Online-offline „való világa”,utolsó rész: „öt-pontos” gyakorlati tanácsok az online-offline neveléshez és az önneveléshez
szerző: Pólus Enikő
Az online-offline cikkek utolsó bejegyzéséhez érkeztünk, ahol gyakorlati tanácsokat szeretnénk adni az olvasóknak korosztály szerint lebontva!
Sok kialakult bizonytalan gondolat, alapos vagy alaptalan kritika, berögzült és mozdíthatatlan szokás kíséri a családok mindennapi média-, telefon- és internetes használatát, amiből viták, kellemetlen pillanatok, netalán agresszió születik. Az országban több iskolában is tartottam már a szülőknek előadást, mindenhol hasonlóak a gondok, de nincsenek működő megoldási stratégiák!
Érdeklődési körök alapján:
– A kisgyermek vágya, célja: a szülők technikai „kütyűinek” a megszerzése és időtlenségig tartó játék a rajta lévő játékokkal.
– A tinédzserek célja: a különböző közösségi felületek rendszeres elérése és a wifi használata, bárhova is utazna együtt a család.
– A legtöbb felnőttnek célja, hogy ellássa a munkáját vagy gyorsan, könnyen ügyintézzen. Azonban mint szórakoztató, stressz levezető, híradós informatív eszközként is megjelenik az életükben. Egyre okosabb és tökéletesebben működő eszközöket keresnek hozzá, így az online felületeket nyújtó technikai eszközök üzletvilága gyorsan fejlődik.
A gyerekek ma már tabletet használnak, így elsődleges felelőssége a felnőttnek van, hogy milyen tartalmú tabletet ad eleinte a kezébe. Ehhez hoztunk a Móra Kiadótól egy fantasztikus ajánlatot, ami mellé mi is szívesen odaálltunk. Hiánypótló és jó tartalommal feltöltött eszköz a mindennapos használatra, ahol a mesék életre kelnek: BOOKR KIDS MESETABLET, részletek a következő linkre kattintva olvashatók: https://www.bookrkids.hu/
Megkérdeztük Kovács Zsanettet, a Móra Kiadó marketing- és kommunikációs vezetőjét, mit gondol a mesetabletről, illetve mint kétgyermekes édesanyának milyen segítséget nyújt a mindennapokban?
„Kisgyerekes anyukaként azt látom, hogy a körülöttem levő szülők sokféleképpen viszonyulnak a táblagépekhez, videojátékokhoz. Van, aki teljesen elzárkózik és tiltja, és látom a másik végleltet is, aki örül, hogy nem kell a gyerekkel foglalkozni, kezébe adja, ül, csendben van, „kockul”. Én a kettő közötti álláspontot képviselem: mindent szabad, de csak keretek között és ellenőrzött, általam jónak ítélt tartalommal, ezért is szimpatizálok ezzel a kezdeményezéssel. Kimondottan hálás vagyok a „gépi segítségért”, például amikor várnunk kell valahol, vagy egyedül utazom két gyerekkel, és miközben vezetnék, a hátsó ülésről a szokásos „mikor érkezünk már meg?….. anya, a Laura elvette…de a Manó megütött….leejtettem és nem érem el…..szomjas vagyok” programot hallgatom”. Ilyen esetekben egy készülék életmentő és idegrendszer kímélő egyben, pláne, ha van rajta értékelhető tartalom, amit szívesen a gyerek kezébe adok.
Koromnál fogva (is) alapvetően papírkönyv párti vagyok, illetve örömmel hallgatok hangos könyveket is. Azon „kicsit” megszállott anyukák közé tartozom, akik már az egy napos gyereknek is olvastak, aki a barátnőjének már a kórházba a szülés utáni órában bevitte a fekete-fehér könyvet, így az én gyerekeim mese centrikusakká váltak. Van egy sor olyan helyzet, amikor nincs nálunk könyv, vagy nem annyi, a hangos könyvek a kisebbeket még kevésbé kötik le, ellenben a mozgó, hangos, dobozra emlékeztető dolgok mindegyiküket elégedetté teszik. Ilyenkor vehetjük elő a táblagépen olvasható meséket.
