Verbális fejlesztés II. – Térbeli viszonyok, idő
A szóbeli fejlesztés rendkívül sokrétű feladat, magában foglalja a hallott szövegértés, a megnevezés, a szókincs, a nyelvhelyesség… stb. fejlesztését. Sorozatunkban ezekhez mutatunk be játékokat.
Hová mész te kis nyulacska?
Eszközök
- 2 darab dugóból készített nyuszilábnyom
- nyomda
- festék
- csomagolópapír
A játék menete
Csomagolópapírra nyusziházat, különböző fákat (lombos, fenyő), bokrot, patakot, különböző színű virágokat, répát rajzolunk. A formák jól követhető útelfordulási pontok legyenek a ház és a répa között. Az óvónő az irányok és a következő állomás megnevezésével jelzi az útvonalat. („Elment a nyuszi répát keresni. Elindult előre a fenyőfa felé. Elfordult jobbra a kék virághoz, de nem talált répát. Továbbindult előre a bokor felé.”) A gyermek ennek megfelelően halad a nyuszilábnyomokkal, váltott kézzel. Minden állomásnál a festékbe mártja a nyomdákat. (irányok verbalizálása, vizuális-tériverbális keresztcsatornák, lateralitás, szem-kéz koordináció)
Rendet Lenke
Eszközök- kislánybáb- a terem bútorai, tárgyai
A játék menete
Rendet Lenke egy nagyon rendetlen kislány. Sohasem tudja, hová teszi a dolgait. Segítséget kér a gyerekektől, mert nem találja például a kulcsot, poharat, ceruzát. A keresendő tárgyat előre elrejtjük valahová. A gyerekek Lenke útmutatásával a keresésére indulnak. „Nézzük meg az asztalon!… A labda mögött… A kosár mellett… A könyvespolcon alul…” Ezt folytatjuk, amíg „sikerül” megtalálni a kulcsot. Alapvető helyzetek megnevezésével indítsuk a játékot. (helyzetek verbalizálása, térpercepció, téri-verbális keresztcsatornák)
Rohanó Piroska
Eszközök – nincs különösebb eszközigénye
A játék menete
Rohanó Piroska futva érkezik vendégségbe, panaszkodik a gyerekeknek, hogy neki soha sincs ideje, mindig siet valahová. Például: „Reggel fölkelek, beágyazok, megmosakodom, reggelizem, fogat mosok, felöltözöm, és már szaladok is az óvodába. Te mit teszel reggel?” „Később, amikor már játszottam egy kicsit a barátommal, sietek kezet mosni, reggelizni, hogy tudjak az óvó nénivel játszani, mielőtt kimegyünk az udvarra. Te mivel játszol délelőtt?” Mindennapi, saját tapasztalatokat tartalmazzanak az első beszélgetések. (időbeliség verbalizálása, szeriális memória, auditív-verbális keresztcsatornák, szókincsbővítés, kifejezőkészség)
Forrás: ovonok.hu