Csodavilággal segít a kicsiken a pszichodráma
Közösen megalkotott és eljátszott történetekre épül a gyermekpszichodráma, ami bevett módszere a gyerekek csoportos formában történő pszichés megsegítésének.
A gyermekpszichodráma módszerét Kende Hanna fejlesztette ki. Az általános keretek szerint két szakember vezeti a csoportot, amit hasonló életkorú gyerekekből szerveznek. A megközelítés általában hasonló, bár a módszertan korosztályonként változó. Mielőtt egy gyermek bekerül a csoportba, egy előzetes interjún vesz részt, amikor a szakemberek felmérik, hogy nehézségére megfelelő segítséget jelent-e a drámacsoport. Ennek fontos feltétele, hogy a gyerek tudjon csoportban együttműködni másokkal – írta a TanTrend a gyermekpszichodráma alapjait bemutató cikkében.
Miért jó és hogy működik?
Pszichés nehézségek, szorongás, figyelmi és viselkedés problémák is kezelhetőek a csoportfoglalkozásokon.
A csoportalkalom során kezdetben a résztvevők áthangolódnak, megérkeznek a terápiás térbe. Ez ahhoz járul hozzá, hogy a gyerekek át tudjanak kapcsolni egy olyan működésmódra, ami mindennapi életüktől távol áll. A csoport széles teret enged arra, hogy szimbolikus formában megjelenjenek olyan viselkedések, vagy elhangozzanak olyan kifejezések, amikre máshol nincs lehetőség. A szabadabb keretek adnak lehetőséget arra, hogy a gyerekek különböző szerepeket próbáljanak ki ítélkezés nélkül. Például fiúként is lehet királylánynak lenni furcsálló tekintetek nélkül.
A szerepek széles palettájából való választás olyan kreatív megoldásokat szülhet, ami segítheti átlendíteni a gyereket megszokott viselkedésein. Például a szorongóbb, visszahúzódóbb kislány megpróbálhatja a nagy medve, vagy farkas szerepét, ami lehetőséget ad számára megtapasztalni a „mintha-térben” a magabiztosság erejét. A szabad terápiás tér alkalmat ad a gyerekek számára saját fejlődési potenciáljuk kibontakoztatására.
A gyerekek szavakkal kevésbé tudják megfogalmazni saját mentális állapotaikat, mivel az önreflexió, a belső történések megfigyelésének képessége serdülőkorban kezd megerősödni. A gyerekek cselekvésen keresztül, szimbolikus formában fejezik ki magukat és ezen keresztül játsszák ki magukból konfliktusaikat, érzéseiket. A pszichodráma foglalkozásokon ezáltal oldódni tudnak a feszültségek, illetve kreatív megoldások születhetnek a tudatosan nehezen kezelhető problémákra.
- A foglalkozásokon közös rajzolás, alkotás mentén létrejön egy történet, amit később megjelenítenek a csoporttagok.
- A csoport fontos hatóereje a gyermekpszichodrámának. A közös játék csak együttműködésen keresztül valósulhat meg, így fejleszti a szociális készségeket.
A cikk folytatása a TanTrend oldalán olvasható.