Augusztusi BUÉK! – Avagy elindult az új tanév a pedagógusok számára
Az egyik leghitelesebb bizonyíték arra, hogy a tanári szabadság nem ,,az egész nyár” és a pedagógusok nem a könnyelműen általánosított három hónapon keresztül süttetik a hasukat, az augusztus 21-i kezdés. Még mindig találkozom megrökönyödött arcokkal, amikor mondom, hogy augusztus 21-én kezdünk. Hitetlenkedő kérdésekkel, hogy mi a bánatot csinálunk mi gyerekek nélkül az iskolában. Csak az erős idegzetűeknek ismételjük újra és újra, hogy bizony a pedagógus nem átmeneti gyerekfelügyeletet biztosít, amíg a szülők nem tudnak vigyázni a saját porontyaikra, hanem munkája módszertanilag átgondolt, kidolgozott, ellenőrzött szakmai programok alapján zajlik. Ez az iskola falain kívül láthatatlan előkészítő munka pedig ilyenkor történik. Ezt csináljuk mi addig, míg nincs gyerek az épületben. Ezen kívül javító vizsgáztatunk, tervezünk, dekorálunk, pályázunk, könyvet pakolunk, pedagógiai programot írunk, tanmeneteken dolgozunk, ismerkedünk és barátkozunk az új kollégákkal – ha vannak -, vagy a könyvekkel.
Egyébként ezek a hetek néha a Ki nevet a végén? játékra emlékeztetnek, amikor megy a tervezés a tantárgyfelosztásnál és óráról-órára változnak a lehetséges kombinációk, ki melyik osztályt kapja, hány órát tanít. Kinek, mi fér bele, mennyi plusz órát vállal. Hogy oldjuk meg, ha kevés, vagy éppen nincs szaktanár. Vannak ijesztő kérdőjelek és pillanatok, amikor úgy érezzük, ez lehetetlen, ez nem fog menni. Idén már tényleg nem tudjuk megoldani. Csak reméljük, hogy az égiek küldenek egy matek, fizika, biológia, stb. tanárt. Éppen hol, ki hiányzik a békés, boldog új évhez. Aztán valahogy mindig elkezdjük, folytatjuk és be is fejezzük, most majd a 2024/25-ös tanévet. Gondolom, így lesz idén is. De addig most örüljünk a viszontlátásnak, hogy a kollégák itt vannak, jönnek, mosolyognak. Remélhetőleg feltöltődtek, pihentek és lesz erejük a folytatáshoz.
Kezdeti derünket ne vegyék el az augusztusi hírek. Mindenki olvasta és értékelte magában az iskolai telekommunikációs eszközökre és egyebekre vonatkozó egységes szabályozást. Többek között ezzel kapcsolatban is lesznek megoldandó feladatok, kihívások, amelyekről biztosan sokat vitáznak majd az évindító értekezleteken az ország iskoláiban. Mert egy a rendelet a papíron és egy másik dolog, amikor azt be kell tartatni. Csak az tudja, milyen kihívásaink lesznek ezzel kapcsolatban, aki mozgott diákok között az elmúlt 5-10 évben. Ami pedig a tanerő vizsgáztatását, mobiltelefon korlátozását illeti, ne hergeljük magunkat előre. Eddig sem a magyar órámon üzengettem privát céllal, pedig nem volt megtiltva. Viszont használtam a saját mobil internetemet, amikor az iskolai akadozott, és beléptem a KRÉTA rendszerébe, mert be kellett írnom az órámat, vagy online tartalmakat terveztem arra a 45 percre. Azt hiszem, joggal érzem úgy, hogy felnőtt vagyok és el tudom dönteni, mikor és milyen céllal használom a mobilomat. Így ezt fogom tenni szeptembertől is. Jó lenne, ha a szeptember 2-i tanévkezdés tényleg mosolygós lenne. Botrányoktól, hergeléstől, fölösleges konfliktusoktól mentesek. A viták legyenek pusztán szakmaiak és konstruktívak, ami után még van kedvünk elkezdeni a tanévet. Ezt kívánom magunknak 2024/25-ös tanévre! BUÉK kedves pedagógusok és kedves szülők! Az erő legyen velünk!