Megvannak az Edison100 győztesei!
Idén először díjazták Magyarország legjobb, gyerekeket fejlesztő kezdeményezéseit. Az Edison100 listán összesen száz jelöltből 6+1 kategóriában kiosztott elismerést olyan szereplők érdemelték ki, akik innovatív és jövőbarát módon fejlesztik az általános iskolás korú gyermekek tudását és készségeit az iskolák falain túl.
A díjazottakról szakmai zsűri döntött, illetve közönségszavazás alapján dőlt el, ki kapja a hetedik díjat. Az Okos Doboz, a PontVelem Okos Program, a KórházSuli Alapítvány, a Káva – A Résztvevő Színháza, a NoBadKid, az Élménybiológia és a Tanulás Könnyítő Program vittek haza díjat.
“Már az Edison100 listán is csupa olyan kezdeményezés szerepel, akiktől érdemes tanulni, és az is a célunk, hogy megmutassuk a jó gyakorlatokat Magyarországon, útmutatást nyújtsunk a szülőknek, pedagógusoknak, és mindenkinek, akit foglalkoztat a gyerekek jövője. Tegnap hat kategóriában mutattuk be a győzteseket, akiket a szakmai zsűrink, azaz Gondolkodó Körünk választott ki, illetve a közönségszavazás nyertesét is díjaztuk. Számunkra pedig legalább annyira fontos, hogy a tegnapi díjátadón találkozott először 100 olyan innovatív szereplő, akiket ugyanaz a cél hajt, és számos újszerű módszert alkalmaznak a gyerekek fejlesztésében. Ezzel a közösséggel kezdjük építeni az Edisonplatformot.”- mondta el Barta Nikolett és Veres Rita, az Edisonplatform vezetői.
Az Edison100 lista győztesei
Digitális világ kategória: Okos Doboz
Az Okos Doboz egy tankönyvfüggetlen digitális taneszköz (okosdoboz.hu). Az oldalon több mint 10.000 grafikus feladat, 30 gondolkodási képességet fejlesztő játék és 160 egészségnevelési animáció található.
Esély kategória: KórházSuli Alapítvány
Betegségük miatt magántanulói státuszban tanuló gyerekeknek segít lépést tartani az iskolai tananyaggal, osztálytársaikkal, barátaikkal. A KórházSuli kortárs segítő csoportok önkéntes munkájára épül, így nemcsak a beteg, hanem az egészséges gyermekek széles rétegeinek tudását, szociális érzékenységét is fejleszti.
Fenntarthatóság kategória: PontVelem Okos Program
A program játékos formában ösztönöz a szelektív hulladékgyűjtésre, a pénzügyi tudatosságra és a fenntartható életmódra, miközben hangsúlyozza az egymást segítő karitatív tevékenységek fontosságát.
Kreatív kategória: Káva – A Résztvevő Színháza
Gyerekeknek és fiataloknak készítenek aktív gondolati, érzelmi és fizikai részvételre építő színházi nevelési előadásokat. Bevonáson alapuló előadótechnikát alkalmaznak, mely elmossa a határt színészek és nézők között, így a résztvevők a lehető legnagyobb mértékben alakíthatják az eseményeket és személyes viszonyukat a fókuszba helyezett problémához.
Tudatos nevelés kategória: NoBadKid
Olyan gyerekekkel dolgoznak, akiket már sok intézmény vagy akár a családjuk is visszautasított. Hisznek abban, hogy nincs rossz gyerek, csak meg nem értett, és hogy a legnehezebben tolerálható viselkedésű gyerekek vannak a legnagyobb bajban. A NoBadKid nem adja fel, eléri őket és megtesznek mindent, hogy őket és családjaikat sikerekhez segítsék mindennapi életük során.
Tudomány kategória: Élménybiológia
Az Élménybiológia egy tudománynépszerűsítő felület, és összefoglaló neve az olyan inspiráló és innovatív módszereknek, melyeket nem csupán biológiatanárok, hanem bármely pedagógus alkalmazhat. Az alapító Joós Andrea biológiatanár, tudománykommunikációs szakember, aki kollégáival folyamatosan a 21. századi tanári önkép és módszertan fejlesztésén dolgozik.
Az nlc.hu oldalán keresztül összesen több mint 12,000 szavazat érkezett a kezdeményezésekre.
Közönségdíj: Tanulás Könnyítő Program
A Tanulás Könnyítő Program olyan innovatív oktatási program, amely a tanulás öröméről szól. A gyerekek a sikeres, boldog életre készülnek, ahol öröm a tanulás. A TKP-módszerrel a gyerekek egyre kompetensebbnek érzik magukat a tanulás területén, megismerik önmagukat, értékeiket, erősségeiket, ezért bátrabbak magabiztosabbak és egyre sikeresebbek lesznek.
