2018-ban is iskolába járnak a múzeumok – folytatódik a Mozaik Múzeumtúra
Az idei évben is folytatódik a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja a Felelős Szülők Iskolája szervezésében, amely keretein belül a 10-14 év közötti korosztály számára igyekeznek megmutatni, hogy a múzeumok olyan helyek, ahol játékosan, a modern technológia eszközeinek segítségével, élményszerűen is lehet tanulni, érdekességekkel találkozni. A 2018-as tanév tavaszi félévében 5 helyszínre látogat el a programsorozat, amely a tavalyi évben több, mint 3500 diákhoz jutott el jókora sikerrel.
A kezdeményezés egyik különlegessége, hogy a múzeumok járnak iskolába, tehát a diákok saját közegébe, a tornacsarnokba, tantermekbe, aulákba viszik el a múzeumokat és múzeumpedagógusaikat, akik fél napon keresztül interaktív foglalkozások keretein belül játékos feladatokkal látják el a felső tagozatos diákokat.
Ez az országos múzeumnépszerűsítő program a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával, a Néprajzi Múzeum és az Örökség Kultúrpolitikai Intézet koordinálásával valósul meg, az iskolai edukációs program felkért szakmai partnere pedig a Felelős Szülők Iskolája.
Az idei év első házigazdája január 22-én a Pécsi Református Kollégium Nagyharsányi Általános Iskolája lesz, a foglalkozások erejéig kiegészülve a Pécsi Református Kollégium Pécsi Általános Iskolájának diákjaival, valamint a Csikesz Sándor Általános Iskola tanulóival Drávafokról. Emellett még két budapesti intézménybe, Kistokajba és egy határon túli helyszínre, a szlovákiai Udvard községbe is elutazik a Mozaik Múzeumtúra tavasszal.
„A XXI. században különösen fontossá vált a múltunkkal való megismerkedés, ezáltal egy hiteles, történelmileg-, kultúrtörténetileg helytálló identitástudat erősítése. A ránk bízott gyerekeket pedig – a talentumok példázata szellemében – a legmagasabb mérce elé állítjuk: lehetséges önmagukhoz mérjük őket. A múlt, a kultúra és a múzeumpedagógia egymással átfedésben levő értékkörök, ezért örömmel nyitunk ajtót a Mozaik Múzeumtúrának a Nagyharsányi Református Iskolánkban.” – nyilatkozta Dr. Kádár Péter, a Pécsi Református Kollégium főigazgatója a hozzájuk érkező rendezvény jelentősége kapcsán.
A gyerekek már előzetesen készülnek, foglalkoznak a fókusztémával – ami mindig egy neves emlékév köré épül – és osztályszinten projektfeladatként feldolgozzák, majd színpadi produkcióként elő is adják az esemény napján diáktársaik előtt. A fő tematika idén a Reformáció 500. évfordulója, amelyhez kapcsolódva Balatoni József, Jocó bácsi játékos történelmi vetélkedővel készül, a Magyar Nemzeti Múzeum pedig az Ige-Idők c. időszaki kiállítás alapján összeállított múzeumpedagógiai foglalkozásokkal érkezik. Ennek keretein belül a gyerekek ruharekonstrukciók és korhű tárgyak felismerésével, bibliai idézetek és képek párosításával, valamint katolikus, evangélikus, illetve református térbelsők berendezésével és megkülönböztetésével foglalkoznak majd.
Az ország legnagyobb hangszermúzeuma, a kecskeméti Leskowsky Hangszergyűjtemény a legizgalmasabb instrumentumokat mutatja be, amelyeket kivétel nélkül a diákok is kipróbálhatnak. A Katonai Emlékpark Pákozd katonái alaki kiképzéssel készülnek a szabadságharc harcalaki mozzanataiból, ahol a gyerekek korhű ruhába öltözve, szivacsszuronnyal ellátott fafegyverrel a kezükben „indulhatnak a csatába”. A Reptár – Szolnoki repülőmúzeum jóvoltából a diákok VR (virtuális valóság) szemüvegeken keresztül fedezhetnek fel egy vadászrepülőgépet és légiharcot folytathatnak egy MiG-29-essel az osztályteremben. A Magyar Földrajzi Múzeum segítségével olyan távoli tájakra juthatnak el a tanulók, mint a Húsvét-sziget, a Szahara vagy éppen Amazónia. Eközben megtanulnak mangót préselni, beöltöznek barlangásznak és megtudják, hogyan kell praktikusan csomagolni egy piros hátizsákba egy világkörüli útra. A Siklósi Vár múzeuma pedig 3 jelentős történelmi korszakot elevenít meg a diákok előtt, mindezt korhű ruhába öltözött személyekkel, jellemző használati- és harci tárgyakkal, amelyeket a program végén minden gyerek magára ölthet, kipróbálhat, hogy valódi történelmi élményekben részesülhessenek a várfalakon kívül is.
„Az eddigi 10 megvalósult iskolai edukációs program alapján az a tapasztalatunk, hogy a pedagógusok, az iskolák nyitottan és örömmel fogadják a rendezvényt. A visszajelzésük egyöntetűen az, hogy minél több ilyen rendhagyó tanítási napra lenne szükség, projektnapokra, témahetekre, vetélkedőkre, hiszen ezek a XXI. századi kompetenciák mentén fejlesztik a gyerekeket. Minden interaktív foglalkozás alkalmával a kommunikáció, az együttműködési készség, a kreativitás is nagymértékben fejlődik, amelyeket a hagyományos, frontális oktatás keretein belül nem lehet ilyen hatékonyan erősíteni.” – fogalmaz Vargacz Alexandra, az iskolai edukációs programot megvalósító Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője.