Óvodakezdés – az EQ fejlesztésével könnyebb lehet

rajz szomorú és mosolygó fejekről

Óvodakezdés – az EQ fejlesztésével könnyebb lehet

Szülők és gyerekek számára is izgalmas ez az időszak: a gyerekek óvodába mennek, mi pedig szeretnénk, ha a beilleszkedés minél gördülékenyebben menne. A témával az érzelmek (EQ) oldaláról is foglalkozunk – dr. Kádár Annamária pszichológus segítségével.

Az óvodakezdéssel nagyon megváltozik a gyerekek élete. Ha nem járt korábban bölcsődébe, akkor most először tölt hosszabb időt a szülei, édesanyja, testvérei nélkül.

Megismeri és alkalmazkodni próbál az óvodai szabályokhoz, rengeteg új inger éri, s habár az új barátok és játékok gondolata elsőre csábítóan hangzik, még a bátrabbak is megszeppenhetnek, amikor először lépnek be a csoportszoba ajtaján, ahol sok idegen szempárral találják szembe magukat – írja a jatekliget.hu blogbejegyzése.

Hogyan segíthetünk?

Az érzelmi intelligencia (EQ) fejlesztésével jelentős mértékben megkönnyíthetjük gyermekünk számára ezt az időszakot.  Egy magas érzelmi intelligenciájú gyermek meg tudja nevezni a saját érzelmeit, képes uralni és kontrollálni őket. Megfelelő gyakorlással és tanulással fel tudja ismerni, ha az adott helyzetben dühös vagy ideges (mert valami például nem úgy sikerült, ahogy szeretné) és kezelni is tudja ezt a helyzetet: ahelyett, hogy a falhoz vágna egy kisautót, képes lenyugtatni magát.

Azáltal, hogy ismeri a saját és felismeri a környezetében lévők érzelmeit, kialakul az empátia, ami többek közt abban is segít, hogy az óvodában is szorosabb barátságokat tudjon kialakítani.

Az elvárások és a figyelmen kívül hagyás ront a helyzeten

Dr. Kádár Annamária hangsúlyozza, hogy a gyermeken azért is sokszor feszültség, szorongás, félelem uralkodik el, mert nem tudja kezelni az érzelmi életének az ellentmondásait. Mivel testi és lelki adottságai, akaratának fejletlensége, alacsony frusztrációtoleranciája még nem teszi lehetővé, hogy egy felnőtthöz hasonlóan eligazodjon a bonyolult külső és belső világban, gyakran tehetetlennek érzi magát.

Ha a szülő és a pedagógus teljesítményorientált, hogyha nagyon magasra helyezi a mércét vagy átadja a gyermeknek saját szorongásait, bizonytalanságát, ha felnőttszerepbe emeli a gyermeket, ha értelmezi problémáit, ha semmibe veszi és lekicsinyli félelmeit, szorongásait, akkor még jobban kibillentheti őt az amúgy is ingatag egyensúlyi állapotából.

Az EQ fejlesztése

Ezekre az őszinte érzelmi reakciókra építhetünk az érzelmi intelligencia fejlesztése során is. A gyermek élményeinek és érzéseinek kifejezésére alkalmas a

  • (szerep)játék,
  • bábozás,
  • mesehallgatás
  • érzelmi intelligenciát fejlesztő társasjáték

Ezek mind remek lehetőséget kínálnak arra, hogy beszélgessünk arról, hogy az egyes szereplők hogyan érezhetik magukat az adott szituációban, ezáltal a gyermeknek segítünk beazonosítani az egyes érzelmeket.

A speciálisan erre az érzelmi intelligencia kifejlesztett társasjátékok pedig a még természetesebbé teszi azt, hogy egyáltalán foglalkozzunk az érzelmek témájával – írja a jatekliget.hu cikkében.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.