
Z és Alfa generáció: A digitális bennszülöttek világa – Értjük, vagy csak szemléljük őket?
Dr. Guld Ádám médiakutató, a Felelős Szülők Iskolája szakértője értékes megközelítést kínál a digitális világ és a média hatásáról a társadalomra és a fiatalokra. Elsősorban az Alfa és Z generáció viselkedését vizsgálja, keresi a motivációit, az általuk kialakult értékrendek mikéntjét, melyek alapját a digitális tartalmak, véleményvezérek alkotják. A Z generáció médiahasználata című könyve hihetetlen szakmai alapossággal magyarázza a fogalmakat, legyen szó akár a közösségi médiában való mellőzés – ghosting – vagy épp a kimaradás lélektanát vizsgáló FOMO, illetve a JOMO jelenségekig. Hogy miért kellene mindezt tudni? Csupán azért, mert enélkül a háttértudás nélkül nem fogunk szót érteni a mai gyerekekkel, kamaszokkal, akik lassan már a munkavállalók világába is belépnek. A szakértővel forgatott videós tartalom a cikk alján elérhető.
A médiakutató által említett tendenciák és megfigyelések fontosak lehetnek abban, hogy jobban megértsük, hogyan alakulnak át az emberek viselkedési mintái és gondolkodásmódja az elektronikus tömegmédia által. Az iskolában látott gyerekek, kamaszok akár egy nap alatt is „áthuzalozódhatnak” a média által rájuk zúduló információözön hatására és ennek semmilyen külső jele sincs a legtöbb esetben, ami épp az egyik legnagyobb veszélyforrás, akár az álhírek, akár a dark web, akár a radikalizálódás területére lépve.
Természetesen a digitális térnek számtalan előnye is van, teljesen átalakult a tudásmegszerzés és megosztás kultúrája, ahogy az is, hogy a mai gyerekek, kamaszok mit tartanak értékes tudásnak – saját megfogalmazásuk szerint: „ami azonnal alkalmazható”.
Tehát tulajdonképpen minden instant kellene, hogy legyen és lehetőség szerint legyen szép és kívánatos.
Egy kattintásra tudunk virtuális sétát tenni a Louvre-ban vagy akár ráírni a legnagyobb zenei előadókra, de akár politikusokra is. Tonnányi az adat, ahogy az adathalászat is és a digitális tér rabul ejt, nemcsak a függőség szintjén, hanem a digitális lábnyomunkkal is, amit akár már a gyerekünk születésekor az Ő megkérdezése nélkül egy poszttal leteszünk.
Az Ádám által vázolt Z generáció valóban meghatározó szerepet játszik a jelen és a jövő médiafogyasztásában és kommunikációjában. Az, hogy egyre több időt töltenek online, az interneten és az okostelefonokon, alapvetően átalakítja az életüket és kapcsolataikat. Az is fontos, hogy megértsük, milyen hatással van mindez a személyes kapcsolatokra, a mentális egészségre és a társadalmi viszonyokra.
Az, hogy a Z generáció trendszetterként funkcionál és hogy az általuk mutatott viselkedésminták milyen irányt mutatnak a jövőre nézve, fontos kérdések. Ezek segíthetnek abban, hogy a társadalom és a médiaipar is alkalmazkodni tudjon az új kihívásokhoz és lehetőségekhez.
A digitális világ térhódítása nem feltétlenül jelenti azt, hogy meg kell ijednünk tőle, de fontos, hogy tudatosan és felelősen használjuk az elektronikus média eszközeit. A médiakutató által felvetett kérdések és megfigyelések segíthetnek abban, hogy jobban megértsük és kezeljük a digitális világ által felvetett kihívásokat és lehetőségeket.
A könyvről további információk itt:
https://www.libri.hu/konyv/guld_adam.a-z-generacio-mediahasznalata.html
A témában készült videós beszélgetés elérhető itt:
Tréning ajánló: Megoldókulcs – tréning a Z és Alfa generációval való hatékony együttműködésért
A Felelős Szülők Iskolája és Dr. Guld Ádám médiakutató közreműködésével létrehozott „Megoldókulcs” tréning kifejezetten pedagógusok, trénerek és szülők számára készült, akik szeretnék jobban megérteni és kezelni a generációs különbségekből fakadó kihívásokat. Az interaktív tréning során hasznos szemléletmódot, friss kutatási eredményeket és praktikus módszereket kínálnak, amelyek segítenek a hatékony kommunikáció és a motiváló tanulási környezet kialakításában.
Tematika és részletek:
- 1 órás előadás: Bevezetés a Z és Alfa generációs médiakörnyezet sajátosságaiba, és azok személyiségfejlődésre, kapcsolatokra és tanulási motivációra gyakorolt hatására.
- 2 x 1,5 órás interaktív tréning: Gyakorlati megoldások bemutatása az oktatás, kommunikáció és mentális támogatás terén, hogy a résztvevők hatékonyabban működhessenek együtt a digitális bennszülöttekkel.
A tréning során tárgyalt problémák és megoldási módok:
- Digitális szakadék áthidalása digitális kompetenciafejlesztéssel.
- Interaktív, élményalapú tanítási módszerek bevezetése.
- Párbeszéd és empátia fejlesztése generációk között.
- Szociális készségek erősítése és csoportos tevékenységek támogatása.
- Mentális egészség támogatása és stresszkezelési módszerek.
Részvételi információk:
- Helyszín: Autistic Art Galéria – 1114 Budapest, Bartók Béla út 76.
- Időpont: 2025. március 13., csütörtök, 9:00 – 13:00
- Ár: 23.000 Ft/fő/alkalom, amelyből 10.000 Ft a jelentkezéskor online bankkártyás fizetéssel rendezendő, 13.000 Ft pedig a képzés napján a helyszínen készpénzben
További információk a trénerekről:
Dr. Guld Ádám bemutatkozása
Tibenszky Moni Lisa bemutatkozása
További információk a tréningről: Facebook esemény
Kurzus ára:
normál áron: 23.000 Ft/fő/alkalom
A FÉRŐHELYEK SZÁMA KORLÁTOZOTT, ÍGY CSAK AZOK SZÁMÁRA TUDJUK BIZTOSÍTANI A RÉSZVÉTELT, AKIK ELŐZETESEN JELENTKEZNEK ÉS AZ 1. RÉSZLETET BEFIZETIK.
A tréning egyaránt kínál tudományos és gyakorlati alapokon nyugvó megoldásokat, amelyek segítenek eligazodni a Z és Alfa generációkkal való együttműködés kihívásaiban.
forrás: a cikk a forbes.hu oldalon megjelent Dr. Guld Ádám interjú alapján készült