Tény-LEG? – 5 tipp, arra, hogyan segítsünk kijavítani a félévi bizonyítványt évvégére
A rossz jegyek látványa minden szülőt elkeserít, de fontos, hogy gondoljuk át a lehetséges magyarázatokat, mielőtt dühünket kiengednénk, hiszen nem biztos, hogy a gyermek „lustasága” a fő ok. Íme, néhány tipp, hogyan motiválhatjuk gyermekünket a tanulmányi eredmény javításában.
1. Beszéljen a gyermekkel!
Minden esetben a legfontosabb a mögöttes okok feltárása, amelynek első lépése – ideális esetben – az, hogy meghallgatjuk a gyerek véleményét. A beszélgetés során higgadtnak kell maradnunk, hiszen az a cél, hogy választ találjunk a rossz jegyek miértjére. Előfordulhat, hogy nem érti az adott tantárgyat, vagy netalán nem érdekli az anyag. Kiderülhet, hogy feszélyezetten érzi magát a vizsgahelyzetekben, s emiatt leblokkol egy felelés vagy dolgozatírás alatt. Ilyenkor fel kell térképeznünk azt is, vajon megcsinált-e minden házi feladatot az adott tantárgy óráira, és minden esetben felkészülten érkezett-e az iskolába. Végső soron azt is számításba kell venni, lehet, hogy a tanárral van személyes konfliktusa. Ha bizalmasan és nyugodt körülmények között sikerül megbeszélnünk vele ezeket a kérdéseket, biztosan közelebb kerülünk a probléma forrásához.
2. Beszéljen a tanárral!
A rossz tanulmányi eredmények esetében érdemes felkeresni a gyermek tanárát, osztályfőnökét is, hiszen a pedagógusok más szemmel látják a diákok teljesítményét, mint a szülők. Jó esetben a válaszok egybeforrhatnak a gyermek meglátásaival, de előfordulhat, hogy fontos részletek derülnek ki: gyermekünk nem figyel az órán, sorozatosan elmulasztja a házi feladat elkészítését, nem érti a tárgyat, vagy akár tanulási nehézség is lehet a háttérben. Utóbbi esetében érdemes szakember segítségét igénybe venni, ugyanis a tanulási nehézségekkel (pl. diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia vagy hiperaktív figyelemzavar) küzdő tanulók esetében más pedagógia módszereket kell alkalmazni a siker eléréséhez.
Jó megoldás lehet, ha nem csak az adott szaktanárt keressük fel, hanem más tantárgyak oktatóit is, amelyekkel a gyereknek nincs különösebb problémája, hiszen ha több nézőpontból látjuk a helyzetet, árnyaltabb képet kaphatunk a teljesítményéről, és rájöhetünk arra, hogy mik okozhatnak gondot egyes tantárgyaknál.
A pedagógusokat megkérhetjük arra is, hogy folyamatosan tájékoztassanak minket a gyerek előrehaladásáról, az esetleges dolgozatokról, az órai munkájáról.
3. Közös tanulás
Gyermekünket motiválhatjuk azzal is, ha segítünk neki a problémás tárgyak megtanulásában. Jelöljünk ki „tanuló-időt” minden napra. Ebben a fél-egy órában segíthetünk neki, ha elakad, vagy kikérdezhetjük a leckét. Ezek az időszakok feszült légkört is teremhetnek, és könnyen veszekedésbe is torkollhatnak, ezért ügyeljünk rá, hogy ne szidjuk le, ha nem tud mindent pontosan visszamondani, inkább próbáljuk meg elmagyarázni logikusan, hogy miért is fontos az adott dolog. Ha nem elegendő az Ön segítsége, akkor érdemes korrepetálási lehetőségek után nézni.
A teljes cikk a TanTrend oldalán olvasható, a folytatásért kattints IDE.