
#nemluxustaska: 9400 rászoruló nő egészsége és méltósága kapott megerősítést – Sok cég ezt „vette” virág helyett nőnapra
A #nemluxustaska akcióban idén 9400 alapvető tisztálkodási és higiéniai termékekkel megtöltött táska gyűlt össze. A mozgalom indulása óta már 64 ezer csomagot ajánlottak fel az adományozók a menstruációs szegénységben érintett nőknek. Idén több vállalat a nőnapi virágok helyett is #nemluxustáskákat készített. A táskákat ebben az évben is a Máltai Szeretetszolgálat juttatja el a rászoruló lányoknak, édesanyáknak az ország minden régiójában.
A 2025-ös volt az ötödik #nemluxustaska akció: a nélkülözhetetlen higiéniai és tisztálkodási termékekkel megtöltött táskákat március 3-15. között lehetett átadni országszerte húsz gyűjtőponton, valamint csomagküldéssel. A széleskörű összefogás révén idén 9400 táska gyűlt össze, a mozgalom indulása óta így már 64 ezer rászoruló nő kapott #nemluxustáskát – és ennél is többen tájékozódhattak hiteles forrásból, tabuk nélkül a menstruációs szegénységről. A táskák túlmutatnak a tárgyi segítségen: a gondoskodás és figyelem jelképei, a megajándékozottak önbecsülését, méltóságát erősítik.
A beérkezett adományokat ez évben is a Máltai Szeretetszolgálat juttatja el célzottan oda, ahol a legnagyobb szükség van rá. A karitatív szervezet mélyszegénységben élő, nehéz szociális helyzetben lévő vagy hajléktalan nőknek adja át a táskákat többek között nappali melegedőkben, szállókon, családok átmeneti otthonában, önkéntescsoportok adományosztásain, fogyatékosotthonokban, hátrányos helyzetű települések iskoláiban. Idén a Máltai Szeretetszolgálat adomanyozz.hu platformján keresztül utalással is lehetett támogatni a kampányt: 752 501 Ft gyűlt össze, melyet a szervezők a menstruációs szegénység május 28-i világnapja kapcsán további higiéniás termékek vásárlására fordítanak – ezeket is a Máltai Szeretetszolgálat adja át a nélkülözőknek.
A gyűjtést több tucat önkéntes segítette, némelyikük azért jelentkezett, mert korábban maga is kapott táskát. Az akcióhoz 2025-ben már mintegy háromszáz vállalat csatlakozott, a gyűjtőpontok között volt rendelő, kávézó, nyelviskola, esküvőiruha-szalon, benzinkút és squash klub is. Népszerűek voltak a céges gyűjtések, melyeket Sipos-Mohai Réka pénzügyi szakember, #nemluxustaska-szervező koordinált. Volt vállalat, amely megduplázta a munkatársak által felajánlott táskákat. Több cég a nőnapot kapcsolta a társadalmi felelősségvállaláshoz: a „szokásos” virág árából inkább adománytáskákat állított össze, a hölgy munkatársak részvételével és örömére. Nagy volt a forgalom a fővárosi gyűjtőponton: Huszka Ágnes stylist-színtanácsadó, a #nemluxustaska-akció egyik alapítója stúdiójába az adományok több mint harmada, 3820 db táska érkezett.
Kovács-Pálffy Anna Margit, a Máltai Szeretetszolgálat munkatársa, a #nemluxustaska akció főszervezője kiemelte: „Nem az a szupererőnk, hogy ilyen sok táskát összegyűjtünk, hanem hogy megtörjük velük a menstruációs szegénység tabuját. 64 ezer táska az 64 ezer interakció – ilyen sok nőt mozgatunk meg, ilyen sokan beszélnek a témáról.” A legalapvetőbb intimhigiéniai termékek és tisztálkodószerek egy nőnek havonta átlagosan négyezer forintba kerülnek, ami sokaknak nehezen kigazdálkodható összeg, főleg ha több kamaszlány is van a családban.
A táskák átadása emberi kapcsolódásokra, beszélgetésekre is alkalmakat teremt. Egy özvegy hölgy például, aki a Máltai Szeretetszolgálat győri régióközpontjában kapott #nemluxustáskát, megjegyezte, milyen gyönyörű a táska, és egy ölelés kíséretében azt a választ kapta, hogy olyan, akárcsak ő. A szeretettel összeállított csomagokba sokan kedves személyes üzenetet is tettek: „Kedves Nőtársam! Kívánok neked nagyon sok örömteli és boldog pillanatot. Lásd meg minden napon a jót, és keresd azt, ami örömet okoz Neked!”
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat a rászorulók nevében ezúton is köszönetet mond mindazoknak, akik részt vettek az adománygyűjtő akcióban, így örömet szereztek a nehéz, kiszolgáltatott helyzetben lévő nőknek.
Forrás és fotók: Máltai Szeretetszolgálat