Összegezve pozitívumait, azért szimpatizálok vele, mert több korosztály részére több könyvet tartalmaz, a nagyobbak olvashatják, a kicsiknek viszont felolvassa. A hallott szöveget mindig kiemeli, tehát olvasni tanulók is jól hasznosíthatják. A képek animáltak, ezért az állandó akciókhoz szokott kis olvasókat is erősebben leköti. Egyúttal játék, mivel színezőket és interaktív elemeket is tartalmaz. Offline is használható, tehát valóságos – folyamatosan bővülő – kis könyvtárat hurcolhatunk magunkkal. Én azt gondolom, hogy aki eddig is olvasott a gyerekeknek, az örömmel fogadja, mert az eddig kihagyott időket is megtöltheti irodalommal, aki pedig eddig is sokat engedte gépeken játszani a gyereket, vagy nem szeretett felolvasni, annak azért segítség, mert a gyerek eddigi játékidejét egy értékesebb tartalommal töltheti meg. Mivel egy IOS és android rendszeren is futó programról, előfizetésről van szó, nekem külön tetszik még, hogy országhatárokon túl is könnyen hozzáférhetővé válnak a magyar könyvek.”
Köszönjük szépen! Most pedig induljunk el a tanácsok útján a részletek hullámaiba merülve. Az elkövetkező sorokra némi időt érdemes szánni, hogy a folyamatokat összefüggéseiben láthassuk! Az előző két részben már sikerült rávilágítani arra, hogy miért fontos a szemléletváltás az online-offline területen, most viszont korosztályra lebontva javasolnék ötleteket, amit a mindennapos gyakorlatba beépíthetnek a családok.
GYERMEKEK NEVELÉSÉT SEGÍTŐ AJÁNLATAINK (5 pontos válogatás a sok lehetőség közül):
A, Méhen belüli fejlődés időszakában
1. Amikor egy kismama offline térben tornázik, olyan mozgásérzeti élményeket szerez a pocaklakó gyermekének is, ami beépül az idegrendszerbe és fejleszti őt. Sok rövid, de átmozgató tornát találhatunk az interneten a mindennapokra! Ha ülünk és internetezve nézzük ezeket a mozgásokat, elmaradhatnak a gyermek idegrendszer fejlődésében optimálisan kialakult szintek! Mozgásra fel édesanyák, online közvetítés is segít benneteket!
2. Ha már a You Tube csatornáról hallgatjátok a zenét, akkor közben érdemes olyan ringató, egyensúlyt billegtető mozgásokat végeznie, ami a baba vesztibuláris érlelődését is fejleszti. Használjatok instrumentális zenéket is, amelyeket online területeken megtalálhattok „mix” formájában is.
3. A méhen belül fejlődő kisbaba érzékeli az anyában lévő hormonok segítségével az édesanya mentális és fizikai állapotát. Amennyiben a munkád miatt sok stressz faktor gyülemlik fel az e-mailek vagy online ügyintézések miatt, érdemes optimalizáltan, jobb idő beosztással megoldani a teendőket. Itt is igaz, mint az étkezésnél, hogy inkább „többször keveset e-mailezni”, mint egyszerre sokat!
4. Online-hoz való szoktatásra igaz, hogy már méhen belül kezdődik, emiatt mindenkinek javasoljuk, hogy a legfontosabb 9 hónapban mérsékelve és odafigyelve használja! Az utolsó hónapokban a gép előtt való ülés és görnyedés nem teszi lehetővé a hasi egészséges oxigénellátást!
5. Sok lehetőség adódik, hogy az édesanyák felkészüljenek a szülésre és az azt követő időszakra. Számtalan webes felületen megjelenő tanács van, hogy mit és hogyan kellene tenni-venni-etetni-altatni-szoptatni-játszani a baba körül. A jó ötletek mellé kerülhetnek olyan determinativ gondolkodású írások is, amit viszont nem kellene valós alapnak tekinteni! Nem szabad, hogy ezek a vélemények alakítsák egy édesanyában, hogy jó édesanya-e? Érdemes elbeszélgetni az idősebb generációval a mindennapokban és a megszerzett tudást, tapasztalatot átörökíteni, ami még aktuális, kipróbálni!
