Mit csinál egy ifjúsági coach?
„Ne félj kérdezni. Merd képviselni magad. Ismerd meg a saját határaidat és azt tudasd is a világgal. Ne általánosíts és ne címkézz.” – tanít a coach, de hogyan lenne erre képes egy kamasz?
Mérai Kata, színésznővel beszélgettünk arról, hogy miként vált belőle coach, miért fontos neki, hogy kérdéseivel, attitűdjével segítse a fiatalokat, kamaszokat. Mit lát a legfontosabb problémának a kamaszok életében és milyen nehézségekkel keresik fel Őt? Mit is csinál valójában egy ifjúsági és sport coach?
Személyesen március 17-én, csütörtökön 18 órakor találkozhattok Katával a Villányi úti Konferenciaközpontban, ahol is sokkal részletesebben fejti ki tapasztalatait, nézeteit a KAMASZOK – Covid generáció, félelmek, szorongások és a háborús hírek hatásai című előadás vendégeként, ahol Balatoni József, alias Jocó bácsi előadása után fogunk kapcsolódni a témához. Addig is ajánlom Kata elgondolkodtató véleményét, a vele készült interjút minden kamaszokkal foglalkozó szülő, tanár, edző és segítő területen dolgozó figyelmébe.
Milyen indíttatásból választottad a coach szakmát? Mit hozott az életedbe?
Szerettem volna támogató szülőként jelen lenni a gyerekem életében. Ez a rövid válaszom. Van ennél egy hosszabb is. A fiam teniszezik és ovis korában focizott. Ennek apropóján sokat megfordultunk különböző sportversenyeken és elképedve láttam, miként teszik tönkre a szeretet, lelkesítés és aggodalommal teli biztatás farvizén a szülők saját gyerekeiket. Hogyan lesz a játékból feszült harc először csak a pályán, aztán a pálya mellett, majd hogyan válik ez a tét nélküli játék családon belüli vitává. Én is izgultam, drukkoltam és álltam gyomorgörccsel a versenyen a gyerekemet nézve. Szurkoltam neki, izgultam érte és közben feszülten fegyelmeztem magam, hogy ne viselkedjek úgy, ahogy “azok a szülők”. Tehát legelőször Bálintnak szerettem volna jó, pontosabban számára jó szülővé válni. A tanulmányaim alatt hamar rá kellett jönnöm, hogy szinte ő az egyetlen, akit soha nem fogok tudni coachként támogatni, hiszen érzelmileg minden döntésében és élethelyzetében érintett vagyok. Az viszont nagyon fontos, hogy coach szemléletű szülővé igenis válhat az ember!
Kikkel dolgozol, milyen problémákat látsz leginkább a mai kamaszokon és szüleiken?
Az én klienseim túlnyomó részt valamilyen mértékben érintettek a sportban. Szülők, akiknek sportol a gyermekük, legyenek akár maguk is sportolók, vagy csak lelkes amatőrök, sportbarátok. Edzők, akik napi szinten igyekeznek a legjobbat kihozni a tanítványaikból és akiknek hol a saját szakmai rátermettségüket, hol a szülői számonkérést kell megélniük kudarcként. Sportolókkal, akik kamaszként szeretnének még gyerekek maradni és nem elveszni a sport taposómalmában, akiket igyekszünk megtartani a sportban, akik küzdenek a kudarcaikkal, vagy éppen sikereik elviselésével. De vannak olyan kamaszaim, akik csak az őket körülvevő világban keresik a helyüket, a célt. Akik zárkózottak, pedig nagyon szeretnének nyitottak lenni, akik félnek akár a szüleiknek elmondani dolgokat és ezek akár viselkedészavarokat, akár ennél komolyabb problémákat okoznak náluk. Sajnos az esetek variációinak száma végtelen.
Miként tud egy coach segíteni? Miért fontos a külső rálátás, önmagunkkal való szembesítés, szembesülés segítése?
Az emberek gyakran mondogatják bizonyos helyzetekben, hogy “végig gondoltam a dolgot”. Ami mégis több egy coaching alkalmával, hogy olyan kérdések is felmerülnek a coach részéről, amik a kliens számára újak, mivel a coach érzelemmentesen, külső szemlélőként hallgatja az esetet. A kliens, mivel érzelmileg érintett saját helyzetével kapcsolatban, óvatosan kérdezget saját magától. Nem szeretjük, ha mások kellemetlen kérdéseket tesznek fel nekünk, éppen ezért nagyon kíméletesek tudunk lenni önmagunkkal szemben. Sajnos nem vagyunk abban a helyzetben, hogy eltávolodjunk saját érzelmeinktől. Ez az, amiért egy coach vezetésével sokkal hamarabb és hatékonyabban találja meg a kliens saját problémájának megoldását. Ezt szeretném kihangsúlyozni! Egy coaching alatt mindig a kliens találja meg a saját megoldását, hiszen mindenki a saját élete legjobb szakértője. Nem adunk tanácsot és nem tartunk terápiát. A coach afféle kérdező profi, aki hipotéziseket állít fel a hallottak alapján úgy, hogy meg van az a képessége, hogy szinte azonnal hajlandó is azt megcáfolni egy újabb elhangzott információ alapján. Ezek a folyamatosan változó hipotézisek segítenek a kérdések megfogalmazásában, amik aztán egy jól működő együttműködésben meghozzák a várva várt eredményt a kliens számára.
