Olvasáskultúra- és szövegértés fejlesztés képzés pedagógusoknak – akkreditált, térítésmentes módszertani lehetőség
Pályázat a hatékony szövegértés tanításához
Hatalmas küzdelem folyik naponta az oktatási intézményekben azért, hogy a gyerekek szövegértése javuljon, hiszen ez az egyik legnagyobb akadálya a tananyag elsajátításának. A 2018-as és a 2023-as PISA felmérések is azt mutatják, hogy ma Magyarországon minden negyedik gyermek küzd olvasási és szövegértési nehézségekkel, sőt 2023-ban olvasás terén az eredmények az előző felméréshez képest romlást mutatnak.
Egy időben nagyobb hangsúly került a kompetencia alapú szövegértés fejlesztésére, de az utóbbi években például a korábbi feladatgyűjtemények nem rendelhetők. Így mindenki a saját habitusának, időbeosztásának, ötleteinek megfelelően próbál fejlődést elérni a tanórákon.
Történik ez akkor, amikor már nem kérdés, hogy a fejletlen szövegértés a hatékony tanulás akadálya, a motivációs problémák egyik oka. Kinek lenne kedve tanulni, ha nem érti a szövegek, feladatok nagy részét, vagy több idő kell neki ehhez és folyamatosan lemarad?
A pedagógusok számára alig áll rendelkezésre olyan módszertani segítség, mely az olvasás fejlesztésére fókuszálna alsó tagozatot követően. Éppen ezért az United Way Magyarország különleges képzést szervez, amelynek célja hogy a résztvevők alkalmasak legyenek a 10–18 éves korú tanulók szövegértésének és olvasáskultúrájának fejlesztésére, olvasásfejlesztő foglalkozások tervezésére, megvalósítására tantárgyi és tantárgyaktól független szövegek felhasználásával.
A képzés a Hallgatói Mentorprogramban, majd a Motiváció Tanodákban kidolgozott módszertanra épül, amelynek elméleti alapjai részben a Motiváció Oktatási Egyesület elnökéhez, Dr. habil. Fejes József Balázs (kutatócsoport-vezető, MTA-SZTE Olvasás és Motiváció Kutatócsoport) munkájához köthetők.
Az Olvasáskultúra- és szövegértés fejlesztés képzés – akkreditált, térítésmentes módszertani képzés az oktatási intézmények szakemberei számára.
A képzés elméleti része az olvasás fejlődésével, jelentőségével, a motiváció néhány jelenségével, valamint ezek összefüggésével foglalkozik. Az elméleti alapozást követően az olvasás fejlesztésére alkalmas gyakorlatokat, játékokat ismerhetnek meg és próbálhatnak ki a résztvevők. A képzés közös gondolkodás és kooperatív munka által dolgozza fel azokat az ismereteket, amelyek az egyéni vagy kiscsoportos olvasásfejlesztő foglalkozások megvalósításához, valamint az olvasási motiváció erősítéséhez szükségesek.
A képzésen résztvevők képessé válnak a tanulók fejlesztésére alkalmas szövegek és a kapcsolódó feladatsorok összeállítására. A sikeres pályázók három napos, térítésmentes pedagógus módszertani továbbképzésen vesznek részt, amelyet 2025. február 28-án és március 1- 2-án tartanak, személyesen Budapesten. A továbbképzést a Motiváció Oktatási Egyesület szakemberei tartják, saját fejlesztésű, eredményesen kipróbált motiváció alapú szövegértés-fejlesztés módszertan keretében.
A képzés további részletei és a pályázati űrlap itt található.