B, Újszülött és csecsemőkor (0-1 év):
1. Magyar szülészeteken tapasztaltuk, hogy egyes édesanyák kevesebb ideig büfiztetik, ringatják a gyermekeiket szülés után a technikai eszközök miatt! Pedig az első napok olyan fontos szimbiózist készítenek elő az offline térben, ami pótolhatatlan!
2. Szoptatás közben nem javasoljuk a rendszeres telefonok használatát, hiszen az anyai fókuszált odafigyelést a gyermekről a „tárgyra és az alkalmazásra” tereli, ezt a baba belső érzetté alakítja! Így nevelhetünk valós figyelemproblémákat a gyermekekbe! A kikapcsolódást és szórakoztatást ne ilyenkor végezzük, hanem a gyermektől távol.
3. Fontoljuk meg, hogy a közösségi oldalakon keresztül milyen fotót teszünk fel a gyermekeinkről, hiszen 15 év múlva ha találkozik vele, komoly feszültséget válthat ki a kapcsolatban.
4. Csecsemőkor olyan alapok szenzitív időszaka, amelyhez rengeteg offline tapasztalatra van szükség, hiszen a készségek és képességek harmonikus kialakulása ezen is múlhat! Így amíg a gyermekünk körülöttünk mászkál a szőnyegen, ne akkor intézzük az internetes, számítógépes ügyeinket! Mindig is lesznek halaszthatatlan dolgok, ami miatt a gyermek előtt rákényszerülünk ilyen tevékenységre, de ezeket, ha lehet, inkább külön helységben tegyük!
5. Egy éves kor előtt ne adjuk a kezükbe a telefonokat, a tableteket, az ipadet, hiszen ha még hangokat is hallat a szerkezet, a beszédfejlődést, beszédészlelést lassíthatja. Ilyenkor a gyerekek túlhallással rendelkeznek, emiatt a légtéren belül minden technikai eszköz alapzaját egyszerre és élesen hallhatják, amely nyugtalanságot okozhat bennük!
C, Kisgyermekkor (1-3 éves)
1. Ilyenkor a gyermek már szép lassan saját lábra állva elindul és megkeresi a szülei telefonját. Általában hajlamosak is vagyunk olyan elérhető helyre helyezni, ahol a gyermek birtokába kerül. Csodálkozva tapasztalhatjuk, hogy véletlenül a főnökünknek smile-t küldött egy sms-ben, pedig feloldó záras a telefonunk. A szülőknek ilyenkor már arra kell szoktatni magukat, hogy magasra helyezzék a készülékeket és ne legyen a gyermek számára elérhető!
2. Ez az az életszakasz, ahol már felkérezkednek a szülői ölbe, miközben anya-apa még egy utolsó linket becsatol valahova. Ilyenkor próbálják a kisgyermeki mancsok püfölni az klaviatúrát, hiszen leutánozzák már a felnőtteket. Megfigyelhetjük, hogy ennek következtében (pavlovi reflexszerű tanuláson alapulva) a képernyőn megjelenik valamiféle változás, váltás és ez a szokáskialakítás alapja. Ha nem történik reakció, akkor funkciógyakorló játék lesz, egy idő után elmarad az érdeklődés!
3. Amikor a dolgozó családtag hazaér és a gyermeke röpül tárt karokkal felé, akkor a telefont ki kell nyomni. Ha nem lehetséges, akkor még a bejárati ajtó előtt le kell tenni. Különben 10 év múlva ugyan így fogadják majd a szülőket!
4. Televíziós képernyőhöz való szoktatás ilyenkor történik, így nagyon fontos, hogy a gyerekek ne egyedül, hanem felügyelettel nézhessenek válogatott tartalmakat. Sok családban nincs már tévé és képernyőn követnek bizonyos műsorokat, így a kis felületű monitoron ez kiemeltebben fontos!