Különdíjak a Cappy-től
A Coca-Cola Magyarország brandjei közül a Cappy külön mentorprogram keretében vette ki a részét az Edison100 szereplők támogatásából.
Szűcs Judit a Coca-Cola Magyarország képviseletében elmondta: “Azért döntöttünk a kiemelt támogatás mellett, mert a Cappy számára a jótett az apró figyelmességekről szól, amik kifejezik a törődést, közelebb hoznak minket egymáshoz és pozitív változásokat indítanak az életünkben. Hétköznapi apró jócselekedetekre buzdítanak mindenkit, hiszen – ahogy a Cappy szlogenben is megjelenik – „A jótett érzése jóízű”.
A Cappy által mentorált szervezetek: Amigos a gyerekekért Alapítvány, Füri ZeneTér, Hópárduc Alapítvány, Hősök Tere, Igazgyöngy Alapítvány, InDaHouse Hungary Egyesület, Jeleven – A Jelnyelvi Játszótér, Digital Skills – Okoseszközt Okosan, Skool (Technológiai Oktatásért Alapítvány), Uccu Roma Informális Oktatási Alapítvány
Az Edisonplatformról
Április elején indította el a Bridge Budapest Egyesület az Edisonplatform kezdeményezést, amely a gyerekek jövőre való felkészítésére fókuszál, és célja, hogy a gyerekek jövőjével foglalkozó civil, piaci, tudományos, oktatási szereplők jobban összekapcsolódjanak. “Mi felkutatjuk a jó gyakorlatokat, amelyekből érdemes tanulni, megmutatjuk, megosztjuk és elismerjük őket. A szereplők összekapcsolásával nemcsak tudást térképezünk fel, hanem reményeink szerint beindítunk valami újat. Azt is tudjuk, hogy az együttműködésekből, kapcsolatokból új kezdeményezések születnek majd. Az Edisonplatform segítségével többféle nézőpontot szeretnénk megmutatni, a jó kérdéseket feltenni, szempontrendszert, tudást adni, és leginkább irányt mutatni az útvesztőben. Ennek első lépése az Edison100 kezdeményezésünk.” – mondta Barta Nikolett és Veres Rita, az Edisonplatform két vezetője.
Az üzleti szereplőknek is van felelőssége a gyerekek jövőjének formálásában
Az Edisonplatformhoz csatlakozó 13 menő cég, akik lehetővé tették a kezdeményezést elindulását, szintén részt vettek a rendezvényen. A szervezők menő cégnek nevezik azokat a cégeket, amelyek anyagi támogatáson túl személyes elköteleződésükkel is a kezdeményezés mögé álltak, és munkavállalóikat is aktív részvételre buzdítják. Közéjük tartozik Bodor Péter az Aegontól, Uzsák Éva Virág az Aon Magyarország Talent Solutions-től, Szűcs Judit a Coca-Cola Magyarországtól, Márton Katalin a Praktiker képviseletében, valamint az UniCredit Bank. Knezevics Viktor a BP-től, Fertig Balázs a MOL Nyrt.-től és a Nestlé Hungáriától Dr. Tompa Gábor. Csatlakozott továbbá Varga Eszter a Pannonhitel Zrt. vezetője, Árvai Péter a Prezi vezérigazgatója, Nagy György a Sigma Technology ügyvezetője, Vidó Andrea a Gyerek Szigettől, Gazsi Zoltán az Eisberg Hungary Kft-től, valamint az ARM Hungary csapata.
A Bridge Budapestről
A Bridge Budapest egy magyar vállalkozók által 2013-ban alapított nonprofit szervezet. Az alapító cégek között olyan globálisan is ismert szereplők állnak, mint a Prezi, NNG, Ustream és LogMeln. Az Egyesület célja, hogy működésével fejlessze a meglévő üzleti kultúrát Magyarországon úgy, hogy összeköti és láthatóvá teszi az érték alapon és hosszú távon gondolkodó üzleti cselekvőket: az üzleti szegmenst, a civileket és a fejlődni vágyó magánembereket, fiatalokat. Ennek keretében olyan kezdeményezéseket indított már el, mint a cégek transzparens működését elismerő Vállalható Vállalkozás önellenőrző teszt és minősítés, valamint a 9 és 14 év közötti gyermekeknek szóló élményalapú vállalkozási műhelyként működő Bridge Bizniscool, amely az ország 30 pontján elérhető.