3,5 millió tankönyv tűnhet el az iskolákból
Szeptembertől már csak elméleti vita lesz, hogy a magán- vagy az állami kiadó tankönyve jobb-e, közismereti tárgyaknál döntő részben csak állami könyvek közül lehet majd választani, ingyen. A magánkiadók a szakképzésben teljesedhetnek ki.
Elviekben mintegy 3,5 millió tankönyv tűnhet el az iskolákból szeptembertől: az új tanévben ugyanis a magánkiadók úgynevezett közismereti tankönyveinek (a biológiától a matematikán át a történelemig) a 90 százaléka lekerül a tankönyvjegyzékről, ahogy a nyelvkönyvek harmada is. Ezek azért tűntek el, mert az Oktatási Hivatal nem hosszabbította meg a könyvek engedélyét, ezért a kiadók pereltek is. Ami pedig nincs a tankönyvjegyzéken, azt nem lehet térítésmentesen rendelni. Pénzért igen, de kérdés, hány szülő hajlandó a zsebébe nyúlni azért, hogy gyereke a megszokott, vagy esetleg a tanár által jobbnak tartott kiadványból tanuljon – írta a hvg.hu. A cikkből szemléztünk, a teljes írás – több témával és több megszólalóval – a portálon olvasható.
Kísérleti könyvek: 17 százalék
A 3,5 millió nem csak önmagában nagy szám: az iskolák megrendelése alapján a Könyvtárellátó (KELLO) Nonprofit szolgálat magánkiadóktól rendelte meg a közismereti könyvek több mint 30 százalékát. Az onnan kikért adatok alapján a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete (TANOSZ) kiszámolta, hogy a néhány éve fejlesztett kísérleti tankönyvek aránya mindössze 17 százalék, a többit a két, pár éve államosított kiadó könyvei adják. A KELLO üzleti titokra hivatkozva nem közöl túlságosan részletes adatokat, a magánkiadók azt sem tudják, mely iskolákból rendeltek eddig tőlük – mondja Kereszty Péter, a TANOSZ elnöke.
Hova vezet mindez?
A változás hatása egyelőre megjósolhatatlan. A hivatalos listát megkerülve a szülők, iskolai alapítványok eddig is rendelhettek tankönyveket a magánkiadóktól, azonban Kereszty Péter nem tudta megmondani, az ilyen rendelések eddig milyen arányt tettek ki. Pár éve próbáltak egy statisztikát készíteni, de a magánkiadók többsége nem volt hajlandó adatot adni. Pár kisebb kiadó válaszolt, volt, ahol a forgalmuk 20-50 százaléka is az ilyen kerülőutas megkeresésekből érkezett.
A tankönyvlistán nyelvkönyvek, sajátos nevelési igényű és nemzetiségi tanulók számára készített könyvek mellett a szakképzésben marad még tér a magánkiadók számára.
Mi a helyzet az iskolákban?
Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének elnöke, Szekszárdi Júlia azt mondja, az elmúlt időszakban az interneten korlátlanul beszerezhető információk jelentősen megváltoztatták, csökkentették a tankönyvek jelentőségét, de azért egyáltalán nem mindegy, milyen tartalmú és színvonalú könyvek kerülnek a diákok kezébe.
„Egy magára valamit adó pedagógus a tankönyvet felkészült, önálló értelmiségiként kritikával és felelősséggel használja”
– mondja, hozzátéve, hogy a tankönyvlista szűkülése azokat érinti rendkívül erősen, akik feltétel nélkül ragaszkodnak a kiadott tankönyv tartalmához, szövegeihez. Vagy azért, mert olyan tárgyat tanítanak, ahol ezt feltétlenül szükséges (matematika, fizika, idegen nyelv stb.), vagy pedig azért, mert ez a legkényelmesebb megoldás.
Szekszárdi színvonalesést vár, méghozzá azért, mert „az állami könyveket – a szakmából érkező visszajelzések alapján – még mindig nagyon sok jogos kritika éri.
EMMI: egységes, magas minőségű kiadványok
A portál megkérdezte az Emberi Erőforrások Minisztériumát, hogy a tankönyvválaszték szűkülésének milyen előnyeit, illetve hátrányait látják, de a cikk megjelenéséig nem kaptak választ, így Rétvári Bence államtitkár egy pár nappal ezelőtti, Magyar Időknek adott nyilatkozatát idézzük vissza. Rétvári szerint a kormány azért államosította a tankönyvellátást 2014-től, hogy ne dráguljanak a tankönyvek, illetve hogy
“egységes és magas minőségű kiadványok jussanak az oktatókhoz és diákokhoz.”
Rétvári a magánkiadók érdekhálójáról is beszélt, illetve arról, hogy valójában szerinte annak idején nem tudtak a pedagógusok szabadon tankönyvet választani. Kiállt a kísérleti tankönyvek mellett, szerinte az állami tankönyvfejlesztéssel „minőségi, új generációs tankönyvek jöttek létre”.
A cikkből szemléztünk, a teljes írás több megszólalóval a hvg.hu oldalán olvasható.