5. A felnőtt eszközén keresztül megközelített online játéktartalmak kifejezetten ártalmasak lehetnek ilyenkor a gyerekeknek, így fontos, hogy elérhetetlen legyen számukra még akkor is, amikor egy rendelőben sokáig kell várakozni a soron kerülésre. Ne ez legyen az, ami eltereli a figyelmét ebben az életkorban! Ha nyomkodja az eszközt és nincs fényreakció, akkor egy idő után érdektelen lesz felé!
D, Óvodáskor (3-7 éves)
1. A legnagyobb harc itt indul a technikai eszközökért, hiszen értelmi szinten már felfogják a használati útmutatást és érdekfeszítő oldalát. Minden jól fejlődő gyermektől természetes, hogy érdeklődik az iránt, amit neki nem szabad. Így a tiltást a keretek megszabása és a tartalommal való óvatos feltöltése fogja adni ebbe az időszakban!
2. A szülőknek itt már meg kell egyezniük abba, hogy a nevelés során milyen kereteket biztosítanak a gyermeknek és melyik életszakaszban hogyan, mivel töltsék fel! A saját határaikat is meg kell szabniuk az otthonaikban ahhoz, hogy a gyermektől ez elvárható legyen hosszabb távon.
3. A gyermek érdeklődése alapján érdemes elolvasni egy könyvet az offlineban és csak utána megnézni az onlineban, hogy milyen kiegészítő tartalmak vannak. De ezt kövesse egy újabb „való világban” megvalósult közös játék.
Pl. az érdeklődési kör:a dinoszaurusz: 1. elolvassuk az offline mesét: A dinók földjén;
2. utána interneten megnézünk a dinókről fotókat, animációkat; 3. majd azt követően az otthoni dinóknak közösen megépítjük a dínók földjét, ahol napokig szerep- és konstruáló játékokat játszhatnak. 4.Ha már unalmas és nem játszunk vele, akkor elpakolás előtt készülhet egy emlékfotó, amit feltöltünk egy tárhelyre + a gyerekszoba falára is előhivatjuk!
4. Érdemes lenne az óvodai ünnepségeken inkább lábakon álló kamerafelvevővel részt venni (erre egy csoport fel is kérhet valakit, akinek nem szerepel a gyermeke) a családonként mobiltelefonos felvevők helyett. A gyermekek a túloldalról annyit látnak, hogy a szüleik a levegőben tartva a telefonokat nézik a kis kijelzőt, így megszűnik a kapcsolatot alakító szemkontaktus!
5. A televízióban, moziban vagy online módon megnézett mesét jó lenne, ha a gyermek újra hallhatná élő szóban is!
E, Kisiskoláskor (6-10 év)
1. A legfontosabb időszak , hogy ne tiltsuk el a gyerekeket, hanem az iskolakezdéssel együtt jól és kiegyensúlyozott szoktatást hajtsunk végre! Ha csak az eszköz megvonásával büntetünk, akkor egyre jobban vágynak a használatra. Tiszta tartalommal feltöltött eszközöket biztosítsunk a számukra! Ehhez ajánlottuk is a mesetabletet.
2. Olyan kereteket próbáljunk lefektetni, amit a gyermekkel is évről évre átbeszélünk. Eleinte beszéljük meg vele, hogy mit tervez, miket szeretne megnézni, vagy mit szeretne játszani és ahhoz mennyi idő szükségeltetik! Készítsen egy mentális tervet, amelyről beszélhet nekünk és azt próbálja tartani!
3. Szoktassuk a gyermekeinket ahhoz, hogy az online térben töltött időt ugyan úgy tervezni és ellenőrizni is kell! Ne a mobilon lévő órán, hanem egy „régimódi” órát vagy karórát helyezzünk el a számítógép mellé, amelyen rendszeresen nézi és ellenőrzi önmagát. Eleinte nehéz lesz, de nagyon fontos, mert az idő azon belül elröpül. Az időbeosztásunk alapja a tervezés és ezt tanítani kell nekik! Eleinte segítsük őket azzal, hogy időnként megkérjük, hogy nézzenek rá az órára is és a vége közeledtét jelezzük nekik.
