Bemutatkoznak az Edisonplatform 2022-es kategóriagyőztesei – Felelős Gasztrohős Alapítvány
Sorozatunkban megismerkedhettek 2022-es Edisonplatform díjazott szervezetekkel, akik a XXI. századi oktatásért, szemléletformálásért nagyon sokat tesznek, illetve érdemes megnéznetek a további Edison100-asok, listáját, hogy lássátok mennyi érdekes és értékes kezdeményezés, képzés működik Magyarországon a gyerekek érdekében.
A modern ember sokat eszik, rengeteg élelmiszert pazarol, mégis éhezik a szervezete. Éhezik a tápláló ételekre, a megfelelő tápanyagra. Mindezt pedig elképesztően környezetszennyező módon teszi, műanyagba csomagolva. Minden kutatás azt mutatja, hogy a gyerekek nagy része nem táplálkozik megfelelően már egészen kis korban sem, pedig ma már azt is tudjuk, hogy az emésztőrendszer és a mentális egészség között szoros kapcsolat állhat fenn. Vajon akkor mire várunk és miért nem teszünk meg mindent azért, hogy a következő generáció egészségesen és környezettudatosan vásároljon, táplálkozzon? A fenntartható étkezés lett a Felelős Gasztrohős Alapítvány missziója is, akik hisznek abban, hogy a gyerekeken keresztül a családok szokásai is megváltoztathatók. Óvodákba és iskolákba járva játékosan, interaktív módon tanítják a fiatalokat azokra az apró lépésekre, amelyekkel elérhető egy környezettudatosabb életmód. Programjaikon a tudatos táplálkozást és a fenntartható, környezettudatos életmódot mutatják be. Ez pedig egészen apró dolgokban is megvalósítható, amelyeket a gyerekek igen könnyen megtanulnak és megszeretnek a hétköznapokban.
Mivel foglalkoztok, mivel találkozhatnak nálatok a gyerekek?
A Felelős Gasztrohős Alapítványnál a fenntartható étkezés áll a fő fókuszban. A gyerekeknek is ezt a témakört mutatjuk be játékos formában. A foglalkozásokon megismerhetik a gyerekek a szezonalitás, helyi élelmiszerek, csomagolásmentes vásárlás, élelmiszerpazarlás csökkentés és a komposztálás témaköreit is. Ezek komoly témák, de játékos ismeretterjesztés formájában ismerkedhetnek meg velük az óvodások és a kisiskolások is Palánták és Padtárs foglalkozásainkon.
Mi a tanítási filozófiátok?
Az Alapítványnál hiszünk abban, hogy úgy érhetünk el szemléletváltást, ha a játékélmény felől közelítünk, ezért programjaink, tevékenységeink nagy része az “edutainment” módszeren alapul.
Honnan jött az ötlet a szervezet létrehozására? Miért fontos számotokra ez a “misszió”?
Az Alapítványunk 10 éves, négy környezetvédelem terén elkötelezett és gasztronómiáért lelkesedő alapító tag azért hozta létre, hogy a fenntartható étkezés és vendéglátás fogalmát Magyarországon is megismertesse. Az évek során az addigi működésből eredő tapasztalatok, a fenntartható étkezéssel kapcsolatos tudásanyag bővítése és új csapattagok csatlakozása révén egyre több tevékenységünk és egyre szélesedő célcsoportjaink lettek, így a vendéglátói vonal mellett megjelentek a felnőtt szemléletformáló programok, előadások, csapatépítések és a gyermek foglalkozások, programok is.
Milyen érdeklődésű, személyiségű, hátterű, igényű gyerekeknek a leghasznosabb mindez?
Minden gyermeknek és rajtuk keresztül családjaiknak is hasznosak üzeneteink, hiszen az étkezés területe mindenkit érint és mindennapi döntéseinken keresztül, azokat együttesen véve számottevő hatással lehetünk bolygónk állapotára.
Meséljetek el egy olyan történetet, példát röviden, amelyből éreztétek, hogy a munkátok célba ért?
Egyik foglalkozásunk után egy anyuka viccelődve kérdezte a foglalkozásvezetőt, akit a környékről ismert, hogy mit csinált a gyerekével aznap a foglalkozáson, mert most nem engedi neki az áruházban, hogy fóliás uborkát vásároljon!
Mire vagytok a legbüszkébbek az eddigi munkátok során?
A foglalkozások végén sokszor a gyerekek maguktól jelzik vissza, hogy mennyire élvezték a játékokat és az alkotó tevékenységet – és ez olyan, amit nem lehet elégszer hallani, mindig ugyanannyira kedves nekünk!
Kik inspirálnak titeket a mindennapokban? Vannak példaképeitek?
Nagyon inspirálónak tartjuk Nagy Réka, Ökoanyu és Dénes Dóra, az Édespofa blog írójának szakmai tudását, tippjeiket, melyek hasonlóan a mi szemléletünkhöz, egyszerűen beépíthetőek a mindennapokba. Emellett mindig csodálattal figyeljük Jane Goodall munkásságát, akivel több alapítványi tagnak személyesen is volt szerencséje találkozni, ahogy ő, úgy mi is nagyon hiszünk abban, hogy a gyerekek szemléletformálása “a változás kulcsa”. Mellettük pedig egymást inspiráljuk az alapítvány munkatársaival a mindennapokban, sokat tanulunk egymástól és motiváljuk is egymást.
Mit üzennétek a jelenlegi szülőknek ovis/általános iskolás gyerekkel?
Igyekszünk azt a szemléletet vagy hozzáállást átadni, hogy ne teher legyen a környezetvédelem, hanem inkább kezdjék el kis lépésekkel és örüljenek minden új beépített szokásnak, vegyék észre eredményeiket!
Fontos az is, hogy már kis korban elkezdjük a szemléletformálást és legjobb, ha együtt végzett tevékenységekbe ültetjük be üzeneteinket.
Van-e bármilyen aktualitás, most induló programotok?
Óvodás programunkat 2017, iskolás programunkat pedig 2019 óta fejlesztjük. A témakörök nem változnak, de igyekszünk a pedagógusok visszajelzéseit is beépítve újításokat is, fejlesztéseket is, esetleg új játékokat beépíteni. A gyerekprogramok második részében kézműveskedünk, hogy az alkotás élményén keresztül a gyermekek is bevonódjanak, illetve magán az alkotáson keresztül pedig a családot is meg tudjuk szólítani, a tárgynak “üzenethordozó” értéke is van. Az alkotó tevékenység keretében legtöbbször vászonzsákot nyomdázunk a gyermekekkel, hogy azután ők megismertethessék vagy akár elindíthassák a családjukban a hulladékmentes vásárlás szokását. Ünnepek környékén szoktunk az ünnepekhez kötődő kézműves alkotást létrehozni és Karácsony előtt például lehetőség van arra is, hogy ovis csoportok vagy iskolás osztályok a szülőknek készítsenek ajándékot, amely később a konyhában is hasznosítható.
További információk:
https://www.gasztrohos.hu/palantak
https://www.gasztrohos.hu/iskolaknak