sokkal jobban élveztem volna a tanulást” – tette hozzá.
A Hankook Oktatási Pályázati Programmal (HOPP) kapcsolatban minden fontos információ megtalálható a www.hankookpalyazat.hu oldalon.