4. Ne legyünk olyan elfoglaltak és érdektelenek, hogy nem próbáljuk ki azt a játékot, alkalmazást, amivel a gyermek foglalatoskodik, hiszen akkor értjük meg őt, hogyha saját tapasztalatot szerzünk. Egy játékban levést leállítani a kellős közepén – amikor tetőponti hangulat uralkodik – csak azért, mert lejárt a kiszabott idő, indulatok és harag érzetek elindítását vonja magával.
5. Üzleteljünk! Ha a végén „könyörög”, hogy hosszabbítsunk időt, akkor tanítsuk mérlegelni. Van amikor lehetséges, de van amikor lehetetlen. Az életben is így működnek a dolgok!
pl: „Most nem lehetséges, mert indulnunk kell! De ha egész héten ilyen ügyesen tartod az időbeosztást és szó nélkül teszed azt, amit megbeszéltünk, akkor megtoldhatjuk a hétvégi idődet egy kis plusz idővel.” Egy kis humoros megjegyzés pedig oldhatja az apróbb feszültségeket: „Persze feltéve, ha engem is megtanítasz rá!”
F, Prepubertás- és pubertáskor (10-18 év)
1. Ebben az időszakban lépnek be a közösségi felületek, amiben aztán eltűnik a dimenziónk tere, ideje, a realitásérzékelés és a gyors reakciók egymás beírásaira komoly feszültségkeltők az alakuló baráti- és párkapcsolataikban. Javasoljuk, hogy a szülő nagyon pontosan fektesse le és egyezzen meg a gyermekével abba, hogy mit posztolhat és mit nem a felületekre (cím, életkor, mikor hol van, olyan fotó, amin felismerhető az otthona vagy a háttérben lévő értéktárgyak, esetleg az iskola, ahova egyedül közlekedik). Nyíltan és tabumentesen kell velük erről beszélgetni. Amennyiben lehet, a szülőt is jelölje be a gyermek a közösségi oldalon (amennyiben fenn van).
2. Beszélgetni kell velük az online bűnözésről, a visszajelölésekről ismeretlenül. No meg arról, hogy bennük megbízunk, csak azokban nem, akik néha őket körbeveszik és rosszat akarnak annak, aki hiszékeny.
3. A snapchat az egyik legnépszerűbb alkalmazás a fiatalok körében, ahol fotókat, rajzokat vagy videókat küldhetnek egymásnak. A fogadó fél maximum 10 mp-ig láthatja azt, aztán valahova eltűnik. Bűnözés során használtak már fel így feltöltött fotókat! A Snapchat Androidra és IOS-re is ingyenesen letölthető. A regisztrációhoz meg kell adni egy e-mail címet, jelszót és születési dátumot. Elvileg 13 év alatti gyermekek nem regisztrálhatnak! Sikeres regisztráció után első lépés, hogy meg kell adni a telefonszámot, hogy a személyazonosságot ellenőrizze. Sms-ben megkapja a kódját és bejelölhet ismerősöket! Fontos tudniuk, hogy sok ismeretlen személyazonosságú ember próbálja ismeretlenül bejelölni a gyermekeinket, aztán esetleg fotók alapján megtalálni vagy „randevúra” hívni! Beszéljünk az idegenekkel való találkozók veszélyeiről vagy arról, hogy az alakuló önbizalmuknak nem tesz jót, ha egy fotót kitesznek valamelyik nemi szervükről és olyan visszajelzéseket kapnak, amik nem reálisak!
4. Sokszor úgy tanulnak másnapra, hogy közben a közösségi oldalakon zajlik a kommunikáció. Online tanulószoba ez, ami igen csak eltereli a fókuszált figyelem és memorizálási lehetőségeket. Ugyanakkor így nem érzik egyedül magukat, ha valami nem sikerül a tanulásban. Egymásnak is segítenek. Figyeljünk a gyermek teljesítményeire az iskolában, és amint romlik, érdemes erre a területre jobban odafigyelni, vagy tanulás utánra tenni a chatelést! Megfosztani egy bizonyos életkor után nem szabad, mert nekik ez az online játszóterük, ahol találkozhatnak egymással! Aki nincs rajta, az kiszorul, izolálódik az offline közösségi térből másnap!!! Azonban este csak egy bizonyos ideig engedjük, hogy utána pihenhessenek!
