Túlterhelt szülők, elmagányosodott gyerekek – mit tehetünk?
Kevés idő jut szeretteinkre. A magyarok fele legfeljebb két órát tud naponta eltölteni gyermekeivel, de ez sem nevezhető igazán minőségi időtöltésnek – mutat rá egy áprilisi kutatás.
Egy átlagos hétköznapon a magyarok fele legfeljebb kétórányi időt tud kötetlenül eltölteni a gyermekeivel – ennyi idő ugyanis az, amikor nem kell dolgoznia vagy egyéb feladatokat elvégeznie. Vagyis évente átlagosan 520 óra jut egymásra a hétköznapokon, amit a válaszadók 67 százaléka nem tart elegendőnek – írja az eletszepitok.hu.
A közösen eltöltött idő sem nevezhető igazán minőséginek, ugyanis inkább a feladatok elvégzésével telik. Egy átlagos héten a megkérdezettek 68 százaléka a közös időt leginkább bevásárlással tölti, míg 52 százaléka a napi rutinfeladatokat beszéli át, szervezi meg. A megkérdezettek közel fele a családi kohéziót erősítő programok helyett olyan passzív tevékenységet választ, mint például a tévé- vagy filmnézés. Ezzel szemben csupán a válaszadók egyharmadának marad lehetősége olyan programokra, amelyek a szülő-gyerek kapcsolatot erősítik, valamint fejlesztik a gyermekek nyelvi készségét. Ilyen többek között a meseolvasás is.
Nemi bontást tekintve még mindig inkább a nők végzik el a házimunka oroszlánrészét: a kutatásban résztvevő édesanyák 95 százaléka maga végzi a családi fészek mindennapi teendőit. Ezzel szemben a férfiak csupán 47 százaléka nyilatkozott úgy, hogy őt terhelik a háztartással kapcsolatos tennivalók. A felmérésből az is kiderült, hogy míg a családapák szívesebben osztják meg ezeket a feladatokat,
a nők hajlamosabbak mindent egyedül csinálni, ami szintén csökkenti a családdal eltöltött idő mennyiségét.
Elsősorban kötelezettségeink miatt nem tudunk elegendő minőségi időt eltölteni szeretteinkkel, azonban mégsem a feladatok számának csökkentését látjuk megoldásnak. A kutatásban résztvevők kétharmada a rendelkezésre álló idejét növelné, vagy a hozzáállását változtatná meg, hogy lazábban tudja venni teendőit. Minderre az előre átgondolt időbeosztás, illetve a tennivalók rangsorolása és megosztása megoldást nyújthat.
A Mizse sajtóközleményében beidézett felmérés a Pulzus kutatási applikációval készült, a Magyarvíz Kft. megbízásából. Az adatfelvételre 2019 áprilisában került sor. A kutatás célcsoportját azok a 25-49 éves családosok képezték, akik legalább egy 12 éves vagy kisebb gyermeket nevelnek. Az így létrejött végső válaszadói minta elemszáma 227 fő.