Az iskolakezdés késleltetése nem segít a nyári gyermekeken
Egyre jellemzőbb, hogy a nyáron (sőt, sokszor a korábban) született gyermekek „évvesztesként”, azaz egyéves csúszással kezdik az iskolát. Holott egy friss brit kutatás szerint ennek – az elért tanulmányi eredmények szempontjából – nem sok értelme van.
Azok az április és augusztus között született gyermekek, akiket egy évvel visszatartottak az iskolakezdésben, csak nagyon kicsivel teljesítettek jobban az elsőéves teszteken. Eközben viszont az iskolakezdés késleltetését kérvényező beadványok száma gyorsan emelkedik. Nem csoda, hogy a brit iskolaigazgatók szakszervezete szeretne tisztábban látni a kérdésben – írta a Csalad.hu.
A tanulási eredményeik nem igazán jobbak
Az oktatási minisztérium az első év végén letett, Phonics Screening Check tesztek eredményeit vizsgálta meg. Azok a gyermekek, akiket 2014-ben és 2015-ben egy évvel visszatartottak, mindössze 0,7 százalékkal szereztek jobb jegyeket, mint a többi nyáron született gyermek. Ez az eltérés a kutatók szerint nem szignifikáns.
Az évvesztes és a nem évvesztes, nyári születésű gyermekeket is felülmúlták a nem nyáron születettek teljesítményei. Az is kiderült, hogy a magasabb jövedelmű családok nagyobb valószínűséggel kérnek egy évvel későbbi iskolakezdést a gyermekeiknek. A kérvények 74 százaléka ilyen családoktól érkezett.
Nagy-Britanniában minden szeptemberben a 4. évet betöltött gyermekek kezdik az iskolát (melynek első éve inkább a magyar nagycsoportos óvodának felel meg), de az április-augusztus között születettek kérhetnek évhalasztást a helyi hatóságoknál, ahol a gyermek érdekeinek legmegfelelőbben döntenek.
Társadalmi és érzelmi hatások
A még rugalmasabb elbírálásért kampányoló Summer Born Campaign egyik vezetőjében azért vannak kételyek. „A Phonics teszt nem mutatja meg a késleltetett iskolakezdés társadalmi és érzelmi pozitívumait, márpedig ezek rendkívül fontosak a szülőknek” – mondta Pauline Hull.
„Egyes április-augusztus között született gyermekek szükségleteinek kielégítése érdekében valóban rugalmasság szükségeltetik, de ez szervezeti és anyagi kérdésekkel is jár, amelyek azonban nem feltétlenül leküzdhetetlenek és a kormánytól érkező útmutatás is segíthet” – mondta a BBC-nek Paul Whiteman, az iskolaigazgatók szövetségének főtitkára.
A vizsgálatokról és kutatásokról szóló teljes cikk a Csalad.hu oldalon olvasható.