5. Sok gyermeknél látjuk, hogy az offline kötelező olvasmányok nem olyan érdekesek vagy depresszív hangulatuk és hosszú bevezetésük miatt leszoknak a könyvről, emiatt érdemes olyan irodalmakat beszerezni, amik aktuálisan róluk és érdekes témákról szólnak. Ehhez ajánljuk a Móra Kiadó Tabu Könyveket vagy a nemrég megjelenő egyik könyvet: SZEX, DROGOK, FACEBOOK
http://www.mora.hu/konyv/szex-drogok-facebook.
2. FELNŐTTEK NEVELŐDÉSÉT SEGÍTŐ AJÁNLATAINK:
A, Ifjúkorban (18-25 év)
1. Ilyenkor már felügyelet és kontroll nélkül használják a felületeket. Többet engednek meg maguknak, mint arra szükség lenne, de ne felejtsük el őket saját felelősségre tanítani. Ha másnap azért ingerült és nem sikerült jól a randija, mert túl fáradt volt, akkor el lehet beszélgeti arról, hogy az éjszakába nyúló internetezés miként hat az idegrendszeri kimerülésre és ebből következően a kapcsolatainkra!
2. A tanulmányaikhoz és a munkakereséshez kifejezetten előnyös, ha optimálisan és ügyesen használják a számítógépes alkalmazásokat! Mostanra már sok tapasztalatot szereztek és próbálkoznak az online-os alkotásokkal, programírással, üzleteléssel, alkalmazásokkal. Még játszanak, de a játéktartalom mostanra megváltozik. Azonban próbáljuk őket még kicsábítani a szabadba focizni, bringázni, túrázni, programokra.
3. Rájönnek arra, hogy az offline tér megtapasztalt testi-lelki érzelmei nem váltható ki az online felületen, így egyre gyakrabban járnak el éjszakai bulikra, randikra, ismerkedni, koncertekre. Ezt sokszor a közösségi terekben szervezik össze, így érdemes arról is beszélni, hogy egy buliba érkezhet olyan hivatlan vendég, aki látszólag „zsír”, azonban egyetlen célja, hogy megvegyék az általa terjesztett „port”. Muszály beszélnetek velük arról, hogy milyen veszélyek várhatóak egy ilyen buliban . Ne járjanak egyedül mosdóba, ne fogadjanak el idegenektől italt, vagy ha isznak valamit, ne hagyják ott felügyelet nélkül. Inkább taxival közlekedjenek, mint éjszaka a városba. Sokszor épp a baráti kör tesz bele egy kis tablettát valakinek az italába gondolván, hogy úgy sem lesz belőle baj. Fontos megtanítani nekik a kulturált italozást és az olcsó italozások mellékhatásairól is tudniuk kell. Elég felvilágosultak, néha többet tudnak nálunk az aktuálisan piacon lévő porokról, drogokról, füves cigiről. Így nekünk marad az online-os „utána nézek és felkészülők mindenre”!
4. A fiatal felnőtt gyermekünk már bezárkózik vagy elvonul tőlünk, mivel a felnőtté válás leszakadásában van benne. Érdeklődik a szexualitástartalmú oldalak iránt, amely mentén már rendszeresek esetleg az önkielégítések. Merjünk beszélgetni velük tabu nélkül a szexualitásról és arról, hogy a realitás az offline-ban sokszor különbözik az online-os irreális megtapasztalásaitól. Itt az ideje a moralitásról, értékekről, erkölcsről úgy beszélni, mint beépítendő folyamat!No meg a következményekről!
5. Ismerjük meg offline térben a fiatalok haverjait! Ehhez az kell, hogy bejöhessenek az otthonainkba, ami egy felfordulással, hűtőkiürítéssel és hangos zenei hatással járhat. De legalább megtudhatod, hogy kikkel és miként barátkozik, és ha szükséges még a segítségükre is lehetsz bizonyos területen.
