+1 év ovi vagy belevágunk az iskolába? – komoly szülői dilemma az iskolakötelezettség halasztása

PractiKid

+1 év ovi vagy belevágunk az iskolába? – komoly szülői dilemma az iskolakötelezettség halasztása

Menjen vagy maradjon? – hangzik az örök kérdés az óvodáskorú gyerekek szülei, nagyszülei körében, mert ugye minden lurkó életében eljön, amikor betölti a 6. életévét és iskolás kellene, hogy legyen… de. Milyen elvárásoknak, szabályoknak, kognitív, szociális és testi adottságoknak kellene megfelelni a szakemberek szerint, ahhoz, hogy jó szívvel engedjük féltett csemeténket az általános iskola első osztályába?

Január 18-ig lehet az Oktatási Hivatalhoz beadni a tankötelezettség halasztására szóló kérelmet a szülőknek, olyan pedagógiai vagy orvosi szakvéleménnyel alátámasztva, ami indokolja a kérésünket.

 

Ezt a döntést és a többi, még csak középső csoportos óvodáskorú gyerek szüleinek előre gondolkodását, valamint az óvodapedagógusokkal közös döntést megkönnyítve készítettünk egy videót, melyben pszichológusok, gyógypedagógusok és edukációs szakértők világítanak rá érvekre, ellenérvekre és kontrollpontokra. Milyen képességek és készségek mérhetőek? Minek kell megfelelni? Mi a helyzet az atipikus fejlődésű gyerekekkel? Az edukációs videó részletesen tájékoztat az iskolahalasztási kérelem beadásának módjáról és tartalmáról is.

 

 

Alapkérdés, ami minden laikus fejében előjön, pl.: ez a gyerek képtelen 45 percet a popsiján ülve figyelni, olyan alacsony, hogy nem is lát el a tábláig, vagy épp annyira visszahúzódó, hogy biztos, hogy az osztálytársai azonnal kicsinálják…

Ilyen és hasonló gondolatok és félelemek fogalmazódnak meg bennünk, szülőkben, amikor azt mérlegeljük, hogy 5-6 éves gyermekünknek az óvoda védő, kissé nyugodtabb tempójú légkörét szeretnénk biztosítani még 1-2 évig, vagy már a versenyistálló felé tendálunk és mivel nagyon érdeklődő, aktív, nyitott, ezért mielőbb szeretnénk minél több dologgal megkínálni, tudásban, szociális kapcsolatokban.

De vajon hol áll meg a mérleg nyelve? Mikor menjen iskolába és mikor maradjon még egy évet a gyermek az óvodában?

 

PractiKid

 

Cikkünk és videónk apropóját a január 18-i határidővel az Oktatási Hivatalnak beadható iskolakötelezettség halasztási kérelem adja, mely sok családban dilemmát szül.

Mikor teszek jót, jobbat a gyerekemnek? Ha még egy évig óvodába jár vagy, ha nekivágunk a nagybetűs iskolának?

Nehéz megsaccolni, hogy bő fél év múlva hol tart a gyerek fejlődése, kognitív, szociális és mozgásfejlődés területén, de mindenesetre a leghasznosabb javaslatunk, hogy a szakemberekkel együttműködve, sok szempontot és szakvéleményt figyelembevéve hozzuk meg a döntésünket.

A pedagógiai szakszolgálatok és az egészségügyi szakemberek által kiadott szakvélemények bizonyulnak validnak a kérelem beadásakor, de számtalan hely és lehetőség adódik arra, hogy előzetesen felmérjük, tájékozódjunk a gyermekünk képességeiről.

Ilyen mérési módszer a PractiKid, mely játékos formában méri fel a gyerekeket.

Felkészültek-e az iskola kihívásaira?

Rendelkezhetnek-e rejtett képességbeli hiányosságokkal?

Előrejelezhető-e a tanulmányi eredményük?

 

Természetesen egyik felmérés sem 100%-os, de a PractiKid interaktív eszközével és progresszív módszertanával komoly mankót tud adni mind a szülő, mind a pedagógus, fejlesztő számára, hogy mik a gyerek erősségei és mik a fejlesztendő területek.

