Figyelemgazdaság, influenszer-ügynökségek, a mindent is befolyásoló média hatása – Van recept az egészséges tartalomfogyasztásra?

Figyelemgazdaság, influenszer-ügynökségek, a mindent is befolyásoló média hatása – Van recept az egészséges tartalomfogyasztásra?

A 96. Ünnepi Könyvhétre jelent meg dr. Guld Ádám, médiakutató, kommunikációs szakember legújabb könyve, a sorban már a negyedik. A kötet az átlagos felhasználó számára is fontos összefüggéseket tár elénk, gondosan megtervezett és alaposan kivitelezett kutatásokra támaszkodva. A kötet DIGITÁLIS ISMERTSÉG-TRANSZFORMÁCIÓK – INFLUENCEREK, BEFOLYÁSOLÓK, VÉLEMÉNYVEZÉREK címmel jelent meg. Olyan nagyívű és jól szerkesztett könyvről beszélünk, ami a sztárkultusztól a sport-influenszereken át, a különféle módokon szerveződő online rajongói közösségek működési mechanizmusáig minden fontosabb témát érint, ami a digitális térben zajlik.

 

A fejezetcímek önmagukban is beszédesek, pl. „TikTok-hadviselés és háborús influenszerek”, „Celebritás és bulvarizált médiaerőszak a Sztárbox című műsor eszköztárában” vagy „Digitálisan kreált influenszerek: realisztikus és stilizált celebritás-karakterek”.

Nehéz eldönteni, hogy hol kezdjük az olvasást, mert összetett jelenségekről van szó, az alcímek pedig már önmagukban is csábítják az olvasót, hogy rögtön a kötet közepébe vágjon. Meglepő információkra és kutatásokra lelünk rá az oldalakat pörgetve, számtalan kérdés fogalmazódik meg egy-egy bemutatott eset, kampány, karakter megismerése kapcsán. Mindenkinek más megélése van, hiszen a digitális tartalomfogyasztás nagyon is függ attól, hogy az algoritmusok miként működnek, milyen online csoportok, közösségek tagjai vagyunk – így a beérkező információ is már szűrt, irányított.

 

Engem ezek a kérdések, illetve az ezekre adott válaszok foglalkoztattak leginkább a könyv kapcsán:

  • Min múlik az, hogy kinek és mit hiszünk el?
  • Hogyan működik a sztárgyártás ipara?
  • Mi a célja a szereplőknek?
  • Kik és hogyan harcolnak a figyelmünkért – legtöbbször úgy, hogy mi, a userek észre sem vesszük, hogy beleestünk a függés rabságába, sőt akár élvezzük is?
  • Mi a függés kémiája?
  • Hogyan változnak a trendek, értékrendek, divatok?
  • Mikor lesz valami legitim, hányan kellünk az igazsághoz?
  • Egyáltalán érdekel valakit az igazság, vagy ha elegen vannak az áltudományos hírekhez, akkor az már igazzá válik?

 

A kérdéseimre tulajdonképpen minden fejezetben van egy-egy olyan válasz, ami az addigi alapvetéseimet is képes felülírni, ez is azt mutatja, hogy mennyire dinamikusan változó ágazatról beszélünk, ami már rég túlmutat az iparági kereteken. 0-24 órában a digitális befolyásolás alanyai vagyunk, úgyhogy sokkal jobb, ha tudatosítjuk és értjük a folyamatokat.

 

Figyelemgazdaság, influenszer-ügynökségek, a mindent is befolyásoló média hatása – Van recept az egészséges tartalomfogyasztásra?

 

Lassan már azt is nehéz elkülöníteni, hogy mi a valós és mi nem, hiszen nem csak az AI által generált tartalmak, vizuális elemek olyan hitelesek, mint az „igazi”.

Még a könyv megjelenése előtt, készült egy izgalmas rádiós beszélgetés az influenszer hatásról. A Kamaszokkal suttogó című rádióműsor célja, hogy több generáció megéléseit mutassa meg, párbeszédet indítson. Ebben az adásban a digitális hatások, befolyásolás, influenszer hatás kérdéseiről beszélgettem Ádámmal és egy 16 éves kamasszal, ami igen sok kérdést vetett fel.

