Tanulást segítő gimnasztika

Tanulást segítő gimnasztika

Tanulást segítő gimnasztika

Tanulást segítő gimnasztikaA hatékony tanuláshoz elengedhetetlen a mozgás. A test átmozgatása a vérkeringés fokozásával javítja az érzékszervek és az agy közötti kölcsönhatás minőségét. A különböző gyakorlatok serkentik az agy jobb és bal félteke közötti kapcsolatot, melynek összehangolt működése rendkívül fontos a legtöbb tevékenységünknél.

Mindkét agyféltekének megvan a saját feladata. A bal agyfélteket matematikus agynak is szokták nevezni, mivel a beérkező verbális információkat, logikusan, elemezve, időben lineárisan, azaz sorrend szerint dolgozza fel. A részleteket külön-külön veszi figyelembe, beszél és ért.

A jobb agyfélteke, melyet művész agynak is neveznek a nonverbális, vizuális, érzelmi információkat egységesen, intuitív módon dolgozza fel. Ez az agyfélteke álmodik, humorizál és kapcsolja össze a múltat a jelent és a jövőt. Ezek alapján nyugodtan kimondhatjuk, hogy a tanulásnál kifejezetten szükség van agyunk összehangolt, friss működésére.

Tanulást segítő gimnasztika

A megfelelő gimnasztikai gyakorlatok hatására javulás tapasztalható az olvasás, a szövegértés, az írás, a számolás és a testi koordináció terén. Harmonikus egésszé áll össze az értelem és az érzelem. Pár perces rendszeres tanulás előtti torna következtében, a gyermek figyelmesebbé, szellemileg frissebbé, bátrabbá, reagálóbbá válhat.

Dr. Paul Dennison amerikai tanár által az 1960-as években kikísérletezett, kifejlesztett pedagógiai, terápiás program a Brain Gyim (agytorna) feladatai könnyedén végrehajtható egyszerű mozgások, melyek segítségével a két agyfélteke között új összekötő idegpályák létesülnek. A rendszeresen végzett torna hatására a tanulás könnyebbé, élvezetesebbé válik. A tornát végző gyermek, kreatívabb, kiegyensúlyozottabb lesz. A gyakorlatok 26 különböző mozdulatból épülnek fel, melyek mindegyike az agy egy-egy területét aktivizálja.

A következőkben szeretnék példaként egy Brain Gym gimnasztikai gyakorlatot megismertetni az olvasóval.

Fekvő nyolcas

Bal kar mellső középtartásban, hüvelykujj feszített helyzetben felfelé mutat. Lassan egy fekvő nyolcast rajzol a levegőbe. Középről indulva megrajzolja a nyolcas bal hurkát, középen keresztez, és megrajzolja a jobb hurkát. Közben fejét egyenesen tartva szemével követi hüvelykujját. 4-szer, 5-ször megismétli a gyakorlatot bal karral, majd jobb karjával is. Ezután a két kezet összekulcsolva ismételjük meg a gyakorlatot. A feladat elején célszerű azonos nagyságú nyolcasokat rajzolni. Ha már minden gond nélkül sikerül mindkét kézzel és páros kézzel is a fekvő nyolcas rajzolás, akkor lehet variálni kis nyolcasokat közepesekkel és a nagyokkal is.

Lehet papírra is rajzoltatni a nyolcasokat, de figyelni kell, hogy a baloldali hurokkal kezdje a gyermek a rajzolást és, hogy csak a szemével kövesse a ceruza hegyét. Sokszor sokat segít egy nehéz feladat megoldásánál, ha láblóbálás helyett fekvő nyolcasokat rajzol a gyerek.

A mozdulatsor segít:

  • a két agyféltekét egyszerre használni
  • betűk helyes sorrendjét tartani
  • könnyebben olvasni
  • ellazulni tanulás közben
  • koordináltnak lenni és figyelni

A cikk szerzője a Felelős Szülők Iskolája szakértője: Anna Gál-Pottyondy.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.