10 játék, ami segíti a kicsi fejlődését
A kognitív és nyelvi fejlődést is támogatják a következő mókás elfoglaltságok, érdemes kipróbálni őket a nyári szünetben.
A parents.com és a Babaszoba összeállítása:
1. Játsszunk különböző textúrákkal
A totyogók az érzékszerveiken keresztül tanulnak, ezért imádnak megérinteni, megszagolni és megkóstolni mindent, ami az útjukba kerül. Így fedezik fel a világot maguk körül. Egy vastag fekete filctollal rajzoljuk fel egy nagy kartonlapra 1-től 10-ig a számokat és az ABC betűit, majd hagyjuk, hogy a kicsi különböző textúrájú anyagokkal (dörzspapír, bab, vatta, tészta, pipaszurkáló stb.) feldíszítse őket. Ezután ahogy a kicsi végigsimítja a kis ujjait rajtuk, megtapasztalhatja, hogy hogyan formálódik egy-egy betű. Minden nap mondjuk ki együtt hangosan a betűket és számokat, ahogy a gyerek végigfuttatja az ujjait rajtuk. Később készíthetünk egy olyan lapot is, amire a kicsi nevét írjuk fel és azt díszíti ki. Észre fogjuk venni, hogy a gyermekünk nagyon hamar az utcán is fel fogja ismerni ezeket a betűket.
2. Méricskéljünk
Habár a vonalzó a legismertebb mérő eszköz, miért ne méricskélhetnénk más tárgyakkal is? Feküdjön a kicsi a fűben a hátára, majd helyezzünk egymásra almákat, és mérjük meg hány alma “magasságú” a gyerek Na és vajon hány legó magasságú a kanapé? Vagy hány fakocka magas a hűtő? Terítsük be a gyermek ágyát könyvekkel, és számoljuk meg együtt hány darab kellett ehhez? Mindig mondjuk ki együtt hangosan az eredményt, így a kicsi hamarosan egyedül fog számolni és méregetni mindent, ami csak szembejön vele.
3. Címkézzük fel
Címkézzünk fel néhány használati eszközt a lakásban, pl. a hűtőt, az ablakot vagy egy széket. Egyszerű, azonos méretű nagybetűket használjunk ehhez mindenhol, így könnyebb lesz felismernie őket a kicsinek. A Childcarelounge.com szerint a felcímkézés segít megérteni a gyereknek, hogy minden egyes tárgyhoz tartozik egy bizonyos szimbólum, ami leírható és ami alapján beazonosítható. Ha elég idős a gyermekünk, kérdezzük meg tőle, hogy milyen betűvel kezdődik a “lámpa”, majd kérjük meg, hogy találjon egy olyan címkét, ami szintén ezzel kezdődik. Amíg kicsi, addig csak mutassunk rá egy-egy betűre, és hangosan betűzzük. Ha napi szinten foglalkozunk ezzel, a gyermek idővel tárgyaktól függetlenül is képes lesz felismerni a szavakat.
4. Hova való?
Minél hamarabb beavatjuk a gyermekünket az otthoni rendszerezés rejtelmeibe, annál előbb megtanulja, mi hova való és felelősséget is fog érezni a dolgok rendben tartásáért. Címkézett dobozba kerülhetnek a játékai, a ruhái és tudni fogja, hol a helye a tányéroknak, poharaknak. Amikor együtt elpakolunk nap végén, játsszunk vele “hova való?” játékot! Kérdezzük meg tőle, hogy “hova valók ezek a játékok?” Vagy “hova valók a cipőcskéid?” Viccből olyat is csinálhatunk, hogy direkt a mélyhűtőbe tesszük a kanalakat, majd megkérjük a kicsit, hogy javítsa ki a “hibát”. A gyerekek imádnak segíteni anyának és apának, akik egyszerűen nem emlékeznek, hol tartjátok a kávéscsészéket! Bridge A. Barnes és Stephen M. York a Common Sense Parenting of Toddlers and Preschoolers c. könyv szerzői szerint ezek a feladatok segítenek felelősséget, segítőkészséget tanítani a gyerekeknek és erősítik a családhoz való tartozás érzését.
5. Kincsvadászat
A gyerekek igazi kis nyomozók és imádnak felfedezni. A kincsvadászatot játszhatjuk akár bevásárlás közben is: keressünk olyan gyümölcsöket, amik egyszínűek (pl. lilák) vagy olyan dolgokat, amik azonos formájúak (pl. kocka). Ha a kicsi elakadna, segítsünk neki azzal, hogy elé teszünk három tárgyat és megkérdezzük “melyik piros? melyik kör alakú?” Megkérhetünk egy nagyobb gyereket arra is, hogy otthon keressen olyan könyvet a polcon, aminek a címe egy bizonyos betűvel kezdődik vagy van benne egy bizonyos szó vagy szám.
A további 5 fejlesztő elfoglaltság a Babaszoba oldalán olvasható.