Az adás itt visszahallgatható: https://www.radiobezs.hu/radiobezs_files/Arch%C3%ADvum/2025/0226_1400.mp3 

A frissen megjelent könyv szakmaisága, összetettsége mellett létfontosságú üzenetet és összefüggéseket ad át, nemcsak a médiavilágában dolgozóknak, de azoknak a tanároknak és szülőknek is, akik tudatosan, alapos felkészültséggel szeretnének jelen lenni a digitális korban felnövő, ezeken a platformokon szocializálódó gyermekeik életében.

Reményeink szerint 2025 őszén több könyvbemutatóra is sor kerül a Felelős Szülők Iskolája szervezésében, ahol Ádám személyesen mondja majd el a legfontosabb összefüggéseket.

A könyv megrendelhető:

https://www.lira.hu/hu/konyv/tovabbi-konyveink/digitalis-ismertseg-transzformaciok

 

A kötethez írt ajánlások önmagukért beszélnek:

„A kötet lankadatlan figyelmet követel az olvasótól, mert egyrészt a felvetések sokszínűsége újra és újra kíváncsiságot szül, másrészt annyira a ma, a most kérdései fogalmazódnak meg benne, hogy az olvasói érintettség magától értetődővé válik. Már az izgalmas, ha végig gondoljuk az ellentrendeket képviselő humán influenszerektől az AI és DeepFake megoldásokig terjedő területek eseteit, változásainak hátterét. A szerző igyekszik releváns válaszokat is adni az új jelenségek értelmezéséhez, de a helyzetből adódóan inkább irányt mutat az esetek, az interjúk, az elemzések eredményeinek felvázolásával. Ajánlom mindazoknak a kötetet, akik érteni szeretnék a kortárs médiakörnyezetben a véleményformálás piacának működését és a befogadók motivációit.

Dr. Törőcsik Mária

Alig tíz év telt el azóta, hogy a média- és kultúrakutatás horizontján feltűnt az úgynevezett influenszer-jelenség, és máris az „érett influenszerkorszakba” léptünk.  Ráadásul a téma iránti érdeklődés gyorsan túllépett a kiinduló kereteken, és mára igazi tudományközi kutatási terület körvonalazódik a mediatizált ismertség különféle formái körül. A téma hazai szakértőjének legújabb könyvéből többféle megközelítésben is tájékozódhatunk az aktuális folyamatokról. Az elméleti kontextus iránt érdeklődők jól használható fogalmi meghatározásokat, az iparági működés megismerésében érdekeltek ritkaságszámba menő, belső nézőpontú helyzetértékeléseket, míg a szórakoztató tömegmédia és a befogadó közönség működésére kíváncsi olvasók változatos esettanulmányokat találnak a kötetben. A kaleidoszkóp-szerűen színes összképben olyan témák kerülnek egymás mellé, mint az orosz-ukrán háborúra reflektáló TikTok-videók és a szurkolói szokások, a COVID 19 és a pornóinfluenszerek, a valóságshow-k és a Deepfake technológia. Ami pedig ezeket összeköti, az nem más, mint az ismertség imperatívusza a kortárs digitális médiában. Guld Ádám könyvének segítségével néhány pillanatra megállíthatjuk a szédítő sebességgel száguldó média-szupervonatot, hogy eltöprengjünk azon, milyen trendek is alakítják a kortárs médiagazdaságot és médiakultúránkat.

Dr. Glózer Rita

 

Dr. Guld Ádám bemutatkozása itt olvasható: https://felelosszulokiskolaja.hu/szerzo/dr-guld-adam

Dr. Guld Ádám 2025. májusában Felelős Szülők Iskolája BOLDOG GYERMEKEKÉRT, BOLDOG CSALÁDOKÉRT díjban részesült szakmai tudása, kitartó munkája és kutatásai okán amelyekkel segít jobban megérteni a Z és Alfa generáció motivációit, tartalomfogyasztását, attitűdjét.

 

Megrendelhető tréning:

Megoldókulcs – tréning a Z és Alfa generációval való együttműködés, kommunikáció és oktatás fejlesztésére

 

  • Felelős Szülők Iskolája
  • alapító, ügyvezető

Tibenszky Moni Lisa

2 gyermek édesanyja, újságíró, marketing-kommunikációs szakember, sportmentáltréner, life coach, a Felelős Szülők Iskolája alapító ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.