A WHO hivatalosan is betegséggé nyilvánította a túl sok játszást
A gaming disorder a Betegségek Nemzetközi Jegyzékének 11. módosított változatába (ICD-11) került be, hivatalos definícióval és a legfőbb tünetek felsorolásával.
Már az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) már két éve tervezte felvenni a hivatalosan elismert betegségek jegyzékébe a hagyományos szerencsejáték-függőség mellé a játszási zavart (gaming disordert), ami leegyszerűsítve a túl sok (kóros-káros) videójátékkal való játszást jelenti. A 194 tagállamból álló közgyűlés pedig 2 éves huzavona után a napokban el is fogadta a tervezetet, így most már hivatalosan is létező fogalom a játszási zavar vagy játszási rendellenesség – írta az IGN Hungary.
A hivatalos meghatározás
A gaming disorder a Betegségek Nemzetközi Jegyzékének 11. módosított változatába (ICD-11) került be. A játszási zavarnak ez a hivatalos definíciója: “Egy állandóan jelenlevő vagy rendszeresen visszatérő játszással (’digitális játszás’ vagy ’videojátékokkal való játszás’) kapcsolatos viselkedési mintázat, ami előfordulhat online (az interneten) vagy offline”. A betegség fő tünetei közé tartozhat a játszás feletti kontroll gyengülése, károsodása, a játék más, fontos napi tevékenység vagy életcél fölé helyezése, és a családi, szociális, személyes, professzionális stb. kapcsolatok leépülése a játszás miatt. A hivatalos leírás szerint a tüneteknek legalább 12 hónapig fenn kell állnia ahhoz, hogy a játszási zavar bizonyossággal megállapítható legyen.
Vitatott szabályozás
A WHO nyilatkozata szerint a döntést komoly szakmai előkészítés előzte meg, és az orvosi-pszichológiai szakma legjobbjai dolgozták ki a tervezetet, illetve komoly kutatásokon alapszik a játszási zavar fogalma. Jóllehet, mától vált hivatalossá, az ICD-11 csak 2022. január 1-től lép hatályba, tehát a 2 éves türelmi idő ebben az esetben is érvényes. Kíváncsian várjuk, az ESA (a videojátékokat védő szervezet) hogyan reagál majd erre a döntésre, mert korábban a szervezet képviselői hevesen ellenezték a WHO koncepcióját. Illetve más kutatók is megkérdőjelezték, hogy van-e létjogosultsága ennek a fogalomnak. Jóllehet az Egészségügyi Világszervezet szerint ennek az egésznek a célja nem az, hogy megbélyegezzék a videojátékokat, hanem az, hogy segítsék azokat, akik a játszási zavar miatt szenvednek.