A módszertan arra is lehetőséget ad, hogy ne csak a végeredményt vegye alapul, hanem a kitöltés, a megoldás módszerét is, ami sokkal alaposabb, részletesebb információkkal szolgálhat, pl.: az érintőképernyő használatának megfigyelésével például egy diszfunkciókkal vagy ADHD-val élő, vagy arra jelet mutató gyerek esetében – fogalmaz dr. Papp Gábor, pszichológus, a PractiKid módszertanának egyik megalkotója.

 

PractiKid

 

A PractiKid multimédiás eszközt a gyerekek nagyon könnyen megszereti a színes ábrák, képek, meseszerűség miatt, ezért egyáltalán nem feladatnak, kötelező felmérésnek élik meg, hanem egy hatalmas játéknak – számol be a mérésekről Füzes Györgyi, aki számtalan óvodai, iskolai és egyéni mérésen is részt vett már.

A tanulási hatékonyságot támogató képességek – érzékelési képesség, feldolgozási képesség, alkalmazási képesség – mind elengedhetetlenek az iskolaérettségi vizsgálat kapcsán.

Nyilván fontos megvizsgálni a finommotorikai tényezőket, hogy milyen a gyerkőc szem-kéz koordinációja, kézügyessége, de természetesen a kognitív képességek, a beszédértés és észlelés, illetve az alapvető ismeretek is szükségesek.

 

PractiKid

 

Ezeket a pedagógiai szakszolgálatban is nézzük, de papír alapon. Nagyon sokat segítene, tenne hozzá az iskolaérettségi felmérésekhez, ha ilyen színes és izgalmas eszközzel és szoftverrel dolgozhatnánk a gyerekekkel. – fogalmazta meg Szigeti Mónika, klinikai szakpszichológus, a Somogy Megyei Pedagógiai Szakszolgálat igazgatója.

Bár az Oktatási Hivatal iskolakezdési halasztási kérelemben a pedagógiai szakszolgálatok szakemberei és a szakorvosok által kiállított szakvéleményeket és igazolásokat fogadják el, nagyon sok szülőnek és szakembernek is hatalmas segítséget jelente, ha olyan felméréseik lennének, mint a PractiKid, ami az 5-7 éves gyerek aktuális érettségét, képességeit méri fel reálisan. – folytatta a klinikai szakpszichológus.

Természetesen számtalan felmérés és fejlesztés létezik, ami hatásos, de sok esetben nem tudjuk és nem akarjuk szülőként meghallani, hogy a gyermekünk valamiben megkésett fejlődésű vagy épp más.

 

 

A szülői attitűdön is változtatni kell, menedzselni a gyerek érdekeit és együttműködni a szakemberekkel, de ehhez objektív képesség- és készségfelmérésekre van szükség.

A PractiKidnél több, mint 1000 mérésen vannak már túl, számtalan elemzés készült és sok pozitív visszajelzés is érkezett, hogy ez alapján ment tovább a család, akár fejlesztésre, vagy döntöttek úgy, hogy a gyerek még egy évet „halaszt” és csak jövőre megy iskolába.

Ne féljünk szakemberek segítségét kérni, sok esetben egy más szempont, más megvilágítás sokat adhat hozzá, hogy a gyermekünk sikeres és eredményes legyen. Egy korán erőltetett iskolakezdés, de akár egy megkésett óvoda-iskola átmenet is káros lehet.

A felelősségünk az, hogy időben felismerjük és felmérjük gyermekünk képességeit, ahol kell támogassuk, ahol meg erős, azt emeljük ki és biztassuk Őt a saját útján.

 

PractiKid

 

A VIDEÓ ITT ELÉRHETŐ

 

A cikkben szereplő képességfelmérési módszerről itt olvashattok többet: www.practikid.hu

 

 

  • Felelős Szülők Iskolája
  • alapító, ügyvezető

Tibenszky Moni Lisa

2 gyermek édesanyja, újságíró, marketing-kommunikációs szakember, sportmentáltréner, life coach, a Felelős Szülők Iskolája alapító ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.