Hogyan lehet a gyerekekkel dolgozni? Igénylik, elfogadják a segítséget?
Van, aki kifejezetten kéri és természetesen van olyan, akit a szülő, vagy az edző, esetleg a pedagógus javaslatára hoznak el hozzám. Ami nagyon fontos, csak akkor kezdünk bele egy közös munkába, ha a kliens az első megbeszélés után bizalmat szavaz és én is úgy látom, hogy az ő megoldásra váró feladata valóban az én kompetenciám. Visszatérve arra, hogy lehet-e a gyerekekkel dolgozni, igen lehet. Nagyon jól. Szinte csak a korosztályos különbségek miatt kell őket másképp megközelíteni, de az ő problémáik sok felnőttnél is jelen vannak. Nagyon igénylik a figyelmet, a megértést és azt, hogy találjanak egy biztonságos közeget, ahol lehet bátran mondani, lenni, kérdezni. A segítség számukra a jelenlét és a megértés. A megoldást mindenki maga találja meg, mert az alapszemélet, hogy mindenki a saját életének legjobb szakértője.
Milyen személyiségformálást adhat egy külső személy, egy coach egy kamasz életében, aki bizonytalanságokkal küzd?
Ne félj kérdezni. Merd képviselni magad. Ismerd meg a saját határaidat és azt tudasd is a világgal. Ne általánosíts és ne címkézz. Tudd megfogalmazni azt, ami az igényed. Halld meg mások valódi szándékát. Ne személyeskedj, csak magadról beszélj. Merj érezni és ismerd fel, hogy a “düh”, “félelem” vagy bármilyen más érzés, ami először eszedbe jut valójában mit takar. És még sorolhatnám ….
Milyen hatását érzed, látod a COVID-nak és mit látsz most a háborús hírek kapcsán a kamaszokon, az ifjúságon?
Ez sajnos ma napi probléma. Mindegy, hogy a szülő beszél-e gyermekével ezekről, az információáradat mindenképpen megtalálja őt. Az iskola remek táptalaja a vélt és valós információáramlásnak. A legjobb, amit tehetünk, hogy egy közösen megbeszélt stratégia alapján igyekszünk ugyanazt mondani. Korosztályonként természetesen nagy különbség van a tájékoztatás mikéntjében. A szerepjátékok, mesék, de akár a térkép és egyéb eszközök bevonása sokat segíthet a szorongás és kétségek leküzdésében. A poszttraumás tüneteknek nem vagyok szakértője, de ha szembetűnően változik a gyermek hangulata, étvágya, viselkedése, akkor mindenképpen érdemes szakember segítségét kérni. Egy jó beszélgetéstől még senkinek nem lett baja, de ha későn eszmél fel a környezet, komolyabb problémák is kialakulhatnak.
Van jó módszered a szorongás oldására?
Persze. Ami többségében és nagy általánosságban jól használható az a légzéstechnika, ami már maga egy mini relaxáció. De a legjobb módszer, ha beszélünk róla. Nyíltan, őszintén, de nem elrettentve. Sokakat megnyugtat, ha tudják, van egy “B” terv, ami reális alapokon áll. Fontos velük megértetni, hogy mi az, amit tehetnek és mi az, ami rajtuk kívül álló dolog, amire nincs ráhatásuk.
Mi a tanár és mi a szülő szerepe a kamaszok lelki életének megsegítésében?
Figyelni kell rájuk. Olyan világban élnek, ahol sok, számukra nehezen megérthető, megfogható információval találkoznak. A tanár-szülő közötti együttműködés és összhang biztonságot ad a gyereknek. Éppen ezért mindenkit csak arra tudok bíztatni, hogy kérjenek egymástól segítséget. Hallgassák meg a másik észrevételét és hozzanak egy közös döntést, amiben támogatják egymást. Mi ezt “szerződés kötésnek” nevezzük. Egyfajta megállapodás, a hogyanokról. Ha úgy látják, hogy érdemes szakembert bevonni akár egyénileg, akár osztály szinten, akkor azt bátran tegyék meg. Egy kívülálló tárgyilagosan tud mindenki számára biztonságos közeget teremteni.
Kapcsolódó esemény:
KAMASZOK – Covid generáció, félelmek, szorongások és a háborús hírek hatásai
március 17., csütörtök, 18:00 – 20:00
Villányi úti Konferenciaközpont – 1114 Budapest, Villányi út 11-13.
A tanár, a coach és a felelős szülő szemszögéből járjuk körbe a témát, megoldásokat, módszereket keresve a kamaszok támogatására, miközben mi magunk is visszatekintünk kicsit saját kamaszságunkra, hogy mindezek fényében tegyünk mérlegre a teendőinket, értékeinket.
Előadó:
Balatoni József, alias Jocó bácsi, történelemtanár, influencer, író
Vendég:
Mérai Kata színésznő, coach,
Moderál: Tibenszky Moni Lisa, újságíró, a Felelős Szülők Iskolája alapító-ügyvezetője
Az esemény szervezője a Fiatal Családosok Klubjának Egyesülete
Az esemény szakmai partnere: a Felelős Szülők Iskolája
Az esemény ingyenes, de regisztrációhoz kötött ITT.
Kapcsolódó cikk:
KAMASZOK az iskolapadban, kapucniban, lelki maszkban a COVID és a háborús hírek árnyékában