B, Felnőttkor (25-65 év)
1. Párkapcsolati-házassági megalapozás és magánéleti időszakban nagyon sok konfliktust okoz, hogy a technikai eszközök használatában a felnőtt társadalomban nincs alkalmazott illemtan. Mindenki kiéhezett a gyors információáramlásra, emiatt bármikor, bárhol utána néz valaminek akkor is, amikor esetleg offline térben mással kéne foglalkozni az „itt és most” pillanatában. Hálószobába estére és éjszakára nem javasoljuk a mobilok aktív használatát. Kimutatható, hogy az egymás iránti vonzódás egyik leépítője lett!
2. Ne mobilcsörgésre ébredjünk, hanem egyéb ébresztőóra jelzésére. Ha már kézbe vesszük a mobilébresztőt, akkor ébredezéshez a felnőttek rámennek a friss hírekre vagy közösségi oldalra és elmarad az igen fontosnak vélt egymáshoz bújás, közös ébredés szakasza egy párnak!
3. Fontos dolgokat nem sms-ben és e-mailben kell tisztáznia egy párnak, hanem személyesen offline térben, higgadtan és megadva egymásnak a tiszteletet, minőségi időt!
4. E-mailjeink megválaszolását lehetőség szerint ne este intézzük, amikor a párunkkal együtt töltjük az időt! Próbáljuk meg az időt úgy szervezni és beosztani, hogy ne menjen a párkapcsolatunk minőségi idejére! A lehetetlent is lehetségessé kell tenni!
5. Ha mi magunk nem tartunk fegyelmet, időkorlátot és keretet a saját online használatunkban, akkor elvárhatatlan, hogy a gyermekeink szívesen töltsenek velünk időt az offline-ban vagy hogy ne váljanak „függővé”!
Önfegyelmezés, önkontroll, önképzés, önismeret, önreflexió rendkívülien fontos lehet, főleg ha beépítjük a mindennapjainkba!
3. IDŐSEBB ÉLETKORT SEGÍTŐ TAPASZTALATAINK:
Elmúlt hetekben az egyik előadásom kapcsán beszélgettem olyan hölgyekkel és urakkal, akik tanfolyamszerűen megtanulták a számítógépes lehetőségek használatát és gyermekeik, unokáik segítségével beléptek az online felületekre. Néha egy kis megsegítésre szorul még az alkalmazott rendszer, de ez sem szegte kedvüket. Beszámolójukból kiemelném a következő összegyűjtött gondolatokat:
1. amióta használják az internetet, azóta kevésbé érzik magányosnak és elszigeteltnek magukat, hiszen skype segítségével rendszeresen beszélgethetnek azon rokonaikkal, barátaikkal, akik más országokban élnek és az offline térben nem tudnak rendszeresen találkozni.
2. Online segítségével olyan gyógyszerekhez, segédeszközökhöz juthatnak, ami a mindennapos komfortosabb érzetek megteremtéséhez, egészség fenntartásához vagy netalán az életben maradásukhoz szükséges.
3. Sokan úgy érzik, hogy utazásban a lehetőségek tárháza kitárult a fiatal korukhoz képest, de a test gyengélkedése miatt már lehetetlen a „való világban” utazniuk. Így az internet segítségével bárhol bármire rácsodálkozhatnak. Sőt közelebbi helyekre webes foglalás segítségével el is utazhatnak.
4. A mindennapos könyvolvasásukat sokszor kíséri egy online-os keresgélés, hiszen utána néznek dolgoknak, amikről a költő, író mesél a művében és így még élvezetesebb az olvasás.
5. Ha már nehéz a bevásárlás, akkor online megrendelést alkalmaznak és házhoz szállítják az ételeket, nem kis fáradtságtól kímélve meg magukat!
Mindenkinek kívánunk bölcs döntéshozatalokat és a hétköznapokban kitartást, amely hosszú távon megszüli az optimalizált eredményeket!